Bij veel bedrijven vormt social media een sterk onderdeel van de (online) communicatie. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die er 1) nog niet aan beginnen omdat ze het nut er nog niet van in zien of denken dat hun bedrijf daar niet voor geschikt is. Heb jij het idee dat je niet om social media heen kan, maar weet je niet zeker of jouw bedrijf daar al helemaal klaar voor is? Doorloop dan deze checklist om te zien waar je op moet letten.

1. Staat de organisatie achter het gebruik van social media?

Om social media succesvol te laten zijn voor je organisatie, is het belangrijk dat de directie/het management achter het gebruik van social media staat en dit ook uitdraagt. Zorg dat er minimaal één directie- of management lid actief is op social media en daar enthousiast over is. Lukt het niet om je organisatie compleet van te overtuigen van het nut van social media? Maak dan een case van een organisatie uit dezelfde branche die wel social media gebruikt en laat zien wat ze ermee kunnen bereiken.

2. Is er tijd vrij te maken?

Een argument dat veel mensen gebruiken om social media niet in te zetten, is het gebrek aan tijd. “Ik heb toch geen tijd om de hele dag te twitteren” is een veelgehoord argument. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn maar je moet wel mensen hebben die er tijd voor vrij willen maken. Het belangrijkste is dat er met regelmaat wat gepost wordt en dat men in de gaten houdt wat er op de verschillende platforms gebeurt.

3. Heb je beschikking over de juiste middelen

Heel simpel! Ja die heb je. Facebook, Twitter, LinkedIn zijn alle drie middelen die gratis online overal en nergens beschikbaar zijn. Maar om alles een beetje te kunnen coördineren, is een programma als Tweetdeck (om Twitter te gebruiken) heel handig. Hierin kan je alles bijhouden op de verschillende platforms en kan je zelfs voor Twitter makkelijk tweets inplannen. Een groot voordeel van dit programma is dat het gratis te downloaden is van de website, dus hier hoef je geen geld voor vrij te maken.

Als je overtuigend JA hebt beantwoord op alle vragen, dan is het zeker dat je organisatie klaar is voor social media. Dus wat houd je nog tegen om ermee aan de slag te gaan?

?

 

social media

0 Shares:
2 comments
  1. Dat klinkt wel heel gemakkelijk allemaal! Helaas is de praktijk anders. Tenzij je bij een bedrijf met 5 medewerkers werkt natuurlijk.

    In dit verhaal mis ik stappen 4, 5 en 6 nog. Denk bijvoorbeeld aan het zorgen dat de interne processen passen bij wat de inzet van sociale media van je vragen als bedrijf, het (aan de directie/MT) laten zien van successen door inzet van sociale media in andere bedrijven (dat moet je dus sowieso doen, niet alleen als ze niet overtuigd zijn), en het maken van een plan; wat wil je bereiken, wie is je doelgroep en hoe ga je dat dan bereiken?

Comments are closed.

Dit artikel is 3.572 keer gelezen