Een stelletje lapzwansen zijn we: we doen vaker niets en liggen langer in bed. En de tijd die we in bed doorbrengen besteden we meer aan tv kijken én internetten. Een zeer kort door de bocht conclusie naar aanleiding van het vierde tijdsbestedingsonderzoek van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT).
Vorige week presenteerde SPOT haar onderzoek dat inzicht geeft in hoe we onze dag besteden. En wat het invloed van de recessie is hierop.
De feiten op een rijtje
TV neemt het grootste deel van onze tijd in beslag als het gaat om mediagebruik. Van alle mediaminuten per dag komt 36% voor rekening van TV, op afstand gevolgd door internet (24%) en radio (22%). Tweederde (66%) van de totale kijktijd wordt exclusief besteed aan TV kijken, zonder een andere activiteit ernaast.
In minuten vertaald: gemiddeld besteedt een persoon van 20-65 jaar bijna zeven uur per dag aan media (411 minuten). Hiervan komt 2,5 uur voor rekening van TV (150 minuten), internetten neemt 99 minuten in beslag en naar radio wordt 92 minuten per dag geluisterd. Lezen in dagbladen, tijdschriften, folders en boeken zijn samen goed voor 27 minuten. En aan gamen (17 minuten), muziek luisteren (14 minuten) en bellen (11 minuten) besteden we het minst tijd.
Multitasken
De verschillende media worden gecombineerd geconsumeerd, het zogenaamde multitasken. In totaal wordt bruto 7 uur mediatijd geconsumeerd in netto 5,5 uur. Het percentage multitasken is gegroeid van 19% naar 26%. Een goed voorbeeld van het multitasken is het gebruik van social media tijdens het TV kijken, dit jaar voor het eerst zichtbaar in de onderzoeksresultaten.
Opmerkelijk wel: ondanks de toename van het multitasken houdt TV de exclusieve aandacht. Tweederde van de tijd besteed aan TV gebeurt zonder nevenactiviteit.
Live kijken
Ook interessant: van de 150 minuten TV-momenten wordt 145 minuten live gekeken en vijf minuten via de gemist-services. Dit uitgesteld kijken gebeurt vooral via een smart TV en in mindere mate op een computer of laptop. Mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet worden voor uitgesteld kijken nog weinig gebruikt.
Gebruik social media verdubbeld
De tijd die we aan internet besteden is in de afgelopen twee jaar gegroeid van gemiddeld 80 naar 99 minuten per dag. Deze toename wordt voor een belangrijk deel verklaard door de groei van social media. Het aantal minuten besteed aan social media is verdubbeld van 12 naar 24 minuten per dag.
Recessie
SPOT ziet een duidelijke aftekening van de huidige recessie in onze dagbesteding. Er wordt minder uren gestoken in betaald werk en in woon-werkverkeer ten opzichte van voorgaande jaren. Er is meer vrije tijd beschikbaar. Die vrije momenten liggen we langer in bed, zo’n negen en een half uur per dag. Slapen/in bed liggen en persoonlijke verzorging kost ons twaalf uur per dag. Mediaconsumptie neemt bijna zeven uur per dag in beslag.
Resultaten en uitgebreide verantwoording zelf bekijken? Dat kan op de website van TBO.
Bron: SPOT.nl