Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een app voor. We ‘verappen’ alles. Terwijl de content en vormgeving soms niet eens afwijken van wat er al op een website of een folder staat. Het lijkt soms meer te gaan om het verkopen van een app dan om de weloverwogen inzet van een app om een bepaald doel te bereiken of waarde toe te voegen voor de gebruiker. In mijn optiek is de app ‘WPP2012’ hier een goed voorbeeld van.
Een QR-code omdat…?
Onlangs bezocht ik de World Press Photo tentoonstelling. ’s Werelds grootste fotografiewedstrijd is geland in Amsterdam en is daar nog tot half juni te zien. Al jaren ziet de tentoonstelling er hetzelfde uit: grote borden met daarop foto’s en begeleidende teksten. Dit jaar viel mij voor het eerst op dat er QR-codes naast de foto’s stonden. Leuk! Enthousiast begon ik te scannen om vervolgens alleen getallen terug te krijgen: 121, 136. “Ehm… ok”, dacht ik. Los van het feit dat ditzelfde getal ook naast de QR-code stond vermeld, zei deze informatie mij bijzonder weinig.
De kracht van een app-review
Ik ben de eerste om toe te geven dat ik nooit de gebruiksaanwijzing van nieuwe apparatuur lees. En dat was hier natuurlijk ook het geval. Er stond namelijk een link bij naar de app van World Press Photo (hoewel het verband tussen de QR-code en de app mij nergens werd duidelijk gemaakt). Via de Google Play- store kwam ik terecht bij een app van 79 cent die werd geratet met 1,5 ster waarbij de volgende opmerking van Mr Klaato stond vermeld: “Heeft totaal geen toegevoegde waarde. De toelichting is hetzelfde als op de borden van de tentoonstelling zelf”. Je begrijpt dat ik ben afgehaakt.
Enkele dagen later won mijn nieuwsgierigheid het toch. Ik zocht de app opnieuw op in de App Store, maar helaas stond hier ook geen positieve review: “Ik kocht deze app als voorbereiding op mijn WPF-bezoek. Maar je kan er niets mee zonder dat je bij de expo bent. Daar kun je de codes bij de foto’s invoeren of de tags scannen. De info die je krijgt is echter grotendeels dezelfde info die staat naast de foto’s op de expositie. Ik zie daarom het nut van deze app niet zo.” Gelukkig ben ik een beetje eigenwijs en heb ik de app toch maar gedownload.
Toegevoegde waarde zoeken
En inderdaad, de app biedt weinig toegevoegde waarde. Tijdens de tentoonstelling kon ik de QR-codes scannen of simpelweg het getal intoetsen om meer te weten te komen over de betreffende foto. Zoals de waarschuwende reviews al aangaven, bevat de app dezelfde informatie als de borden. Toch zijn er extra’s te ontdekken: meer gegevens over de fotograaf , technische informatie over de foto, gerelateerde links (waarmee je de app dus weer verlaat) en interviews. Hoewel, bij lang niet iedere foto is deze extra informatie aanwezig. Bij de video-interviews krijg je overal de melding ‘a selection of video interview with award winning photographers will become available soon’. Overigens selecteerde ik in de app Nederlands als taal en kreeg ik toch nog Engelse teksten voorgeschoteld. Maar dat terzijde. Verder kun je de foto’s opslaan als favorieten. Dat is handig als je thuis een en ander wilt nalezen of een uitgebreider portfolio van een bepaalde fotograaf wilt bekijken. Je kunt je favoriete foto’s eveneens delen via Twitter of Facebook.
Maar als je geen foto’s hebt aangemerkt als favorieten, is de app weinig zinvol. Je moet namelijk een code invoeren om deze te kunnen zien, want het is niet mogelijk door alle foto’s te scrollen. Hierdoor blijf je dus gokken en lukraak wat cijfertjes invoeren in de hoop dat deze cijfercombinatie leidt tot een foto.
‘Verappen’ omdat het kan
Kortom, een gemiste kans. Want waar ik als bezoeker van de tentoonstelling op zat te wachten, was toegevoegde waarde via deze app. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om comments te plaatsen bij de foto’s, foto’s te liken of te raten, te horen van de fotograaf waarom hij of zij juist deze foto instuurde, de mensen op de foto te horen en meer achtergrondinformatie rondom het geportretteerde nieuwsfeit te krijgen. Deze app komt op mij over als: “Ik maak een app omdat het kan” en niet “Ik maak een app om de gebruikers wat extra’s te bieden”. Als ik er dan ook nog voor moet betalen… 79 cent down the drain.