Ik ken weinig programma’s die iedere dag zo succesvol zijn als De Wereld Draait Door. Het VARA-programma kan dagelijks rekenen op een miljoen kijkers. Een ongekend succes voor een programma in de vooravond. Sterker nog, DWDD houdt in zijn eentje Nederland 3 overeind.

Het heilige format

Het succes komt door verschillende factoren. De meest opvallende is natuurlijk het ijzersterke format. Alles moet kort en snel. Logisch, want de huidige generatie wil snel consumeren. Dus zien we korte interviews, snelle fragmenten en ook de bands die komen spelen, moeten haast maken. Natuurlijk zijn er ook mensen die zich juist ergeren aan deze vorm van televisie maken. Zij vinden dat een goed nummer in zijn geheel gespeeld moet worden en dat Matthijs zijn gasten moet laten uitpraten. DWDD heeft daar maling aan. Het format is heilig. Punt.

De herkenbare structuur

De tweede succesfactor is de herkenbaarheid. Het programma is een geoliede machine. Van Nieuwkerk begint met wat actualiteiten (de redactie heeft daar uiteraard grappige filmpjes bij gezocht), maakt een praatje met zijn tafelgast en begint met het eerste item. Daarna kun je rekenen op een reportage van de Jakhalzen, nog een tweede item en om twee minuten voor acht (heel slim, iets eerder dan het 8 uur Journaal) grappige filmpjes in de TV Draait Door. Daarna muziek, een trending topic op Twitter, een laatste item en een afsluitend filmpje van Lucky TV. Allemaal kort, snel en voorspelbaar.

Twitter lokt me naar de tv

De nieuwste succesfactor is social media. Als ik een avond geen DWDD kijk, zie ik in mijn Twitter-timeline precies wat ik mis. Tweets als ‘oei, scherpe vraag, daar had Jack niet van terug’ of ‘wat is er met Matthijs aan de hand?’ geven mij het gevoel dat ik wat gemist heb. Tweets over DWDD zorgen er zelfs voor dat ik op de late avond de herhaling ga kijken. En daarin sta ik vast niet alleen, want ook de herhalingen worden goed bekeken.

#DWDD

DWDD is bijna standaard trending topic. Over sommige programma’s wordt nou eenmaal veel getwitterd. Dat zagen we eerder bij The Voice of Holland en dat zien we ook bij voetbalwedstrijden. En je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat onze timelines straks massaal gevuld gaan worden met #bzv als Yvon weer boeren gaat koppelen.

Facebook

Inmiddels heeft DWDD social media helemaal omarmd. Ze richten zich daarbij vooral op Facebook (op Twitter wordt toch wel over ze gepraat). Als je tijdens een uitzending van DWDD naar de website dwdd.nl gaat, zie je een Facebook chatsessie prominent in beeld. Kijkers dus, die tijdens de uitzending chatten over DWDD. Kijk je niet, dan krijg je door die chatsessie toch de neiging om de tv aan te zetten. Er wordt immers over iets gepraat waar jij niet over mee kunt praten. En als je niet uitkijkt, gebeurt dat morgen bij de koffie op het werk weer. Kijken dus!

 


Geschreven door