Zijn alle vernieuwingen op onze aardbol heden ten dage digitaal? Of zijn er ook mooie, gave, ijzingwekkende, humoristische verrassingen zonder app of stekker? Op 42bis.nl schrijven we over webcultuur, digitale ontwikkelingen, gadgets. Vandaag wil ik een uitzondering maken. Voor iemand die prachtige verbindingen legde tussen verschillende werelden: tussen digitaal en ‘de straat’, tussen een provinciestadje en de wereld, tussen elitaire kunst en klootjesvolk.

Verdichten en verdunnen

Dit weekend ging het festival Verdichten, verdunnen van start in Haarlem. Ter nagedachtenis aan de in 2007 veel te vroeg overleden componist, slagwerker, kunstenaar Hans Asselbergs. Het is altijd een bijzondere mijlpaal om een uitvoering mee te maken van zijn merkwaardige composities. Wie ooit zijn compositie voor orgel en 3 slagwerkers live heeft gehoord, zal nooit meer durven denken dat orgelmuziek saai is!

Concert voor auto’s

Nu ging ik op zondagmiddag naar het concert voor 20 autofonisten. Op de Grote Markt in Haarlem stonden 20 Citroëns klaar en zeker 1000 mensen. Behalve de reden van een leuk uitje voor peuter en kleuter, was ik nieuwsgierig hoeveel publiek erop af zou komen. Nu zie ik in auto’s meer dan alleen een vervoermiddel, maar deze opkomst overtrof mijn verwachtingen. Asselbergs muziek staat toch wel bekend om zijn vreemde orkestraties, combinaties en ritmes. Gewoon ongezouten moderne kunstmuziek, geen music for the millions. Ook ontwierp hij zelf instrumenten, zoals de kogelmachine of de doodskisten voor zijn Apacalypse (voor 24 slagwerkers en orgel, even luisteren vanaf minuut 6).

Geen Citroën graag

Daar zittenOnze ouw trouwe Saab we dan op de Grote Markt, met een rijkelijk vertegenwoordigde pers om ons heen. Peuter en kleuter vinden het ‘grappig’ klinken. Zelf ben ik ook niet ontevreden, al had ik nog wat meer vrolijk geclaxonneer verwacht, maar dat komt vast door de entourage van het zonovergoten marktplein. Ook hoor ik liever andere instrumenten, niet per se strijkers of blazers, nee auto is op zich prima, maar neem dan een Saab of desnoods een Mercedes, maar geen Citroën. Ik denk dat 20 Saabs tegelijk imposant en snel klinken. 20 Mercedessen, dat moet degelijk en robuust klinken. 20 Citroëns…afijn, beluister zelf het resultaat.

Opeens weet je het, je wordt autofonist

Na afloop van het concert lopen we weer naar de parkeergarage. Als ik de portieren dicht sla en de motor start, bedenk ik spijtig dat dit concert in een parkeergarage nog veel gaver had geklonken. Maar, en dat is een troost voor iedereen die er niet bij was, je kunt geweldige muziek maken met je eigen auto. Knal het portier niet één, maar vier keer achter elkaar dicht, draai het raampje open en sla een leuk ritme op het blik van je bolide. En als je dan toch moet toeteren, doe dat dan niet agressief, maar geniet van het geluid en gooi er een leuke cadans in. Bijkomend voordeel is overigens dat de peuter en kleuter van een autofonist een stuk sneller in de auto stappen.

Terwijl ik wegrijd, gaan mijn gedachten naar onze ouwe trouwe Saab die onlangs voor € 200 en een lolly van de hand ging bij de autosloperij. Ontzettend jammer dat hij ermee opgehouden is. Hans Asselbergs…

0 Shares:
Dit artikel is 2.442 keer gelezen