Content. Het is nu nauwelijks voor te stellen maar een paar jaar geleden kon je dat woord nauwelijks laten vallen zonder te stuiten op glazige blikken of onvervalst onbegrip. Inmiddels zijn termen als content, contentstrategie en contentmarketing gemeengoed. Content alleen is zelfs al niet meer genoeg: we lezen steeds vaker over ‘waardevolle’ en ‘relevante’ content. Klinkt goed. Maar wat wordt ermee bedoeld?

Subtiel adverteren

Artikelen, copy,  website-teksten, blogs, Facebook-updates – veel content is bedoeld om iets (of iemand) te verkopen. Maar liever niet te direct. We hebben immers een hekel aan al te gladde en doorzichtige verkooppraatjes. De essentie: als je iets wilt verkopen, moet je net doen of dat niet zo is (alsof mensen dáár niet allergisch voor zijn). Je zou het met een beetje slechte wil ook subtiel adverteren kunnen noemen.

Verkoop via het juiste kanaal

Ik heb iemand glashard over content horen beweren: ‘If it doesn’t make money, it doesn’t make sense.’ Dat kan niet de waardevolle content zijn die we bedoelen. Kwaliteit moet het ook kunnen redden zonder te veel reclame, doorzichtig of niet. Naïef? Misschien. Er zijn genoeg manieren om je product of dienst aan te prijzen. Branding, marketing, advertorials (if you must). Zeker als dat goed gebeurt vindt niemand dat erg – integendeel. Goede reclamemakers weten hoe ze van consumenten fans kunnen maken. Maar je kunt niet alle kanalen voor hetzelfde gebruiken. Blogs, artikelen en andere vormen van free publicity kunnen ondersteunend zijn, maar als ze puur en  alleen gericht zijn op promotie, bieden ze geen waardevolle content. Ik zou althans niet weten voor wie.

Content creëert vertrouwen

Dus: wanneer is content wel waardevol? Kort door de bocht: als verkopen niet de primaire drijfveer is. Persoonlijk denk ik dat de maker iets moet kunnen en willen delen. Van zijn kennis, van zijn leef- en denkwereld, van zijn vak. En hij schroomt niet de mening te vragen van zijn lezers. Waardevolle content creëert vertrouwen in de afzender. Betrokkenheid.  Verbinding. Je zou kunnen zeggen: commerciële boodschappen (advertenties, marketing) scheppen vertrouwen in het product, en content schept vertrouwen in de autoriteit van de afzender. Maak het echt. En maak het goed.

Durf te delen

Nog een laatste statement, voor ik jullie vraag wat ‘waardevolle’ content is: als je niet bereid bent je kennis, inzichten en expertise uit te wisselen met iemand die misschien niet eens iets van je gaat kopen, ben je niet in staat waardevolle content te creëren. Laat staan dat je iemand inspireert. Durf te delen. En je wordt gedeeld.

Wat is jullie definitie van ‘waardevolle’ content? Laat het me weten, dan kom ik er in een volgend blog op terug.

0 Shares:
4 comments
  1. Goed artikel! Voor mij is waardevolle content, content die relevant is voor je lezers, waar je lezers wat aan hebben….En natuurlijk ook deelbaar op social media.. Ook ben ik het met Remon eens, dat je content je doelgroep moet bereiken en weet vast te houden.

  2. Dank voor jullie reacties, Nena en Remon. Inderdaad, het gaat om bereiken en vasthouden. Om dat goed te doen is het denk ik belangrijk om de doelgroep goed te kennen en tegelijkertijd bij te blijven op je vakgebied. En zeker, het deelbaar maken van je content vergroot de impact van je boodschap.

  3. p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px}
    p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}
    span.s1 {letter-spacing: 0.0px}
    span.s2 {text-decoration: underline ; letter-spacing: 0.0px}

    Goede blog! Wat is waardevolle content voor mij? Wanneer content betekenis heeft, zet het mensen in beweging: je reageert, of je deelt het (online of offline), je denkt erover na, het inspireert je, of het geeft je andere inzichten, etc..Maar waardevolle content is voor mij ook onlosmakelijk verbonden met de manier waarop je je content verspreidt. Want als je je content niet op een aansprekende, aantrekkelijke manier manier aanbiedt gaat 'ie niet van waarde zijn…simpelweg omdat het de mensen niet bereikt. 

Comments are closed.

Dit artikel is 3.857 keer gelezen