Dagelijks worden er meer dan 340 miljoen tweets verstuurd, door 140 miljoen actieve gebruikers. Dat is heel veel. En het overgrote deel blijkt niet eens interessant. Over goede en slechte tweets is al veel geschreven. Hoe schrijf je nu de perfecte tweet?
Uit recent onderzoek van Harvard Business Review (waarin 1.443 twitteraars maar liefst 43.738 tweets uit hun timeline beoordeelden) blijkt dat amper 36 procent van alle tweets ‘het waard zijn om gelezen te worden’. De respondenten bestempelen 39 procent van de tweets als ‘wel oké’ en een kwart van alle tweets is oninteressant.
Niet doen
Het minst interessant vonden de respondenten tweets in de categorie ‘aanwezigheidsmanagement’, denk aan ‘goedemorgen wereld’ of ‘twexit’. De categorie ‘ik, nu’ (‘ik kijk nu naar’ of ‘ik ben nu hier’, de Foursquare-checkins) scoorde ook laag: slechts 22 procent van deze tweets is ‘de moeite waard’. Tot slot zijn ook klaagtweets niet geliefd. Verveling of verveeld raken door sommige tweets is de belangrijkste reden (82 procent) waarom mensen een tweet niet de moeite waard vinden om te lezen.
Wel doen
Wat kan dan wel? Vragen stellen aan volgers wekt weinig irritatie op: 18 procent van deze tweets wordt gezien als niet lezenswaardig. Opvallend is dat willekeurige gedachten ook vaak als interessant worden aangemerkt. Tweets die verder worden gewaardeerd zijn: informatieve (48 procent) en grappige (24 procent). Ook zelfpromotie mag van tweeps, vooral als deze tweets links naar handige landingspagina’s. In het Twitteronderzoek 2011 van Contentgirls komt naar voren dat de gemiddelde tweep zich niet stoort aan reclame, zolang het op natuurlijke wijze gebeurt. Tweeps vinden wel dat zakelijk en persoonlijk tweeten moet worden afgewisseld.
Enkele tips
De onderzoekers van Harvard Business Review hebben een aantal tips om interessanter te tweeten. Wees niet cryptisch of ‘insiderig’. Gebruik niet te veel hashtags, en retweet niet uit een-op-een gesprekken. ‘Je moet je bewust zijn van je doelgroep en van de verschillende mensen die je tweets lezen’, zegt een van de onderzoekers.
Hogere wiskunde
Volgers waarderen bondige tweets, maar uit het onderzoek blijkt ook dat langere tweets met links een grotere kans hebben om aangeklikt te worden, dan korte met een link. Tweets tussen de 120 en 130 karakters lang met een link halen het hoogste aantal click-through rates. Ook worden tweets met ‘via,’ ‘@,’ ‘RT,’ ‘please,’ and ‘check’ vaker aangeklikt. Net als tweets gepost op vrijdag, zaterdag en zondag. Maar te veel gebruik van hashtags en @mentions wekt irritatie bij veel twitteraars.
Perfecte tweet?
Kortom: Tweets met ongeveer 120 tekens, met vermelding Via @… en de link voorin worden het meest gelezen. Nu ben ik wel benieuwd naar jouw perfecte tweet. Schrijf hem hieronder in een reactie of stuur hem naar @TefkevanDijk. De winnaar krijgt een gratis retweet. ;)
7 comments
Weet je wat een goede tweet is? Elke tweet. Ik snap echt niet waar mensen de arrogantie vandaan halen om te bepalen wat wel of niet goed is. Alsof die mensen het toonbeeld van goede smaak zijn.
Ik ben het met je eens maar denk dat dit soort onderzoeken voort komen uit de wensen om overal het nut en de onzin achter te vinden.
Dan dienen die onderzoeken kapot geschreven te worden. Dan vinden we tenminste de onzin erachter.
Ben het niet helemaal met je eens. Ja, álle tweets zijn an sich prima. Punt is alleen dat bedrijven iets willen bereiken met die tweets. In dat geval kun je wel nadenken over de meeste effectieve manier om te tweeten en dus de meest effectieve tweets.
Alle sites zijn ook goed: jouw site, prima – moet je zelf weten. Maar als je met je site verkoop wilt genereren, dan zal je toch ook moeten nadenken over hoe je site overkomt op anderen en uit moeten gaan van je bezoekers.
Wat wel een beetje het probleem is, is dat bedrijven (groot en klein) met ingehouden adem zitten te wachten op dé succesformule. Bad news: die bestaat niet. Er zijn heus wel wat zaken waar je rekening mee kunt houden, maar succes kan soms ook komen wanneer je juist al die zaken loslaat.
Kort: ja, álle tweets zijn goed zoals ze zijn (klinkt wel wat oma-achtig, die vind ook altijd alls goed wat je doet), maar wil je effectief tweeten (heb je een specifiek doel) dan is het handig om na te denken over je (potentiele) followers en wat zij wel/niet appreciëren.
Dan zouden bedrijven erover kunnen nadenken om de interactie aan te gaan door niet logo's maar mensen in te zetten voor het gebruik van social media. Volgens mij heb je dan deze hele discussie niet meer. Niemand is geinteresseerd in een bedrijf. Mensen zijn geinteresseerd in mensen en bij sommigen klikt het beter dan bij anderen.
Ik ben het wel eens met Robert
Kan wel zijn, maar die Mensen die voor dat bedrijf Interacteren doen dat toch echt met een doel voor ogen. Trouwens, privépersonen ook (al is het maar entertainment). Maar voor bedrijven is tijd, geld – en is het dus logisch om te proberen zo doelgericht mogelijk te handelen. Er zijn overigens ook bedrijven die dat doen en die dat prima doen. Er zijn er nog veel meer, die dat niet doen.
Daar zit dan meteen het grootste probleem: hoe weet een bedrijf wat voor hun doelgroep leuke tweets zijn? Men slaat daar een slag na en gaat vervolgens aan de gang. Met als gevolg dat er niet menselijke totaal niet boeiende tweets de wereld in worden geholpen. Want: tone of voice, wat mag wel, wat niet, wat is slim, wat is dom, hoe doen we zus en hoe doen we zo.
Mijn advies aan bedrijven is steeds dezelfde: vergeet al die regels, vergeet alles wat goeroe's en andere kenners je influisteren, ga je vooral je gang. Kom natuurlijk over, dan komt de rest vanzelf. Bovendien: de regels waar Tweets aan moeten voldoen zijn in de regel verzonnen door mensen die proberen het internet te snappen. Nooit doen. Gewoon je gang gaan.
Comments are closed.