Virals, we zien ze zo nu en dan voorbij komen. De laatste viral van Kony2012 is een video van wel 30 minuten en heeft veel indruk op mij gemaakt. Volgens Stijn Poffe is het de snelste Viral ooit. In 6 dagen bereikte het filmpje al meer dan 100 miljoen kijkers en dat is waanzinnig veel voor een filmpje van 30 minuten.
Wat is een viral nu precies en wat heeft het te maken met Social Media?
Een viral is een internetfenomeen dat zich snel verspreidt onder mensen. Social Media heeft hier een groot aandeel in, want wat gaat nu sneller dan Social Media?! Virals worden in de hokjes ‘video’, ‘reclame/marketingtool’ gestopt. Ik zie dat als een tekort van het begrip. Een viral kan namelijk ook een oproep (bericht) of nieuws zijn. Denk aan Social Media en nieuwsberichten tijdens rampen of de oproepen voor rellen in Engeland. De snelheid van een viral kan dus snel veel goeds, maar ook snel veel slechts veroorzaken. Welke van de twee is natuurlijk afhankelijk van het doel van de viral.
- Een viral kan een oproep zijn tot criminaliteit, zoals de rellen in Engeland (2011)
Doel: rellen en mensen oproepen mee te doen. In dit geval werd ook gebruik gemaakt van blackberry messenger (WhatsApp) - Een schokkende film, zoals de man die zichzelf op de Dam in brand stak (2011)
Doel: onbekend. Er zijn steeds meer voorbeelden van mensen die zichzelf in brand steken als protest, zoals de Tibetaan (2012) en de Egyptenaar (2011) - Een reclamefilmpje zoals het ‘mooie man’ van Old Spice
Doel: verkoop bevorderen, reputatiemanagement - Een van de meest recente virals: Kony2012
Doel: bewustzijn en medeleven creëren (of toch de idealen van een man die voorbij ging aan de huidige werkelijkheid in Oeganda?)
*Er zijn natuurlijk veel meer virals. Denk je er nu aan een? Laat hem achter in de comments…
De viral – hoe werkt het?
Een quote van NRC op het filmpje van Kony2012:
De filmmaker weet hoe sociale activering werkt: medeleven komt met identificatie, begrip met simplificatie, inzet met beloning: ‘like’ het filmpje op Facebook en laat je vrienden zien hoe begaan je wel niet bent. “Dat is gratis”, zegt Russell erbij, terwijl hij ondertussen de aanschaf van Kony-merchandise promoot.
Door simpel in Google te kiezen voor ‘hoe maak ik een viral’, kom je vele to-do lijstjes tegen. Je kunt al deze lijsten volgen, maar hoe goed je viral ook in elkaar zit, je bent altijd afhankelijk van factoren waar je geen invloed op hebt (gebeurtenissen/nieuws).
Waar heb je wel invloed op:
- Het doel van je filmpje. Is dit informeren, shockeren, bewustwording etc.?
- De doelgroep. Waar kan ik deze doelgroep vinden en waar houdt mijn doelgroep zich mee bezig?
Identificatie
De kijker moet zich kunnen identificeren met het verhaal of de hoofdpersoon. Daarom is het definiëren van de doelgroep een belangrijk punt. Wie spreek je aan?
- Is dat de vrouw die het geurtje voor haar man koopt (Old Spice)
- Zijn dat verveelde jongeren die zich niet echt hebben verdiept in politiek en vooral willen ravotten (Engelse rellen)
- Of toch de westerlingen die je wil raken op machteloosheid en ‘toch gezamenlijk iets kunnen betekenen voor een ander’ (Kony2012).
Simplificatie
Hou het simpel, denk niet complex. Juist in de eerste paar seconden maak of kraak je de viral.
- Maak een simpele maar pakkende titel (gunstig voor het viral effect op social media). Specsavers had onlangs een leuke actie met de oogtest. Het filmpje is (nog) geen viral, maar wel erg grappig en simpel bedacht.
- Hoe oppervlakkig het ook klinkt. Als het gaat om een kort reclame filmpje werkt bij mannen vaak voetbal, bier en vrouwen.
- Maak het voor iedereen begrijpelijk. In het Kony2012 filmpje raakt Russel de kijker door zijn kleine zoon in simpele woorden uit te laten leggen wie Kony is en waarom niemand hem stopt.
- Vergeet niet de inhoud van de film – De boodschap – Content is Queen (en queen omdat we op Contentgirls.nl zitten natuurlijk ;))
Inzet
Een beloning hoeft niet altijd een prijs te zijn. Als je film pakkend genoeg is, levert jouw kijker graag zijn aandeel door de video te tweeten, liken of op een andere manier te delen. Dit voelt dan niet eens als een gunst, maar dit doet hij uit persoonlijk belang. We leven nu eenmaal in een tijd met social sharing-drang (noem het een ziekte, gebruik het in je voordeel). De beloning van de inzet bij de Kony2012 viral was ‘een goed gevoel’
4 comments
Andere mooie virals waar ik meteen aan moest denken: de platte tv van LG of Heineken met AC Milan (kan originele uploads even niet vinden, LG: http://www.youtube.com/watch?v=ghRji9ZKOl0 en Heineken: http://youtu.be/wB7DIo3nJas) of de HEMA, http://producten.hema.nl
Linkje naar Heineken loopt dood, moet zijn:  ;http://youtu.be/wB7DIo3nJas
Thanks voor je aanvulling =) mooie virals idd, vooral die van Heineken.
Leuk verhaal, maar je mist de belangrijkste effecten die een rol spelen bij de groei van "virals". Rages, virals en top40 hits zijn juist zo moeilijk te voorspellen omdat er NIET iets speciaals is aan massapsychologie van de content, maar eerder aan de collectieve dynamiek van het netwerk. Aan de sociologie dus. Duncan Watts doet daar leuk onderzoek naar, google maar. Kortom er zijn vele KONYs die niet viraal gaan, alleen die kom je niet tegen, juist omdat ze niet viraal gaan.
Comments are closed.