Social media is niet meer weg te denken als middel in de marketing mix. Bij elke traditionele marketing actie wordt social media ingezet om het verder te promoten. Toch kan het veel meer bereiken dan alleen dit. Zeker wanneer er gekeken wordt naar events, waarbij je niet alleen tijdens het event maar vooral ook ervoor en erna de mensen kunt betrekken bij het event. Weet je hoe je dit moet doen?

In essentie gaat het erom dat je bedenkt met wie wil je waarover in gesprek en waar vind je ze? Dit klinkt misschien wel heel simpel, maar eigenlijk is dat het ook. Met wat ‘common sense’ kom je heel ver, maar toch is het wel goed om wat zaken vantevoren te bedenken zodat je het meest optimale eruit kan halen. Daarom hieronder een aantal tips hoe je social media bij events kunt gebruiken:

1. Wat is je doel, wat wil je bereiken?

Gaat het je om het bekend maken van het event, wil je meer inzicht in de doelgroep, zoek je kennisdeling?

2. Bepaal hoe je het wilt inzetten.

Wil je een gesloten community waarin je meer op detail wilt discussiëren over de onderwerpen, of wil je het open zetten zodat iedereen zich hierin kan mengen? Wil je achteraf verslag leggen of tijdens het event live verslag doen?

3. Waar wordt er gesproken en door wie?

Bij events heb je uiteraard alle aanwezigen, maar door social media kan je ook mensen buiten het event bereiken. Niet alleen tijdens het event zelf, maar ook vooraf en achteraf. Scan waarover gesproken wordt en vooral ook waar er gesproken wordt.

4. Kies waarom je social media gaat inzetten.

Social media kan voor veel verschillende doeleinden ingezet worden, door bewust een reden te kiezen kan je het veel gerichter inzetten. Maar welke redenen zijn er dan?

  • Werving/promotie
  • Discussie eerder op gang brengen
  • Rijker verslag
  • Co-productie
  • Buitenzaal betrekken
  • Branding
  • Community building
  • Evaluatie/feedback

5. Beslis welke tools je gaat inzetten.

Als je de vorige stappen bepaalt hebt, is het makkelijker om een keuze te maken in de tools. Social Media gaat om 3 elementen: contact, conversatie en content. Per event kan de social media mix verschillen, omdat het publiek of de doelgroep zich op andere platformen bevindt. Het is dus een strategie die je voor elk event moet aanpassen om het beste resultaat te bereiken.

Bron: Lykle de Vries – Checklist Social Media voor Events (MARCOM ’11)

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.846 keer gelezen