Like me! Retweet me! Je wordt doodgegooid met bedrijven die heel onopvallend *ahum* willen zorgen dat jij hun bedrijf liked of retweet en de hele wereld vertelt hoe goed ze zijn! Now-a-days is dat niet meer zo simpel. Een bedrijf dat hier wel in geslaagd is, is KLM. Reden genoeg om de #klmlivereply actie nader onder de loep te nemen middels de criteria van de SpinAwards.
Creativiteit
Het idee is duidelijk. Vierhonderdvijftig medewerkers van KLM mochten in totaal vierenzestig keer hun armen omhoog steken met een letter of teken. Zo genereerden ze een persoonlijk antwoord op vragen die via social media tot hen kwamen. Een hoop werk wat nog meer publiciteit opleverde. Zo kregen ze enorm veel vragen, maar uiteraard ook een aantal aparte vragen. Zo werd er gevraagd of de medewerkers een beetje konden zingen. En kregen ze de vraag of ze een verjaardagsliedje konden zingen voor de zoon van een vrouwelijke klant. Leuk en ideaal voor het creëren van een viral effect.
Interactiviteit
KLM answers every tweet en post in person. Within the hour. Day and night.
Hoe interactief en persoonlijk kan een bedrijf zijn? Er zitten twaalf mensen 24/7 bij KLM om alle vragen die gesteld worden via social media binnen een uur te beantwoorden. Voor de actie werd er een livestream opgezet om de mensen te betrekken bij de opzet van de filmpjes. Hierdoor voorkwam KLM dat er mensen gingen klagen dat ze niet op een originele manier antwoord hebben gekregen.
Effectiviteit
De campagne zorgde voor een trending topic op Twitter. Een van de grootste voordelen was dat het personeel ondanks dat ze in hun vrije tijd hielpen met deze campagne trots waren om voor KLM te werken. Het aantal vragen via social media is na deze actie structureel gestegen met tien procent. Er werd geen blik met acteurs opengetrokken zoals je wel vaker ziet.
Kortom
KLM heeft een goede en doordachte actie bedacht en ze hebben hiermee een nieuwe stap gezet op het gebied van social media binnen de luchtvaart.