De Zweedse trendwatcher Magnus Lindkvist sloot  Social Media in 1 Day af. De Keynote-spreker hield een vlammend betoog onder de naam Living in a Green Pig World. ‘We kunnen niet in de toekomst kijken’, is het uitgangspunt van Magnus Lindkvist. ‘We leven in het nu. We moeten eerst proberen het nu te doorgronden en ons niet laten afleiden door  kleine gebeurtenissen.’

En er is de afgelopen eeuw ontzettend veel veranderd. Magnus Lindkvist liet producten zien die 10 jaar geleden voor weinig waren weggelegd.  ‘Computers waren onbetaalbaar. Nu is beschikbaar gekomen voor iedereen.’

IKEAfaction

Dure dingen worden goedkoop. “Ik noem als rechtgeaarde Zweed dat IKEAfication.’ Social media helpt hierbij volgens Magnus Lindkvist. ‘Business kan uit het niks ontstaan. Hier ligt niet een uitgebreid masterplan aan ten grondslag.’ Grote merken leggen het af. Een merk als Laura Ashley is van een groot trots merk in 5 jaar tijd compleet weggevaagd. ‘Dat is te wijten aan het succes dat ze in het verleden hadden. Hierdoor participeerden ze niet op tijd op ontwikkelingen wereldwijd’, aldus Magnus Lindkvist.

5 tips voor langer leven

Daarom haalde Magnus Lindkvist 5 tips aan om als merk of business langer in leven te blijven. ‘We worden allemaal 85 jaar. Dat is op zich al een business, maar bedrijven kunnen ook langer leven.’

  1. Long viewing
    Kijk verder als organisatie of bedrijf dan de waan van de dag. Probeer vooruit te kijken.
  2. Ikeablending
    Als een idee van jou en een idee van mij met elkaar seks hebben dan wordt een prachtig nieuw idee geboren.
  3. Experimentation
    Durf voorbij je idee te denken. Soms zit er iets heel anders in dan je voor ogen had. Durf dan die weg in te slaan.
  4. Failure-recycling
    Een mislukking uit het verleden kan een kans zijn in de toekomst. Bedrijven zien alleen maar hun succes en stoppen een mislukking gauw in de vuilnisbak. Terwijl je juist geen groter geluk kunt hebben dan een mislukking. Daar leer je namelijk van. ‘Nothing fails like succes.’
  5. Geduld
    Veel succesverhalen komen voort uit een lange aanloopperiode van proberen, mislukken, opnieuw proberen en dat dan jarenlang.
0 Shares:
Dit artikel is 3.025 keer gelezen