’s Lands bekendste (oranje) bank heeft zijn internbankieren vernieuwd. Wat is er veranderd? Wat is hetzelfde gebleven? Is het een verbetering?

Welkom

Vóór je je vernieuwde ING rekening kunt benaderen, moet je eerst twee schermen doorlopen. Het eerste is een welkomstbericht namens het ING Internetteam. Door op ‘Volgende’ te klikken, geef je aan het bericht gelezen te hebben. Vervolgens komt er – heel attent – een bericht over de vernieuwde hulpfunctie van de ING. Met veel zelfwerkzaamheid. Het bericht verwijst namelijk naar pagina’s met extra uitleg en video’s over het vernieuwde ‘Mijn ING’.

Op elke pagina verschijnt het balkje ‘Kunnen wij u helpen? Dat roept een pop-up venster op met de meest gestelde, contextgevoelige vragen. Jammer, dat deze pop-up in de huidige pagina opent.  Het lijkt mij handiger de hulp naast het scherm, of in een nieuw venster of tabblad te openen, zodat je meteen verder kunt. Misschien verdient deze methode voor de beginnend gebruiker wel de voorkeur… al zie ik mijn schoonouders nog niet enthousiast ‘Mijn ING’ aanvragen.

Interface

De meest in het oog springende verandering is de interface. De indeling van het overzicht ziet er een stuk strakker uit en een aantal elementen (zoals je bankrekening(en), saldo en af- en bijschrijvingen) hebben een andere plek gekregen. Dat zorgt na zoveel jaren wel even voor een ‘cultuurschok’.  Maar de algemene indruk is een prettige: het nieuwe internetbankieren ziet er in ieder geval een stuk frisser en moderner uit.


Onder het overzicht van je betaalrekening(en) vind je links naar andere ING functies en diensten. Het kopje ‘Direct doen‘ verwijst naar de meest gebruikte betaal- en spaarfuncties, zoals Overschrijven, Af- en bijschrijvingen, Overzicht saldo, Verzendlijst, Mijn IBAN en BIC, Spaaropdracht en Spaarsaldo bekijken.De standaard functies zijn niet echt veranderd. De schermen zien er nog vertrouwd uit, zij het wat compacter. ‘Home’ is vervangen door ‘Terug naar Mijn ING‘.Nieuw zijn de blokken rechts in het scherm, waar  je berichten vindt (over geweigerde opdrachten, te betalen facturen en Europese incasso’s), de vernieuwde helpfunctie kunt raadplegen en mededelingen van ING. ‘Uitloggen’ springt er door de oranje kleur meer uit.  Zodat je het niet vergeet! Overigens word je na een tijdje inactiviteit nog steeds automatisch uitgelogd.

Verbetering?

De ING Bank zegt geluisterd te hebben naar de opmerkingen van klanten en heeft geprobeerd dit commentaar te verwerken in de nieuwe interface. Maar behalve het uiterlijk is er uiteindelijk niet zoveel veranderd en kan er nog veel verbeterd worden. Zo vind ik de periode waarna je automatisch wordt uitgelogd, nog steeds te kort. Soms moet je nu eenmaal even iets opzoeken en dan is het vrij onhandig als je bij terugkomst op‘Mijn ING’  alweer bent uitgelogd. Zeker als je net bezig was met een overschrijving. Die wordt namelijk alleen bewaard als je ‘Opslaan, naar verzendlijst’  hebt aangeklikt. In zo’n geval kun je dus opnieuw beginnen. Hoewel ik de beveiliging respecteer, mag die time-out wel wat langer duren.

Het formulier voor overschrijvingen en het adresboek zijn ongewijzigd gebleven. Ook aan de zoek- en downloadfunctie van transacties op de rekening(en) is niets veranderd. De breed uitgemeten verandering lijkt puur cosmetisch te zijn. ‘Mijn ING’ heeft een facelift gehad… maar de inhoud is hetzelfde gebleven.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.440 keer gelezen