In mijn vorige blog ben ik een nieuwe reeks met interviews over vrouwen in PR en branding gestart. Als eerst het interview van Cleo Hooyer en haar branding verhaal. Nu ben ik in gesprek gegaan met PR-Goeroe Jennifer Delano. Dit allemaal om dezelfde redenen; omdat ik nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom. Waarom zijn deze vrouwen actief in deze branche? Wat verstaan zij onder de juiste PR en/of branding? En wat voor tips hebben zij voor de lezers van 42bis?
Wie is Jennifer Delano?
Jennifer Delano is een PR-agent en ‘based’ in Amsterdam. Eerder won ze met haar PR werk een JCI Internet Award. En volgens het magazine Viva is zij een van de 400 succesvolste vrouwen van Nederland. Nu is zij bezig met het afronden van haar communicatiestudie. Jennifer: “Ik heb in een absurde hoeveelheid tijd een zware reeks workshops gedaan en straks studies afgerond. O.a. op het gebied van marketing en communicatie. Eerst heb ik diverse andere studies bekeken, maar dat was allemaal net niet wat ik wilde leren. Als ondernemer kwam ik erachter dat een communicatiestudie veel beter past bij PR.” Afstuderen haalde het slechtste in Jennifer naar boven. Gek werd ze dan van zaken zoals een handleiding van een scriptie die dikker is dan haar scriptie mag zijn.
Hoe lang ben je al zelfstandig ondernemer?
Jennifer is ondernemer vanaf haar 17e jaar, eerst als freelancer, en nu heeft zij al 10 jaar ondernemerservaring. Haar scope is ook verschoven van creatieve individuen naar een verbreding in diverse branches. Jennifer had eerst het ‘iedereen-helpen-beleid’. Maar nu kiest zij voor grotere bedrijven met een eigen visie en missie. Deze bedrijven kunnen zelf vertellen wat hun doelgroep is, waardoor PR-acties concreter en prima meetbaar zijn. Zij zijn voor Jennifer de ideale klant. PR-acties doen, helpt beter als je eerst nadenkt wat je wilt bereiken en wie je doelgroep is.
Personality en missie
Het draait niet om je echte persoonlijkheid. Vaak hebben personality’s niet door dat er een verschil is tussen het merk en wie ze echt zijn. Natuurlijk moet je persoonlijkheid en je merk wel een grote overlap hebben. Jennifer: “Ik ben thuis een mens en op internet en op mijn werk ben ik een merk. En dat is als het goed is de plek waar jij jouw missie leeft.”
De missie van Jennifer is om 100.000 bedrijven te helpen met het positief promotioneel uiten van zichzelf in 5 jaar. De mens Jennifer is iemand die heel erg hard werkt en daar ook veel tijd aan spendeert. Als ze thuis is en eindelijk eigen tijd heeft, doet ze niets liever dan in bed duiken met haar iPad.
Waarom PR?
In haar jeugd had Jennifer wat met radio-uitzendingen. Ze had als tiener haar eigen radioprogramma en was een radiopersoonlijkheid. Op haar elfde belde ze naar het radioprogramma “Arbeidsvitamine” om te vertellen dat zij ergens niet mee eens was. En hield dan in de uitzending haar betoog over de 24-uurs-economie en waarom het niet zo’n goed idee was om de verruiming van de winkelsluitingstijden door te voeren. “Winkeliers hebben ook recht op vrije tijd” was het betoog van de 11-jarige Jennifer.
Authentiek en ambitie
Wees authentiek en heb ambitie. Maak een duidelijke missie, niet te klein, leef het niet alleen, roep ook wat jij doet! Het gebruik van social media hangt af van jouw doel. Wil je een groep hoogbejaarden bereiken dan gaat social media jou daar niet mee helpen. Maar zorgt er in iedere geval voor dat je online vindbaar bent. Tip voor ondernemers: stel je altijd voor met je voor- en achternaam. Jennifer: “neem jezelf serieus. Mocht iemand later contact met jou willen opnemen, heeft hij weinig aan alleen een voornaam.”
Naam van jouw bedrijf?
Jennifer: “De eerste naam van mijn bedrijf is ontstaan vanuit mijn bijnaam. Ik werd JenJen genoemd, ik vond dit grappig om ook als bedrijfsnaam te gebruiken. Maar het nadeel was het imago van deze bedrijfsnaam meisjesachtig en speels is. Na een gesprek met Annemarie van Gaal kreeg ik het advies om gewoon mijn achternaam te pakken en daar PR achter te zetten. Dat advies heb ik ter harte genomen: vandaar de naam DelanoPR, inmiddels is mijn huisstijl aangepast en dit past veel beter bij mijn nieuwe doelgroep”.
Wat maakt Jennifer uniek?
Jennifer: ”Mijn creativiteit. Ik verzin de meest rare manieren om met succes aandacht te trekken van de media en de doelgroep voor mijn cliënten. En ik neem daarin zelf het voorbeeld door aandacht te trekken van journalisten en zelf ook in de media te komen.”
Tips voor anderen?
Jennifer: ”Bezint eer je begint. Iedere minuut die je vooraf in jouw missie stopt bespaart je één uur. Zorg dat het beeld naar buiten klopt met wat je zegt tegen journalisten en heb jouw unieke visie op de wereld en op jouw eigen onderneming klaar liggen”. Nog meer PR-tips van Jennifer: 10 vragendiejemoetstellenvoordatjePRwerkt.
En waar sta jij over 5 jaar?
Dit is een vraag die Jennifer vaker hoort. Jennifer Delano: ”Over 5 jaar ben ik klaar met mijn studie en mijn missie. Dan ben ik bezig met het overnemen van de wereld. Er is nog meer dan alleen Nederland”.
Comments are closed.