Een goed idee, daar begint het mee. Mijn goede idee begint steeds meer vorm te krijgen. Leuk! Ik wil aan de slag! En ik praat er graag over. Maar dat is toch verrekte lastig zonder naam. Een naam..een naam, de Naam, een NAAM.. Ik geloof dat ik langzaamaan gek word!

Een goede naam

Een goede naam. Ik heb al veel definities gehoord. Een goede naam is pakkend. Een goede naam dekt de lading van je product of platform in mijn geval. Een goede naam blijft hangen. Een goede naam vertelt je verhaal in 1 woord. Een goede naam… zeg, heb je nog meer eisen? Kunnen we het nog wat moeilijker maken? Ahhh, om gek van te worden! Goed bedoeld advies ook: geef het eerst een werktitel. Ja, maar een naam is toch een soort uitgangspunt van je website (url), voor je huisstijl en logo, voor de ontwikkeling van de look en feel zeg maar. En mijn werktitel ‘Peper in je kont en gaan met die banaan’, werkt voor mij best prima, maar is toch lastig uitleggen :)

Eerst maar eens wat kernwaarden. Oh en dat was trouwens ook een leuk proces. Hoe kom je tot de kernwaarden van iets dat nog niet bestaat? Na veel graven, klankborden met potentiële klanten en gewoon vrienden, en niet te vergeten surfen (dat is dan weer geen straf) is er een shortlist aan “eisen/dingen/kernwaarden”. Joehoe! En zoeken naar namen die me aanspreken, kort maar krachtig, met een woordgrapje of gewoon platzeggenwatwedoen.nl Het kan allemaal natuurlijk, maar keuzes, keuzes. Je naam kies je als het goed is toch voor een behoorlijke tijd. Alle goede namen zijn natuurlijk al bezet (oeh, negatieve overtuiging..). Zoals Iunxi (it-bedrijf) of Kick! (It-bedrijf) (zien jullie hier ook een trend?)

Tips

In mijn zoektocht naar een goede naam ben ik gelukkig ook wat handige tips en websites tegen gekomen. En ja, het helpt om je kernwaarden en de feel van je bedrijf te bepalen en ook alvast na te denken over de vormgeving. Bij fris, anders en brutaal past een andere naam dan bij betrouwbaar en gerenommeerd. En een naam dient vooral ook je doelgroep aan te spreken. Een kronkel in mijn hoofd was bijv. een X in het midden om verbinding en kruispunt aan te geven. Leuk, maar niet erg praktisch, hoeveel namen/woorden ken jij met een X in het midden? Precies, ik ook niet zoveel. Dus weer verder op zoek.
Wil je op de Latijnse toer, is dit een handige website. Kies daarna deze voor alle vervoegingen van dat (werk)woord, handig ook als je een Engelse naam wilt.

Eerst zelf verzinnen. Prima, brainstorm, lekker op dreef. Niet zo creatief? Kies voor bijv. Acronym creator: simpel maar effectief met letters schuiven. Ja, dat kun je ook met je scrabble steentjes, maar laten we eerlijk zijn, je iPad schuift niet zo lekker en Scrabble staat allang niet meer in je kast (toch?). En deze website verzint er net even wat meer dan ik, omdat ie niet gelimiteerd is door dat irritante Nee-dat-kan-niet-stemmetje. En even je naam googlen is ook niet verkeerd, want wat in het Nederlands best aardig klinkt, Krypta bijv., betekent in het Duits graf. Niet direct de associatie waar ik voor ging.

Ok, nu heb je een naam en je googlet en vindt gelukkig geen bedrijven die zo heten. Maar als je het domein wilt claimen, blijkt het al bezet! Weten wie het domein in bezit heeft en er niets mee doet? Dat doe je met Whois Lookup. In Whois kun je kijken bij welk bedrijf of door welk bedrijf een url is geclaimd. Handig, want daarmee kun je de eigenaar contacten. Wie weet is de url wel te koop. Je hebt ook url-veilingen, maar die kunnen kostbaar zijn.

Als je trouwens straks je naam of merk hebt, denk dan ook even na of je je merk wilt beschermen in het merkenregister.

Conclusies

Mijn uiteindelijke conclusie: waarschijnlijk vind ik een naam als ik op het toilet zit of net voor ik ga slapen. Als ik ontspannen ben. Een leuke zoektocht is het in ieder geval wel. En als ik DE naam heb, zijn jullie natuurlijk de eerste die het horen!

Conclusie 2: namen bedenken is niet mijn sterkste punt. Dus dat heb ik ge-outsourced. Ook veel naamvermaak aldaar.
Conclusie 3: misschien moet ik niet zo zwaar tillen aan een naam, als nationale vacaturebank een merk kan worden, kan ik het ook. Komen we toch weer terug bij verhalen. Ik bedoel Philips is geen geweldige naam, maar wel een mooi merk, dankzij hun verhaal.

Een merk begint met een naam, maar gaat leven door de inhoud.

0 Shares:
Dit artikel is 2.364 keer gelezen