Metro, jeweetwel, die gratis krant, heeft iets nieuws. Ze kregen zoveel columns van lezers binnen, dat ze besloten er een speciale site voor te maken: metrocolumn.nl. Iedereen kan zijn stukje uploaden, een redactie kijkt even of er niets geks in staat en hup, het staat online. En dan? Dan ga je natuurlijk voor De Hoofdprijs: jouw column in een maandageditie van de Metro.

Kwaliteit en stemmen

Jouw 400 woorden gelezen door honderdduizenden treinreizigers. Dat klinkt zeer aantrekkelijk. De bedoeling is dat je veel stemmen en reacties krijgt op je geüploade stukje op metrocolumns.nl. Hoe meer, hoe beter. Daarnaast moet ook de redactie van Metro je column nog zien zitten. De combinatie van een goede column én veel stemmen is bingo. Tenminste, als we de website moeten geloven.

Een tweetje: een paar stemmen

Omdat ik toch wekelijks mijn best doe op een schrijfseltje voor rickevers.nl had ik natuurlijk genoeg columns die ik graag in Metro zou zien. Ik heb er een paar opgezet, maar besloot al snel mijn pijlen op één column te richten. Een berichtje op Facebook en eentje Twitter leverde een paar stemmen op. Ik schat een stuk of 20. Dat schoot natuurlijk niet op. Begrijpelijk. Ga eens bij jezelf na hoeveel links in tweets je aanklikt. Vooral als je veel mensen volgt, stroomt je timeline snel vol en moet een tweetje (of de persoon) wel erg interessant zijn voordat je de link aanklikt. Zo werkt dat bij mij in ieder geval wel. Ik ging het dus anders aanpakken.

Een direct message: veel stemmen

Ik besloot mijn volgers op Twitter een direct message te sturen:

“Ha twittervriendje, wil je helpen mijn column in Metro te krijgen? Je hoeft alleen maar op ‘stem’ te klikken: bit.ly/KWUkwn. Bedankt!”

Niet al mijn volgers trouwens. Een enkeling sloeg ik, om uiteenlopende redenen, over. Ik denk dat ik zo’n 300 DM’etjes verstuurd heb. Het resultaat was verbluffend, want het aantal stemmen ging razendsnel naar de 100 en meer. Hoe dat kon? Een direct message verzuipt niet in een timeline. Die komt op een andere plek binnen en krijgt aandacht. Ook de inhoud van het bericht is natuurlijk belangrijk:

1. Maak het persoonlijk. Eigenlijk had ik in ieder bericht het woord ‘twittervriendje’ moeten vervangen door de naam van de ontvanger. Om tijd te besparen deed ik dat slechts een enkele keer.

2. Maak duidelijk wat je doel is: ik wil mijn column in Metro.

3. Wat vraag je van de ontvanger: klik op stem.

4. Geef altijd een link naar de pagina waar je mensen heen wilt sturen (via www.bit.ly kun je een url verkorten).

5. Een bedankje is wel zo vriendelijk.

Dromen

Mijn actie leerde me dat een tweet niet genoeg is om iets van je volgers gedaan te krijgen. Een DM heeft tien keer meer effect. Natuurlijk is dat niet zo gek, maar van een respons van zo’n 40% zullen veel marketeers natte dromen krijgen. Ondertussen blijf ik dromen van een column in een grote krant. Wat het is (nog) niet gelukt.

PS  vind je dat mijn ‘sollicitatiebrief’ aan de NS een plekje in Metro verdient, stem dan even mee! Mijn dank is groot.

0 Shares:
3 comments
  1. Leuk om te lezen dat zo'n "persoonlijke" DM werkt….zelf reageer ik bijna nooit op zo'n DM met een actie, alleen als ik de zender ervan goed ken, offline of online. Maar je blog heeft me wel aangezet tot stemmen ;).

  2. Leuke actie inderdaad. Ik doe niet mee, want commerciële instanties mogen fijn betalen voor mijn teksten. Of het moet een groter doel dienen waar ik zelf wat aan heb.

Comments are closed.

Dit artikel is 2.738 keer gelezen