Onderwijzers van openbare scholen in New York mogen geen contact meer met leerlingen hebben via hun persoonlijke Facebook, Twitter of Flickr accounts. Ze kunnen contact hebben via accounts of pagina’s die door de school zijn opgezet voor educatief gebruik. Dit staat volgens een artikel in de New York Times in de richtlijnen die het departement van onderwijs in New York City heeft opgesteld voor het gebruik van social media door leraren.
De invoering van de richtlijnen is een antwoord op de groeiende bezorgdheid over het ontstaan van ‘ongepaste relaties’ tussen docenten en studenten via social media. In 2011 zouden er 69 affaires tussen docenten en leerlingen zijn ontstaan, doordat docenten contact hadden met leerlingen via social media.
Persoonlijk en privé moet gescheiden blijven
De richtlijnen verbieden docenten niet om social media te gebruiken, maar zeggen dat leraren een scheiding moeten bewaren tussen hun persoonlijke en professionele accounts. Communiceren met studenten moet via de professonele pagina’s, gewijd aan zaken als huiswerk en studiegidsen, die met toestemming van de school en de ouders zijn opgezet.
Docenten mogen geen contact opnemen met studenten via persoonlijke e-mail. Vrienden worden met leerlingen op Facebook moet passé zijn. Gedrag wat in de klas niet kan, mag op social media ook niet, aldus de richtlijnen. Daarnaast moeten leraren ook op hun privacy instellingen letten, zodat hun studenten geen toegang meer hebben tot hun persoonlijke social media profielen.
Ouders moeten eerst toestemming geven voordat hun kinderen deel mogen nemen aan communicatie via de professionele pagina’s die worden opgezet vanuit de scholen.
Het kan strikter…
Vergeleken met andere schoolbesturen zijn deze richtlijnen nog mild. In Paramus, NJ, is het bijvoorbeeld sinds kort verboden om studenten toe te voegen als ‘vriend’ op social media en is ook het uitwisselen van mobiele telefoonnummers aan studenten niet meer mogelijk zonder toestemming van de ouders. En zelfs als er toestemming van de ouders is, moeten alle digitale contacten met leerlingen nog steeds via de schoolcomputers en schooltelefoons plaatsvinden.
Maar ook milder
In Nederland is er nog geen wetgeving op dit gebied, maar de CNV heeft wel een social media protocol opgesteld. Hier staat bijvoorbeeld onder het kopje ‘Verantwoordelijkheid’ dat het gedrag van leraren op Hyves, Facebook, Youtube en Twitter niet af mag wijken van wat er in de klas of op school gebruikelijk is.
Don’ts:
- Foto’s of filmpjes van leraren op vakantie of in beschonken toestand op een feest.
- Tweets van leraren die eindigen met ‘…en nu wel aan je huiswerk. Laterzz XXX…
- Te populair taalgebruik en schuttingtaal.
Klinkt mij als logisch en wel voldoende in de oren, maar ik ben geen docent en maak de dagelijkse praktijk van het onderwijs niet mee.
Wat is jouw visie op het gebruik van social media in het onderwijs? Zijn strikte regels handig, zodat je weet waar je aan toe bent, wat je wel en niet mag? Of beperken ze, maken ze bang en staan ze innovatie in de weg?