Had je het druk? Niet zoveel geklikt? Bang dat je wat het gemist? Don’t worry, wij zetten de artikelen van de afgelopen week op een rijtje.

Boze brief van Juf Marketingles

In februari zijn Piet van den Boer en ik gestart met een nieuw semester Online Marketing. We vinden het belangrijk dat de studenten reflecteren op datgene er online gezegd en gedaan wordt door bedrijven. We waren dan ook blij met het aanbod van Robert Engel om de groep te begeleiden in het bloggen. Niet alleen omdat Robert als geen ander een kritische houding heeft, maar ook omdat het een van de weinige mensen is in Nederland die zijn brood verdient met bloggen.

Het is dan ook teleurstellend om te zien dat de studenten nauwelijks gebruik maken van deze mogelijkheid om te leren en van het platform dat 42bis.nl hen biedt.

Lees verder

Van #realeren kun je leren – de 11e editie

Het is weer tijd voor #realeren. Geen idee waar ik het over heb? Lees dan Van reageren kun je leren (#realeren). Maar in het kort gaat het als volgt:

Lees verder

Skypende kids: prietpraat voor de camera

Het is zaterdagmorgen, 7 uur. Jongste zoon wordt te vroeg wakker en springt met een harde bonk uit bed. Hij sluipt naar mijn kantoor met piepende deur, in het weekeinde computerhok, en zet de computer of laptop aan. Na enkele minuten hoor ik hem babbelen. Met wie? Met een vriendje uit het dorp dat blijkbaar ook niet van uitslapen houdt.

Lees verder

Verliefd op een scherm

Ik ben verliefd. En niet zomaar een kalverliefde; nee, dit is een blijvertje. Ze is er altijd voor me. Ik mag haar altijd aanraken. En ik kan haar aan- en uitzetten wanneer ik wil. Ze heet: het Tweede Scherm.

Lees verder

7 jaar YouTube: een terugblik

Youtube bestaat deze maand 7 jaar. Tijd voor een terugblik op ’s werelds meest gebruikte filmsite. Hoe ontstond de website en wat heeft het ons gebracht? Een kleine geschiedenisles en uiteraard leuke filmpjes.

Lees verder

Dankzij Twitter jouw column in de Metro?

Metro, jeweetwel, die gratis krant, heeft iets nieuws. Ze kregen zoveel columns van lezers binnen, dat ze besloten er een speciale site voor te maken: metrocolumn.nl. Iedereen kan zijn stukje uploaden, een redactie kijkt even of er niets geks in staat en hup, het staat online. En dan? Dan ga je natuurlijk voor De Hoofdprijs: jouw column in een maandageditie van de Metro.

Lees verder

Apps die nog wel eens van pas kunnen komen

Tijdens de conferentie The Next Web 2012 in Amsterdam kwam ik een aantal leuke en interessante apps tegen, die nog wel eens van pas kunnen komen. Startups kregen de kans om binnen vijf minuten hun nieuwste idee te promoten en daar zat wel wat leuks tussen.

Lees verder

Spam op LinkedIn?

Onlangs kwam ik in één van mijn LinkedIn-groepen een discussie tegen. “Hoe kan een freelancer social-media inzetten?” was de vraag. Als social-media-adviseur heb ik het advies gegeven dat dit afhankelijk is van de doelgroep en de doelstellingen. Weet je wat je wilt, dan kunnen we kijken hoe we het doen. Tevens bood ik aan dat ze voor meer advies contact met mij kon opnemen. Ik wilde niet alles gratis voorkauwen, ik moet tenslotte ook mijn boterham verdienen.

Lees verder

Een dagje stage bij Oxfam Novib

En dan gaat zo’n dag best wel snel. Mijn eerste stage, bij Oxfam Novib zat erop voordat ik het echt goed doorhad. Dat doen goede gesprekken en leuke mensen met de tijd, dan vliegt hij. De eikel.

Lees verder

There can be only one (of niet?)

Vrienden en familieleden beweren je ergens gezien te hebben waar je nooit bent geweest. Regelmatig krijg je de opmerking dat je toch wel erg op “die met die krullen” lijkt. Maar je weet zeker dat jij de enige echte bent. Of heb je een dubbelganger? De website dobl.me claimt die te kunnen vinden.

Lees verder

What’s in a name?

Een goed idee, daar begint het mee. Mijn goede idee begint steeds meer vorm te krijgen. Leuk! Ik wil aan de slag! En ik praat er graag over. Maar dat is toch verrekte lastig zonder naam. Een naam..een naam, de Naam, een NAAM.. Ik geloof dat ik langzaamaan gek word!

Lees verder

Reclamehelden? Harry, Cora, John en Jochem!

Ze bestaan gelukkig nog echt; de ‘reclamehelden’! We kennen ze allemaal; die vrolijke aansprekende én herkenbare typetjes in commercials, die jarenlang het gezicht vormen van een merk. Maar…wie vinden we dan leuk? En wie niet?

Lees verder

Fuck de ethiek van Huub Evers

Zo kwam ik in aanraking met het boek Media-ethiek van Huub Evers. Die man zat jaren in de Raad voor de Journalistiek zodat enige verontrusting op zijn plaats is. Die bemoeit zich al jaren met ethische kwesties en doet dat voornamelijk vanuit een achtergrond die niet van deze tijd is. Rekening houden met die, denken aan zus en vooral doen alsof men fatsoenlijk is. Media-ethiek is bedoeld als lesboek voor scholen journalistiek, mensen die werken in de communicatie en reclamemakers. En Huub Evers maakt bovendien dankbaar van de gelegenheid gebruik om webloggers als niet ethisch in de hoek te zetten.

Lees verder

Hoofdredacteur zijn: hoe doe je dat?

Naar aanleiding van dit artikel dat gisteren op 42bis werd gepubliceerd sprak @HenkHemstra me aan. Zijn boodschap: “wat een slecht artikel, vol propaganda, daarvoor volg ik je niet.” We raakten erover in gesprek en dat was wat mij betreft een prima gesprek, want het zette me aan het denken. Over mijn rol als hoofdredacteur en de platformfunctie (if any) van 42bis.  Tijd voor een stukje van de hoofdredacteur dus. Komt ie…

Lees verder

#KLM zingt verjaardagsliedje?

Like me! Retweet me! Je wordt doodgegooid met bedrijven die heel onopvallend *ahum* willen zorgen dat jij hun bedrijf liked of retweet en de hele wereld verteld hoe goed ze zijn! Now-a-days is dat niet meer zo simpel. Een bedrijf dat hier wel in geslaagd is, is KLM. Reden genoeg om de #klmlivereply actie nader onder de loep te nemen middels de criteria van de SpinAwards.

Lees verder

En verder…

Om te lachen…

0 Shares:
Dit artikel is 2.460 keer gelezen