Vorige week heeft Facebook de nieuwste features die men gaat toevoegen aan bedrijfspagina’s vrijgegeven. Wel in stilte omdat sommige features nog in de testprocedure zitten. Maar in dit blog behandel ik alvast waar jij je op moet voorbereiden!
1. Wissel tussen internationale en lokale pagina’s
Als jij als internationaal merk alle lokale Facebook pagina’s beheert uit de verschillende landen, dan zul je deze feature zeer zeker waarderen! Jij en je fans zullen in staat zijn om tussen globale en lokale pagina’s te schakelen via de “Switch Region”-optie. Op dit moment wordt het nog getest, maar je kunt een preview bekijken op de Facebook-marketingpagina.
De likes op de pagina’s zijn hetzelfde alleen het aantal ‘praten erover’ varieert per subpagina. De fans die de internationale pagina bezoeken moeten automatisch worden doorverwezen naar de lokale pagina op basis van hun huidige locatie. Handig en overzichtelijk lijkt me.
2. Beheer je pagina met je iPhone
Hoe vaak de vraag niet komt waarom iets niet gezien of gedaan kan worden middels de iPhone-app van Facebook. Het antwoord van Facebook: De applicatie ‘Page manager’. De app laat administrators de pagina-activiteiten en -statistieken beheren en reageren op hun publiek via hun iPhone en iPad. Het enige dat je mist in deze app is de mogelijkheid om te reageren op privéberichten.
Het grote voordeel is dat je meldingen ontvangt van mensen die de interactie op je pagina aangaan. Zo kun je te allen tijde reageren en de interactie verhogen.
Ik ben persoonlijk helemaal blij met de applicatie. Als community manager maakt het dingen stukken gemakkelijker bij te houden, als is het nog niet optimaal in gebruik.
3. Ontdek wie er luistert
Heb jij je ooit afgevraagd welk percentage van je fans je bericht gelezen heeft? Natuurlijk heb je dat, dat is ook de reden waarom Facebook besloten heeft dit toe te voegen. Daarnaast wil Facebook dit aanbieden ter ondersteuning van de lacering van ‘Promoted Posts’. Door mensen te laten zien hoeveel mensen ze bereiken per bericht, wil Facebook hen overtuigen om te adverteren. Zo gaat je bereik omhoog, wat direct te zien is onderaan elk bericht.
Facebook geeft aan dat merken gemiddeld 16% bereiken met hun berichten en de ‘reach Generator’ van Facebook garadeert een verbazingwekkende 75% bereik in slechts 1 maand!
4. Timeline Video
In januari van dit jaar introduceerde Facebook de ‘Timeline Movie Maker’-applicatie. Deze app zette een persoonlijk profiel om in een korte promotievideo. Van nu af aan kunnen bedrijfspagina’s ook gebruik maken van de applicatie. Alles wat je met deze app hoeft te doen, is de achtergrondmuziek en de special effects kiezen en je hebt een promofilmpje!
Facebook heeft deze app ontwikkeld om te voldoen aan de behoefte van visuele communicatie van merken en mensen. Of dit echter de beste oplossing is om te voorzien in deze behoefte vraag ik me af, maar we gaan het meemaken.
Ik ben blij dat Facebook luistert naar haar klanten en blijft verbeteren. De bovenstaande features gaan het leven van vele marketeers en community managers weer iets makkelijker maken. Mis jij nog een feature?
Comments are closed.