Het bekende probleem van iedere webredacteur of -coördinator: “Mijn stuk moet echt bovenaan de homepage, want het is het belangrijkste artikel”, “Dat van Wim kan er wel af toch, dat stuk van mij is veel belangrijker”, “Mijn product moet echt boven de vouw op de homepage, want anders verkoopt het niet en haal ik mijn targets niet”. De hele dag wordt je gebeld, gemaild en door verschillende mensen achtervolgd. Maar wat is er nou eigenlijk belangrijk op een homepage?
Informatie versus verkoop
Het belangrijkste, ja dat is al heel vaak gezegd, is dat je weet wat je met een website wilt bereiken. Van dat uitgangspunt hangt eigenlijk alles af. Ook wat er op de homepage moet komen te staan.
Veel websites hebben het al moeilijk genoeg om een identiteit op te bouwen, omdat niet duidelijk is wat de bedoeling van een website is. De directie vindt het belangrijk dat er op de homepage staat wat een organisatie doet, sales vindt het belangrijk dat de producten op de homepage staan die ervoor zorgen dat zij hun targets halen en de webredacteur vindt het belangrijk dat op de homepage staat wat de bezoeker wil vinden.
Bij de meeste organisaties betekent dit dat er een poldermodel-oplossing wordt gevonden om alle verschillende partijen tevreden te stellen. Jammer, want daardoor haken waarschijnlijk veel bezoekers van een website af. Zo hebben we hier op 42bis al eerder duidelijk gemaakt dat sales niet de beste raadgever is als het gaat om de inrichting van een site.
Cijfers
Als je als webredacteur niet serieus genomen wordt in je kruistocht om de beste website met een steengoeie homepage te maken, moet je een strategie ontwikkelen om wel serieus genomen te worden. Want laten we eerlijk zijn, wij weten het echt het beste! Maar ja, dat moeten we natuurlijk wel duidelijk kunnen maken.
Gelukkig hoef je niet alleen te schreeuwen om je punt duidelijk te maken, daar zijn ook tools voor die je argumenten kunnen ondersteunen. En als we te even verder kijken weten we ook dat directie en sales het snelst naar je luisteren als je met cijfers komt, want die snappen ze.
Met goede analytics zet je stap 1, met het goed inrichten van analytics zet je stap 2 en met een mooie presentatie van de cijfers met uitleg erbij zet je de laatste stap om iedereen ervan te overtuigen dat je precies weet wat er op de homepage moet staan om een effectieve homepage te krijgen.
Paginabezoek
Wat uit je analytics-cijfers naar voren komt is dat 60 tot 70 procent van de bezoekcijfers op andere pagina’s plaatsvindt en dat dus maar 30 tot 40 procent van de bezoekers via de homepage binnenkomt. Dit cijfer zal voor veel directieleden en verkoopmedewerkers een verrassing zijn. Zij hebben nog vaak het idee dat iedereen via de homepage binnenkomt. Een goed argument om al je stalkers gerust te stellen en ruimte te krijgen op de homepage voor de echt belangrijke informatie.
Zoekresulaten
Uit je cijfers zal uit zowel het externe als het interne (on site) zoekgedrag van de bezoekers blijken wat zij vooral zoeken. Ook hier staat de organisatie vaak een verrassing te wachten, want vaak blijkt dat de bezoeker om hele andere redenen naar de site komt dan gedacht werd. Een goed argument om te bepalen wat prominent op de homepage getoond moet worden. Juist, de informatie waar de bezoeker van de site naar op zoek is.
Clickgedrag
Het clickgedrag van de bezoekers van een website zegt veel over welke informatie waar getoond moet worden. Inmiddels is het duidelijk dat niet veel conversie gehaald wordt uit leaderboards en skyscrapers, maar veel meer uit rectangles, zelfs als deze ver onder de vouw geplaatst worden. Een goed argument bij de indeling van advertentie-uitingen.
Advies
Veel webredacteuren hebben helaas nog niet de ruimte in hun functie om als adviseur op te treden en vaak blijven zij dan ook schipperen. Jammer, want daardoor zal de site van een organisatie veel minder effectief zijn. Laten we dan ook vooral doorgaan met onze kruistocht om de webredacteur op de juiste positie binnen een organisatie en binnen een project te krijgen, zodat alle websites ook inderdaad beter en effectiever worden. Al eerder is op 42bis aandacht besteed aan een goede inrichting van de weborganisatie. En dat was al een vervolg op een artikel uit 2010. Duidelijk dat we ons hier hard voor blijven maken.
Heb jij nog een mooi voorbeeld van iets dat beslist op de homepage moest komen te staan, terwijl je nog zo gezegd hebt dat dat niet gaat werken?
2 comments
Ik kom ook vaak bij mijn website scans "Welkom" op de homepage tegen. Dit is zo overbodig en onnodig en zonde van de belangrijke content. Links naar de converterende pagina's blijft toch zeer belangrijk.
"Ik wil graag dat … geplaatst wordt", bij zo'n melding gaan mijn wenkbrauwen lichtelijk omhoog. Vaak zeg ik dan met ietwat samengeknepen ogen: "Wil JIJ dat?. De inhoud van een website bepaalt de bezoeker, ga op de stoel van de bezoeker zitten en bedenk dan wat hij/zij zou zoeken op onze website." Al 10 jaar lever ik strijd over webcontent. In het begin als 'webmaster' (idioot natuurlijk, maar goed, een fatsoenlijke naam voor de functie was er niet), later als contentbeheerder (ik kreeg al wat meer aanzien en men nam al meer van me aan) en nu als Systeem- & Content Manager. Nu plaats ik niets meer waar ik het absoluut niet mee eens ben. Bij twijfel wil ik wel enig compromis sluiten. Maar 'graag prominent voor lange periode' gaat bij mij echt niet door. Een homepage is dynamsch!
Geweldig stuk trouwens, heerlijk herkenbaar.
Angelica van Amstel.
Comments are closed.