1 juni 2012 – Het is weer vrijdagavond en mijn timeline stroomt over met #hgt-tweets. De finale speelt zich op de achtergrond live af op mijn tv, waar een heuse sidekick zich met het Twitter-account mag bemoeien. Hoewel ik de vele talentjachten meer dan zat ben werd ik dan toch geprikkeld door het fenomeen Twitter; heeft Holland’s got talent dan ook een Twitter-talent?

#Fail

Zo, das dan maar gelijk duidelijk! Ik ben er vast van overtuigd dat er wel Twitter-talent aanwezig is in ons kleine landje, maar niet bij Holland’s got talent. Waarschijnlijk hebben de makers het social media succes van The Voice of Holland opgemerkt en gedacht: “social media, daar moeten we iets mee!”

Interactie

Als we het dan toch over social media op dummy-level hebben: interactie is het sleutelwoord!
Volgen we de officiële @hgt_sidekick dan zien we een paar hopeloze pogingen tot interactie: “wat vinden jullie?” en een paar gruwelijke blunders als we het hebben over online ethiek. Stel de sidekick een vraag en er volgt een slap antwoord als “volgens mij 17”… Tweeps die deze sidekick een vraag stellen over een van de kandidaten worden beloond met teleurstelling. Wat dat betreft heeft deze sidekick een toegevoegde waarde van niks. Hoe wanhopig de pogingen tot interactie en integratie van social media in het platform zijn wordt pijnlijk duidelijk wanneer Robert ten Brink de sidekick vraagt naar het laatste nieuws op Twitter: “we zijn weer trending topic!” So what?! Bovendien, als ik de mening over de acts van iemand wil horen…. Ik vind er al meer dan genoeg van in mijn eigen timeline, daar heb ik deze sidekick dus ook al niet voor nodig!


Tsjah, een social media code was hier wel op zijn plaats geweest…..

Gemiste kans

De grote finale is vanavond even live als Twitter; maar wie er heeft lopen spieken bij The Voice of Holland heeft wat betreft het gebruik van social media en integratie met de show toch wel een hele slecht kopie geleverd! Geen enkele mogelijkheid om de kandidaten een vraag te stellen, geen enkele tweet die op de TV in beeld verschijnt, geen enkele tweet die in het programma wordt genoemd… We zitten live te Twitteren en live TV te kijken, maar deze fenomenen vinden plaats in parellelle werelden; gemiste kans!

And the winner is…..

Wat dat betreft is het succes van The Voice of Holland als het gaat om social media en de integratie met een TV-show nog altijd ongeëvenaard; een strak uitziende app, toegevoegde waarde door de hieraan verbonden contest en via social media loop je zomaar de kans om je vraag op TV terug te zien en ook daadwerkelijk door de kandidaten beantwoord te zien worden. De seconden tikken inmiddels af naar de finale, maar voor mij is de winnaar allang  bekend…

0 Shares:
1 comment
  1. Goed stuk, en heel herkenbaar, echt een voorbeeld van hoe het niet moet! Overigens mag wat mij betreft ook de mainkick (RtB) ook wel vervangen worden, dat was gewoon te erg.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.864 keer gelezen