Er zijn een heleboel interessante vrouwen actief in de PR en branding business. Zelf ben ik erg nieuwsgierig naar het hoe en waarom. Waarom zijn deze vrouwen actief in deze branche? Wat verstaan zij onder de juiste PR en/of branding? En wat voor tips hebben zij voor de lezers van Contentgirls? In een nieuwe reeks met interviews met een aantal van de PR en branding business girls start ik met Cleo Hooyer.
Wie is Cleo Hooyer?
Cleo is getrouwd, heeft twee jonge kinderen en woont in Amsterdam. Cleo ‘loves’ Amsterdam. Haar achtergrond is werving en selectie voor communicatieprofessionals in de (marketing)communicatiebranche en de reclamewereld. In 2009 is Cleo ontslagen in verband met de recessie. Cleo heeft toen een loopbaanadviseur in de arm genomen en een traject doorlopen om erachter te komen wat haar passie(s), talenten en kwaliteiten zijn t.a.v. een nieuwe loopbaanstap. Het is het vak loopbaanbegeleiding geworden. Cleo is erachter gekomen dat zij graag met loopbaancliënten de verdieping in gaat, deze zelf achter hun passie en ontwikkelingpunten wil laten komen en het belangrijkste: mensen in beweging willen brengen!. En dat heeft geresulteerd dat Cleo een 1- jarige Post HBO opleiding tot loopbaanadviseur met succes heeft afgerond. De mens in beweging laten komen zodat de cliënt een werkplek vindt waar hij/zij gelukkig gaat worden is één van de belangrijkste drijfveren van Cleo.
En wat doet Cleo?
Sinds 2009 is Cleo een zelfstandige loopbaanprofessional die anderen wil begeleiden die vast zitten in hun loopbaan, moeite hebben met het maken van keuzes, kortom; cliënten in beweging wil laten brengen. Met als resultaat dat mensen beter in hun vel komen te zitten en dat doen waar ze echt gelukkig van gaan worden. Naast het geven van workshop in Personal Branding is Cleo zeer actief in loopbaanbegeleidingstrajecten. Cleo: “En dat werkt het best als cliënten zelf weten wat hun sterkste kanten zijn. En dan heb je het eigenlijk al over de basis van branding.”
Waarom branding?
Cleo: “Dat is ook een vraag die ik aan mijzelf heb gesteld bij het starten van mijn eigen bedrijf, want als je googelt op ‘loopbaanadviseur/loopbaancoach en Amsterdam’ tref je meer als 5.000 hits. Belangrijk bij branding is het ‘kennen en erkennen’ van jouw onderscheidend vermogen. Waarom zou een opdrachtgever juist met jou in zee gaan? Wat heb je ze te bieden? En maak keuzes; welke doelgroep wil je bedienen? Ik zeg kies en wordt gekozen.
Dat is niet alleen van toepassing op ondernemers maar juist ook voor medewerkers is personal branding belangrijk. Je krijgt hierdoor inzicht wat jouw plaats is binnen de organisatie. Je leert jezelf en jouw toegevoegde waarde beter kennen. En komt er ook achter waarin je nog hulp kan gebruiken en waarin de ander, jouw collega/manager je kan aanvullen. En dat helpt enorm als je plannen hebt om stappen te maken in een organisatie. Zodat je op een plek terecht komt waar jij het beste kan presteren, het maakt niet uit of dat nou omhoog of zijwaartse stappen zijn. Het is de plek waar jij beter tot je recht gaat komen!”
Gunfactoor?
Cleo wil haar eigen ervaring met het ondernemerschap graag overbrengen aan anderen, zowel mannen als vrouwen. Als toegevoegde waarde voor vrouwen ziet zij dat vrouwen door branding leren om zichzelf beter te profileren en positioneren: Weet wat je waard bent! “En daarbij is de gunfactoor naast het inhoudelijk aspect belangrijk.” Gunnen vrouwen het zichzelf wel? Cleo: “Ja, maar leggen vaak te veel nadruk op wat vindt de buitenwereld ervan dat zij daar zo op het podium staan. Daar zijn vrouwen gevoelig voor. Mannen zitten daar niet mee, als ze het zelf maar leuk vinden dan is het prima. Die doen het gewoon”
Waarom heb je jouw bedrijf zo genoemd?
Cleo: “Mijn bedrijf heet; Werkaanmijnwinkel. Ik ben van de actie, ben ondernemend en heb veel energie. Mijn aanpak als loopbaanprofessional is doel- en resultaat gericht. Aan de slag dus! Ik gebruik tijdens mijn werk vaak de term ‘werk aan de winkel’ vandaar de keuze voor mijn bedrijfsnaam. Het klopt; ik BEN dat en die feedback krijg ik ook van anderen.”
Wat maakt jou uniek?
Cleo: “Dat ik heel goed kan luisteren, mijn empatisch vermogen, het vertalen van het verhaal, de behoefte van de cliënt naar een concreet advies waar de persoon direct mee aan de slag kan. Ik werk resultaat- en oplossingsgericht en heb door mijn achtergrond in de arbeidsbemiddelingsbranche en interesses veel kennis van de arbeidsmarkt. Dat is erg handig in mijn vak. En ik kan door mijn eigen ervaring met het switchen van branches en van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap, iemand anders goed begeleiden tijdens deze processen. Ik weet wat je tegenkomt, welke hobbels je moet nemen, en hoe je daar mee kan omgaan”.
Wat zijn jouw branding tips?
Cleo: “Mijn eerste tip is om te geloven in jezelf. Als je dat niet doet waarom zou een ander dan in je geloven? Onzekerheid is niet erg, maar ga uit van je eigen expertise en onderscheidende vermogen. Special nog een tip voor ondernemende vrouwen: gebruik niet de term ‘– (t)je’ bij jouw zakelijke en of professionele profilering. Zeg dus niet; ik heb een bedrijfje, ik doe een opdrachtje of ik heb een baantje. Gebruik dit ook niet in geschreven teksten. Je haalt jezelf ermee naar beneden, oftwel ‘downsizing’. Niet doen! Sta voor wie je bent, zowel persoonlijk als in je professionaliteit. Zonder dat wordt jouw personal branding een ongeloofwaardig verhaal.
Social Media tips?
Cleo: “Zorg voor een goede professionele foto voor al jouw profielen op social media. Wees congruent en consistent op verschillende social media platformen. Daardoor verhoog jij je herkenbaarheid op social media. Een goede foto is: herkenbaar, zakelijk, zonder hoed of pet, kinderen en huisdieren. En kijk vrolijk en recht in de camera.”
Wil je nog meer lezen over branding? Lees dan ook de blog; Personal Branding of: wie ben ik ook al weer? Van Lotty. En nu jij, wat zijn jouw brandingtips?