Dit is mijn derde blog in een reeks met interviews over vrouwen in PR en branding. Ik ben begonnen met een interview met Cleo Hooyer over branding. Daarna was PR-Goeroe Jennifer Delano aan de beurt. Beide dames hebben een hoop tips gedeeld met de 42bis lezers. En nu zet ik de spotlights op Chris Potter. Deze drie vrouwelijke professionals heb ik om één en dezelfde reden geïnterviewd; omdat ik nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom. Waarom zijn deze vrouwen actief in deze branche? Wat verstaan zij onder de juiste PR en/of branding? En wat voor tips hebben zij voor de lezers van 42bis?

Wie is Chris Potter?

Chris is geboren in Rotterdam en woonde het grootste gedeelte van haar leven in Amsterdam. Onlangs is zij verhuisd van Amsterdam naar Abcoude. Haar hart ligt nog steeds in Amsterdam maar met haar partner en 2 kleine kids is het toch fijner om te wonen buiten de stad. Chris heeft 10 jaar marketing en communicatie ervaring in diverse branches opgedaan zoals de media, internetbusiness en de non-profit branche.

Communicatie is haar passie. En vanaf haar jeugd heeft Chris een zuivere interesse in mensen. De vraag: “waarom doen mensen wat ze doen?” houdt haar altijd bezig. Daarom besloot Chris in 2008 voor zichzelf te beginnen en deze twee passies te combineren.

Waarom personal branding?

Chris: “Voor mij is personal branding het vakgebied waar ik mijn twee passies, communicatie en het werken met mensen in kan combineren.” Tijdens haar studie heeft Chris een scriptie geschreven met als titel; ‘zelfmarketing’. Later is iedereen de term personal branding gaan gebruiken. Chris: “Maar die term wordt vaak verkeerd begrepen. Personal Branding is niet jezelf hard op je borst kloppen en roepen hoe geweldig je bent. Totaal niet zelfs. Personal Branding is jezelf zichtbaar maken en je onderscheidende kwaliteiten, die relevant, onderscheiden en authentiek zijn belichten.”

Alleen voor ondernemers?

Is personal branding bedoeld voor ondernemers? Chris: “Nee, het is bedoeld voor iedereen: professionals en zelfstandigen binnen of buiten het bedrijfsleven. Veel mensen denken dat personal branding alleen maar nuttig is voor ondernemers. Maar tegenwoordig is het binnen organisaties van belang geworden dat je jezelf op een authentieke manier laat zien en aan jezelf werkt. Dat je er achter komt wat jouw passies en drijfveren zijn. Andere mensen moeten jou kunnen vinden, dat lukt niet als zij niet weten wat jouw kwaliteiten zijn.”

Zichtbaar worden

Hoe moet het dan wel? Hoe word je zichtbaar? Chris: “Zichtbaar worden doe je door een vergrootglas te leggen op jouw kwaliteiten. Om dat wat bij jou past te gaan ontdekken. Wees daarin wel authentiek want anders val je vroeg of laat door de mand. Wat onderscheidt jou van jouw collega’s en is relevant voor de organisatie.”

Focus

Chris: “Een ander belangrijk punt is focus in jouw product of dienst. Als zelfstandig professional heb je misschien de neiging om jezelf breed neer te zetten en op meerdere paarden te wedden. In deze tijd van een verhoogd aanbod is het specialiseren en gezien worden als expert op één gebied beter. Dan trek je automatische de opdrachtgever of opdrachten aan die bij jou passen.”

Branding tips

“Mijn tip voor de 42bis lezers is verder nog: Breng een focus aan in je doelgroep. Dan kom je geloofwaardig over. Pas je communicatie binnen sociale media en je website hierop aan. De allerbelangrijkste tip: Zorg dat je de oplossing voor jouw klant verwerkt in jouw aanbod. Vertel dus niet wàt je doet maar vertel welk probleem je oplost en hoe je dat doet.

Als je wilt weten hoe jij je  verder onderscheidt dan heb ik nog meer tips voor je: Reken af met het grijzen muizen-syndroom! Onderscheid je!

Wie inspireert jou?

Waar of wie wordt jij door geïnspireerd? Chris: “Ik wordt geïnspireerd door Simon Sinek en zijn theorie over het waarom.”Simon Sinek heeft de Gouden cirkel theorie ontwikkeld waarin waarom, hoe en wat centraal staat. En daar heeft hij ook een boek over geschreven; “Begin met het waarom” Chris: “Zijn boek gaat over; waarom doe je wat je doet. Als organisaties en leiders dit als uitgangspunt nemen, worden zij succesvoller, invloedrijker en innovatiever. Dit komt overeen met het uitgangspunt van waaruit ik werk. “ Wat doe jij over 5 jaar? Chris: “Ik leef van jaar naar jaar. Ik hoop dat ik dan nog steeds de dingen doe zoals ik deze nu doe, met evenveel passie en plezier.”

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 6.837 keer gelezen