Onlangs kwam ik in één van mijn LinkedIn-groepen een discussie tegen. “Hoe kan een freelancer social-media inzetten?” was de vraag. Als social-media-adviseur heb ik het advies gegeven dat dit afhankelijk is van de doelgroep en de doelstellingen. Weet je wat je wilt, dan kunnen we kijken hoe we het doen. Tevens bood ik aan dat ze voor meer advies contact met mij kon opnemen. Ik wilde niet alles gratis voorkauwen, ik moet tenslotte ook mijn boterham verdienen.

Met mij bood nog iemand zijn diensten aan. Hij was iets commerciëler. Promootte zijn dienst en vertelde meteen de prijs. Vervolgens ontstond er een discussie. Reclame maken voor eigen werk is schaamteloos spammen en is vooral niet ‘social’. De mening was dat social media ‘social’ moet blijven en niet commercieel moet worden. Hebben ze hierin gelijk? Wat zijn de etiquette voor zakelijke netwerken? Waar ligt de grens, en wanneer is iets ‘social’ of wanneer is iets spam?

 

Etiquette

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Als je hier social wilt zijn met vrienden, zit je op het verkeerde netwerk. Het gaat hier om het opbouwen van goed contact met jouw zakelijke relaties. Natuurlijk is het niet de bedoeling om op elke discussie te reageren met een prijsopgave en een link naar jouw website. Het gaat er vooral om dat je jouw expertise laat zien. Maar mag je dan vervolgens ook aanbieden dat je kan helpen?

Het moet toch niet de bedoeling zijn dat je op dit soort vragen een kant en klare oplossing biedt. Dan verdien je als ondernemer geen cent meer. Hoe hoort het dan? Er zijn veel blogs geschreven over etiquette op LinkedIn. Bijvoorbeeld “Top 10 LinkedIn Etiquette Tips to Connect Like a Pro” van Greg Linnemanstons. Hij geeft aan dat je vooral netjes moeten blijven, vriendelijk antwoorden, alleen reageren als het antwoord iets toevoegt, en: houd je aan de groepsregels.

Justin Beller geeft in zijn blog “Rules of Etiquette on LinkedIn Groups” weer dat zelfpromotie not done is. Je ziet heel veel nieuw geplaatste discussies die inderdaad een flinke dosis promotie bevatten. En dan heb ik het niet over het promoten van een blog of evenement, maar echt reclame maken voor jouw diensten of producten.

Ook in het e-book “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” van Jan Vermeiren en Bert Verdonck staat dat het maken van reclame niet gewenst is.

Social media examiner geeft in haar blog “Top 5 ways to market your business” aan dat je in een antwoord altijd een open uitnodiging kunt achterlaten voor persoonlijk contact.

Wat is nu wel/niet spam?

Het is me inmiddels wel helder dat overduidelijke reclame niet kan. In een groep een discussie opstarten om jouw reclameboodschap wereldkundig te maken, is dus spam. Duidelijk en helder. Ook als antwoord in een discussie kan dit dus het geval zijn. Het stellen van een vraag en een paar dagen later zelf antwoord geven waarin je jouw bedrijf of dienst verkoopt, wordt gezien als spam. Het moet dus subtiel. De ander laten merken dat je wilt helpen. Maar mag je dan ook subtiel jezelf aanbieden? Hier geven de etiquette, die ik heb gevonden, geen pasklaar antwoord op. Een open uitnodiging voor persoonlijk contact kan hierop het antwoord zijn. Ik ben benieuwd naar hoe jullie het ervaren en doen. Dus roept u maar, ik kijk uit naar jullie reacties.

 

0 Shares:
1 comment
  1. Leuk vraagstuk!
    Het lijkt me inderdaad geen goed idee om al je kennis (waarmee je je brood wilt verdienen) kant-en-klaar op LinkedIn als antwoord in een discussie gratis weg te geven; wie er gratis een écht antwoord op de vraag "hoe kan ik social media als freelancer gebruiken?" wil zou ik dan ook niet al te serieus nemen. 

    Zelf vind ik het geen bezwaar dat je terecht stelt dat het afhankelijk is van de doelgroep en doelstellingen en kenbaar maakt dat men voor advies bij jou terecht kan. 
    Jouw antwoord op die vraag lees ik als: "op deze vraag is geen pasklaar antwoord te geven, als je echt een gedegen advies wilt zou je kunnen overwegen een professional in te schakelen en mocht je dit advies op willen volgen; ik ben zo'n professional."

    Als je als antwoord alleen een link naar je eigen website had geplaatst had ik het voor mij weer anders overgekomen; je reactie dat hoe social media in te zetten afhankelijk is van diverse factoren voegt oprecht waarde toe aan de discussie. Wie weet had de persoon die de vraag stelde hier nog nooit bij stil gestaan tenslotte.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.153 keer gelezen