Waar Facebooks beursgang sommigen doet zinspelen op een nieuwe dot-com crash, zien anderen de toekomst van dit social medium zonnig in. Zo ook het jonge bedrijf a friend of mine, dat zich als eerste in Nederland uitsluitend toelegde op Facebookmarketing. Wat bewoog oprichter Marcel van der Heijden naar deze niche? ‘Wij zijn specialist in het grootste consumentenplatform ter wereld. Om 900 miljoen gebruikers kun je niet heen.’

De beursgang heeft niet direct invloed op Van der Heijdens dagelijks werk. Wel kreeg hij wat interviewverzoeken van radio en tv. Want a friend of mine heeft naam gemaakt als Facebookexpert. Best bewonderenswaardig: dit Amsterdamse bedrijf is pas een jaar geleden opgericht. De naam ‘a friend of mine’ verwijst naar mond-tot-mondreclame, waarvoor Facebook volgens Van der Heijden belangrijke mogelijkheden biedt. ‘Dit is het grootste consumentenplatform ter wereld.’

Niet van elk social medium een beetje

Tijdens een backpacktrip door Zuid-Amerika besloot Van der Heijden een bedrijf te bouwen rond Facebook, waarover hij eerder een afstudeerscriptie schreef. ‘Ik zag het aantal Nederlandse adverteerders stijgen en de mogelijkheden toenemen. Facebook is zo’n enorm bedrijf: om hiervoor een goede marketeer te zijn, móét je er dagelijks mee bezig zijn. Nederland heeft duizenden zelfbenoemde social media-experts, maar de meesten weten van alles een beetje en missen praktijkervaring. Wij kennen alle ins en outs van Facebook.’

Meer dan fans en likes

Van der Heijden werkt inmiddels met vaste zakenpartner Marc Metekohy, drie medewerkers en een aantal zzp’ers. Ze verzorgen een totale dienstverlening rond Facebook: advies, implementatie, activatie en analytics. Voor onder andere de ANWB, Philips, Hunkemöller, dansfeest Sensation, maar ook reclame- en PR-bureaus. ‘Wij kunnen bijvoorbeeld diepgaand onderzoeken wat adverteerders hebben aan aanwezigheid op Facebook, veel verder dan het aantal fans en likes.’ Ook is a friend of mine officieel partner van Facebook, en daarmee als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en aanpassingen.

Kritisch blijven

Krijgen klanten wel een objectief verhaal van dit aan Facebook gelieerde bedrijf? ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’, grapt Van der Heijden. ‘Zo gaat het bij ons dus niet. We blijven kritisch kijken naar Facebook en krijgen niks opgelegd. Het belang van onze klanten staat voorop.’ Van der Heijden benadrukt ook: ‘Wij zien Facebook nooit als losstaand iets. Het moet onderdeel zijn van je communicatiemix. Net zoals je bureaus hebt die zijn gespecialiseerd in e-mailmarketing of apps, zijn wij dat in Facebook.’

Van praten naar luisteren

Om zich te blijven onderscheiden, ontwikkelt a friend of mine nieuwe diensten. ‘Er is nog veel te winnen. Veel adverteerders zien Facebook als een zendkanaal. Weinigen maken de slag naar praten met en luisteren naar de doelgroep. Terwijl je op Facebook bijvoorbeeld heel simpel kunt vragen wat mensen van je product vinden. Het is de grootste marktonderzoektool ter wereld. Veel merken willen daarnaast te snel zoveel mogelijk fans. Je kunt beter voorzichtig een solide fanbase opbouwen.’

Facebook heeft langetermijnvisie

Maar kijk hoe het Hyves en MySpace verging: wat als Facebook naar de achtergrond verdwijnt? ‘Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Het aantal leden kan natuurlijk niet oneindig hard blijven groeien, maar het is een professioneel bedrijf met een langetermijnvisie en dus here to stay. Facebook is bovendien wereldwijd én gekoppeld aan allerlei andere diensten en media. Zoals Spotify en Pinterest: mede succesvol dankzij Facebook. Daarom geloven wij heel erg in dit bedrijf en hebben we het volste vertrouwen in de toekomst. Maar natuurlijk blijven óók wij de ontwikkelingen scherp in de gaten houden.’


Geschreven door