Twitter zal binnen afzienbare tijd in Nederland qua unieke bezoekers per maand groter zijn dan Hyves. Dat laat een woordvoerder van Hyves weten aan NU.nl in een reactie op cijfers van onder meer onderzoeksbureau Comscore die geanalyseerd werden door Marketingfacts.

Hyves zegt tevreden te zijn met een tweede of derde plaats. In een reactie zegt Hyves: “We zijn inderdaad geen alleenheerser meer, het sociale medialandschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Volgens onze cijfers loggen er dagelijks 1,3 miljoen mensen in op Hyves, dat zijn de actieve leden.”

Volgens Comscore had Hyves in april ongeveer vijf miljoen unieke bezoekers. Twitter staat op 4,1 miljoen. Dat verschil lijkt groot, maar Hyves krimpt en Twitter groeit. Zo was het verschil in december 2011 nog veel groter. Hyves trok toen 6,1 miljoen mensen naar de website en Twitter ‘slechts’ 3,9 miljoen. Als die trend zich doorzet, kan Twitter binnen enkele maanden groter zijn dan Hyves.

Extra diensten

De woordvoerder van Hyves wijst erop dat Comscore pas vanaf vijftien jaar meet. Door de dalende bezoekersaantallen heeft Hyves de koers in september vorig jaar verlegd. “We zijn meer content gaan toevoegen zoals de diensten Nu & Straks en Eredivisie Voorspellen. We lijken op de goede weg te zijn om de bestaande bezoekers te behouden.

Facebook groter dan Hyves

In juli 2011 haalde Facebook de Nederlandse concurrent voor het eerst in wat betreft unieke bezoekers per maand. Destijds bezochten nog bijna 7,2 miljoen mensen Hyves. Facebook trok 7.278.000 unieke bezoekers. Facebook staat inmiddels op bijna 8,9 miljoen unieke bezoekers in Nederland. Kanttekening bij de unieke bezoekers per maand is dat Comscore alleen kijkt naar de afkomst van het verkeer, toeristen die Facebook en Twitter bezoeken worden dus ook meegerekend. Aan de andere kant wordt mobiel verkeer niet meegenomen en Facebook en Twitter worden juist veel mobiel gebruikt, wat weer positief kan uitpakken voor Hyves.

Dagelijks gebruik

Bij het dagelijks gebruik zijn de verschillen volgens Marketingfacts overigens nog groter. Zo bezoekt 66 procent van de Nederlandse Facebookleden de website elke dag. Bij Twitter is dat vijftig procent en bij Hyves slechts twintig procent. Linkedin presteert met tien procent overigens nog slechter.

Samenwerkingen

Er komen volgens Hyves, in de toekomst meer samenwerkingen,ook binnen Telegraaf Media Groep, de eigenaar van het sociale netwerk. “Daarnaast zullen we ons platform meer openstellen, zoals bij de EK Poule.” Daarbij kunnen gebruikers ook met een Facebookaccount deelnemen. Ten slotte loopt Hyves naar eigen zeggen op het gebied van veiligheid en privacy voorop, “en voor veel mensen zal dat alleen maar belangrijker worden.”

Bron: Nu.nl

0 Shares:
Dit artikel is 2.817 keer gelezen