Aan de hand van de criteria van de Spinawards is het crossmediale concept van The Voice of Holland (TVOH) beoordeeld. TVOH is een tv-programma waarbij men op zoek gaat naar het grootste zangtalent van Nederland. Er zijn twee seizoenen op de buis geweest en naar het tweede seizoen keken gemiddeld drie miljoen Nederlanders per aflevering. Dat is een stijging van bijna twintig procent t.o.v. het eerste seizoen.

TVOH is een immens populaire talentenjacht, waarbij vier coaches, namelijk Angela Groothuizen, Marco Borsato, Roel van Velzen en Nick Schilder & Simon Keizer een oordeel vellen over de deelnemers. Deelnemers die door gaan naar de volgende ronde komen bij een van de coaches in het team. Als meerdere coaches geïnteresseerd zijn, kan het talent kiezen.

Creativiteit

TVOH is innovatief. Als eerste talentenjacht waarbij social media groots en actief betrokken is onderscheiden zij zich van andere talentenjachten. RTL Nederland gebruikte social media bijvoorbeeld niet zo zeer op de voorgrond, maar gebruikte het om de sentimenten van de kijkers te analyseren en zo nodig het programma aan te passen. Daarnaast onderscheidt TVOH zich door blinde audities te houden. De coaches zitten met hun rug naar de deelnemers en horen dus alleen de stem. Als zij de stem goed vinden, drukken zij op een knop en dan pas draait de stoel om. Het gaat hierbij dus echt om kwaliteit en niet om uiterlijk.

Interactiviteit

Vodafone is de hoofdsponsor van het programma. Er is door hen ten doel gesteld van TVOH de meest interactieve talentenshow ooit te maken. De kleur rood wordt door Nederlanders het meest gekoppeld aan Vodafone (twaalf procent). Daarom is de strategische keuze gemaakt voor de ‘red room’, waarin deelnemers tijdens uitzendingen contact hebben met hun fans via social media. Ook de coaches maken gebruik van Twitter wanneer een talent voor zijn/haar team kiest. Daarnaast is er een App waarmee men als ‘thuiscoach’ kan aangeven of de deelnemer volgens hen door moet naar de volgende ronde. De mening van de thuiscoaches is op tv te zien. De App is meer dan 600.000 keer gedownload. Kijkers kunnen tijdens de reclame via de website en social media vragen stellen aan de deelnemers. Men kan dit via internet live volgen. Zogenaamde V-reporters ondervragen de deelnemers over hun ervaringen. Kijkers kunnen via Facebook hun stem uitbrengen op hun favoriete deelnemer, waarbij men dit deelt met hun vrienden. TVOH wordt op Twitter door bijna 110.000 mensen gevolgd en op Facebook door bijna 170.000 mensen.

Effectiviteit

TVOH is zo succesvol dat het format inmiddels is verkocht aan 36 landen en het in maarliefst 140 landen wordt uitgezonden. Ook heeft men in Nederland The Voice Kids gelanceerd, wat tot nu toe elke vrijdag tussen 2,4 en 2,8 miljoen kijkers trekt. Daarnaast is het marktaandeel van hoofdsponsor Vodafone in 2010 met 6,9 procent gestegen, waar het marktaandeel van de twee grootste concurrenten daalde. Maar liefst 70 procent van de Nederlanders ziet dat Vodafone hoofdsponsor is van TVOH en ziet hen daardoor veel meer als social media expert. TVOH is dus een zeer interessant sponsorobject geworden, waar velen mee geassocieerd willen worden.

Idols (2,5 miljoen) en X-factor (1,57 miljoen) behaalde in hun tweede seizoen de hoogste kijkcijfers en die zijn sindsdien alleen gedaald. TVOH schiet daar met 3 miljoen kijkers bovenuit en de stijging t.o.v. het eerste seizoen is ook het grootst. TVOH laat zien dat talentenjachten nog niet uitgemolken zijn. Door een innovatief concept en de juiste tools zorgen zij dat heel Nederland in de ban raakt van TVOH.

Door Max Koster en Stef de Ruijter

0 Shares:
Dit artikel is 2.547 keer gelezen