De mannen van Fonk presenteerden vandaag op Mobile Convention Amsterdam de businesscase van iPawn (in Engelstalige landen iPieces genoemd, vanwege de verwarring met iPorn). Dit zijn voorwerpen van ‘magic plastic’, voor het spelen van bordspellen op de iPad. In een eerder blog noemden we al Ganzenbord, Air Hockey, Snakes & Ladders en The Fishing Game. Vanwege het succes van iPawn, komen er in 2012 nog acht spellen uit, waaronder Stratego. Het Magic Plastic zal dan het verschil weten tussen een maarschalk en een pion. Erg cool, dacht ik zo.
In opdracht van Neerlands’ bekendste olifantje Jumbo, bedachten ‘friendly mobile experts’ Fonk een manier om de goedige spellengigant de 21e eeuw binnen te loodsen. “Het is een traditioneel bedrijf,” zei Dirk Schluter van Fonk, “en dat willen ze ook graag blijven. De kern van Jumbo is en blijft ‘samen spelen’. Maar verkopers van bordspellen en legpuzzels hebben het zwaar en dus bedachten wij hoe wij Jumbo van zes maanden van het spelbord naar de iPad konden bewegen.”
PimPamPet
De sleutel bleek om traditionele spellen op een nieuwe manier te spelen. De eerste stap was een digitaal PimPamPet (heel saai in je eentje, Oerhollandsche gezelligheid met meerderen). Binnen een paar maanden was de app 125.000 keer gedownload en Jumbo begon in te zien dat er interessante mogelijkheden lagen in het digitale. De volgende stap was het ontwikkelen van fysieke objecten die interacteren met de iPad-software. Erik Jan Bijvank: “Goud bleek het best te geleiden, maar was niet erg praktisch.” Andere metalen hielpen het scherm aan gort. En zo ontwikkelden ze ‘magic plastic’, het grote geheim van Fonk & Co, vermoeden wij zo. Tot slot moest Apple het allemaal goedkeuren. In eerste instantie werden de apps afgewezen, want Apple wilde meer informatie. Achtergrondinfo en een videofilmpje later, hadden ze binnen 24 uur weer goedkeuring voor de AppStore. Ook Apple zag het wel zitten dus.
Haal het kind uit de iPad
Fonk en Jumbo begonnen in november 2011 aan een zegetocht door de Nederlandse media en de plannen voor 2012 brengen hen de hele wereld over. De VS, Canada, de grote uitrol gaat van start, met mogelijkerwijs ook Japan als nieuwe markt. Persoonlijk word ik erg gelukkig van dit soort uitvindingen, waarvan je achteraf niet begrijpt waarom het niet eerder was bedacht. En Bijvank verwoordt de menselijke succesfactor: “Wij halen het spel uit de iPad, in plaats van het kind in de iPad te stoppen.”
Grootouders, trakteert uw kleinkinderen.
Overigens won Fonk op #MoCoAm weer een prijs. Die zetten ze keurig naast hun SpinAwards.