KLM, Albert Heijn en Lays. Het waren een paar voorbeelden van bedrijven die participeren op social media. Het event Social Media in 1 Day op donderdag 5 april 2012 stond in het teken van het integreren van business in social media. Hoe kun je als onderneming zo goed mogelijk aansluiten op nieuwe ontwikkelingen? Gouden bergen bestaan niet. Maar als je goed nadenkt, kun je heel veel uit social media halen.

De keynotesprekers Clo Willaerts en Magnus Lindkvist zetten daarvoor de kaders aan het begin en einde van het event. In de tussenliggende tijd wisselden deskundigen kennis en ervaringen uit in parallelsessies. Praktijk en strategie kwamen mooi samen bij deze presentaties.

Nee – Nee sticker

Hoe kom je bijvoorbeeld in actie met social media? Carlijn Postma, ondernemer, spreker en trainer bij de Bind Academie, gaf tips hoe je als ondernemer je klanten kunt benaderen via social media. “Mensen hebben een grote “Nee-Nee”-sticker op hun digitale brievenbus. Toch zijn ook zij goed te benaderen. Hiervoor moet je wel buiten de traditionele middelen denken”, alsus Carlijn Postma

Ze illustreerde haar presentatie met voorbeelden van goede integraties van social media, zoals de Albert Heijn app Appie. Met deze applicatie op je mobiel kun je thuis je hele boodschappenlijst samenstellen. De looproute bij de winkel in je buurt krijg je via je mobiel aangereikt. Of de Hema die met de actie “Ik wil mijn trui terug” op haar facebook fanpage heel succesvol was. Veel mensen hebben een foto gepost uit hun jeugd in hun lievelingstrui. Voor de 10 origineelste inzendingen maakte een speciaal oma-brei-team de oude kriebeltrui.

Social media strategie in business

Dagvoorzitter Hans Molenaar gaf in een volle zaal handvatten voor het inzetten van een social media strategie in de business. “Dat is nodig om klanten te binden en te behouden.” Hij toonde het aan de hand van een filmpje van een FedEx-medewerker die een kostbaar pakje over het hek gooit. Het beeld is opgenomen door een beveiligingscamera en laat de bezorgwijze zien van de pakketservice. “Het is dan heel handig als je als organisatie een draaiboek achter de hand hebt.”

Goede voorbeelden van een klantcommunity zoals bij HP laten zien dat je klanten heel goed kunt laten meehelpen bij productontwikkeling. Bovendien bevat elke organisatie veel deskundige mensen op allerlei terreinen. “Benut hun kennis. Social media kan daar erg nuttig bij zijn.

Enterprise Social Networking

Jeroen Pluim van Finalist presenteerde het inzetten van social media in ondernemingen zelf. Enterprise Social Networking (ESN) heet dat. Met behulp van 4 stappen kun je het in de onderneming integreren:

  1. Informatie toegankelijk maken voor anderen
    Veel mensen beschikken over delen van de informatie, zoals e-mails met een bepaalde klant. Als je het complete e-mailcontact met een klant inzichtelijk hebt, verbetert dat het klantcontact.
  2. Verbeteren samenwerking
    Door informatie te delen, kun je veel beter op elkaar inspelen en dubbel werk voorkomen.
  3. Bieden van inzicht
    Met behulp van ESN kun je snel inzien wat medewerkers doen en hoe ze gewaardeerd worden binnen en buiten de organisatie.
  4. Transformatie van processen
    Werkprocessen zullen uiteindelijk veranderen door de integratie van ESN in de onderneming. Zo zal effectiefer en efficiënter gewerkt kunnen worden.

Social media als reclame

In de lijst met Best practices gaf Robrecht Stoekenbroek, creatief strateeg bij reclamebureau Being There, een aantal inspirerende voorbeelden. Op inspirerende wijze vertelde hij over twee campagnes met lage budgetten. Voor een merk rond schoonheidsproducten, Demak”Up, bedacht zijn bureau een campagne.

Amateurbloggers werden behandeld als vakpers. “We ontdekten dat er in Nederland zo”n 200 meiden zijn die dagelijks over schoonheidsproducten bloggen. Ze krijgen zelden proefpakketten en andere reclameproducten van fabrikanten. Nu kregen ze van ons een serieus samengesteld pakket.”

Kort na het versturen van al die pakketten verscheen het ene na het andere filmpje op youtube waarbij het pakketje werd uitgepakt, een unboxing video. Het enthousiasme van de meiden was overweldigend. De impact van de campagne ook. Uit de cijfers die Robrecht Stoekenbroek liet zien, bleek dat het bereik erg groot was.

Slavernij

De tweede campagne waarbij met relatief weinig budget een groot bereik behaald werd, was de promotie van een televisieprogramma rond de slavernij. Robrecht Stoekenbroek: “We kregen als opdracht mee de kijkcijfers te vergroten en vooral jongeren te attenderen op het programma.” Met behulp van een viral werd de internationale aandacht getrokken met de aankondiging van Slavery the Game. De hele wereld sprak er schande van.

De ontrafeling bij het televisieprogramma De wereld draait door genereerde veel kijkers. “Zij kregen de primeur en dat leverde veel extra media-aandacht op.” Ook onder jongeren kreeg het programma veel belangstelling. “Met een laag budget hebben we hier het maximale uit weten te halen.”

Rendement uit social media

In een werkelijk afgeladen zaal wist Jaap Favier op een overtuigende wijze te vertellen over de meerwaarde van social media. Tijd is letterlijk geld, illustreerde de Managing director van The Small Circle. Mensen besteden evenveel als dat ze verdienen. De tijd dat ze uitgaan, komt overeen met de tijd dat ze daarvoor moeten werken. Het is een interessant marketinginzicht. Mensen willen dus heus voor iets betalen. De waarde drukt zich uit aan de tijd die ze eraan willen besteden.

Social media geeft echter een interessante meerwaarde aan een product. Jaap Favier liet dat zien aan de hand van 2 bekende youtube-reclames. De Evolution-reclame van Dove en de Evian Roller Babies. Beide reclames waren heel succesvol. De opbrengst van het Evian-filmpje kwam overeen met de tijd die mensen besteedden aan het kijken naar het filmpje. Het filmpje van Dove leverde echter veel meer op.

Hechte vrienden

De verklaring die Favier hiervoor aandroeg was de waarde van hechte vrienden in een netwerk. Als je een dergelijk controversieel filmpje als van de Dove-reclame met je hechte vrienden deelt, dan vergroot dat de invloed van een dergelijk filmpje. Het voorbeeld kwam erg overtuigend over. Als je als marketeer gebruik maakt van social media en op die manier hechte vrienden inzet voor de aanbeveling van je product, zal het veel meer opleveren.

Social media en succes

Social media inzetten in de business vraagt echter veel werk van ondernemers. Het is niet de gouden berg die sommigen je willen doen geloven. Je moet hard werken om geld te verdienen aan social media. Het vraagt om creativiteit, geduld en ondernemerschap.

Als je succes hebt, ben je er niet. Dan begint het pas, zoals de trendwatcher Magnus Lindvkist in zijn verhaal benadrukte. Succes ligt niet op straat en ook niet in social media. Het vraagt om aandacht en overtuiging. De grote uitdagingen van deze nieuwe vorm van klantcontact maken het tot een heel geschikt middel om in te zetten bij je klantcontact.

0 Shares:
Dit artikel is 3.914 keer gelezen