Volgens het MKB onderzoek van BusinessCompleet.nl zijn ondernemers goed op de hoogte van social media en gebruiken deze ook, maar drukbezette ondernemers geven tegelijkertijd aan dat ze social media sites minder willen bezoeken. Waar zou dat aan liggen? Betekent dit een terugloop in het gebruik van social media bij ondernemers? Laten ondernemers kansen liggen?

LinkedIn

Volgens het onderzoek van BusinessCompleet.nl, de grootste portal voor het MKB, is LinkedIn het populairste sociale medium onder ondernemers en MKB’ers. Dat is niet zo opzienbarend als je je bedenkt dat veel ondernemers, ZZP’ers en MKB’ers daar, via oud-collega’s en voormalig werkgevers, hun opdrachten vandaan hopen te halen. Volgens een onderzoek van RulersGroup lukt dat ook in zo’n 20% van de gevallen. LinkedIn loont kennelijk en is de drukbezette ondernemer wel een bezoekje waard. Maar hoe belangrijk zijn andere social media voor ondernemers?

Naamsbekendheid

Ondernemers gebruiken Facebook en Twitter – hoewel in mindere mate dan LinkedIn – voornamelijk voor het vergroten van hun naamsbekendheid en het adverteren van producten en diensten. Maar dat kost ze relatief te veel tijd, zo is de algemene gedachte. Als social media manager vraag ik me natuurlijk af of ondernemers social media dan wel efficiënt genoeg inzetten. De doorgewinterde social media gebruiker weet inmiddels dat al te veel reclame-uitingen je niet meer sympathie oplevert. Sterker nog, het spuien van bijna alleen maar reclame in je Twitter- of Facebooktijdlijn kan zoveel irritatie opleveren, dat de potentiële klant naar de concurrent rent. Naamsbekendheid vergroten is méér dan reclame maken en het succesvol marketen van een bedrijfsimago is een vak apart. Het onderzoek toont wel aan dat er meer ondernemers zijn voor wie het gebruik van social media zakelijk voordeel oplevert dan ondernemers voor wie dat niet zo is.

Zelfstandigen zonder poen

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat meer dan de helft van de ondernemers “heel weinig” of “helemaal niets” heeft geïnvesteerd in social media. Dat is niet zo heel raar als je bedenkt dat ondernemers over het algemeen goed op de centen moeten letten. Maar is de bekende ons bin zûnig mentaliteit wel zo verstandig? Met slechts een beperkte investering kan de drukbezette ondernemer zijn social media management helemaal uit handen geven. Ook voor no budget ondernemingen is echter voordeel te behalen uit social media, bijvoorbeeld door het slim gebruik van social media management tools die zowel de investering als de inspanning tot een minimum beperken.

Terughoudend

Waarom dan toch die terughoudendheid bij ondernemers om social media in te zetten? Wellicht is het toch een kwestie van “onbekend maakt onbemind”? Of ziet men door de bomen het bos niet meer? Ondernemers zijn vooral bezig met ondernemen, om te kunnen (voort)bestaan. De rode draad in het onderzoek van BusinessCompleet.nl lijkt tijdgebrek te zijn. Het ontbreekt ondernemers eenvoudigweg aan de tijd om social media websites te bezoeken. Maar als dat nou eens gemakkelijker kon?

Consequenties

Dat ondernemers niet graag social media sites bezoeken, hoeft volgens mij geen serieuze consequenties te hebben voor het succes van die social media bij deze steeds groter wordende groep gebruikers. Er zijn immers ook genoeg andere manieren om social media te gebruiken. Aangezien ondernemers vaak onderweg zijn, lijkt mij dat ze vooral veel gebruik maken van mobiele apps om social media te raadplegen en onderhouden. ZZP’ers in mijn netwerken maken graag gebruik van populaire social media clients zoals Tweetdeck, Seesmic, Hootsuite en andere, omdat die ze tijdwinst opleveren. Ondernemers kenmerken zich door creatieve en flexibele manieren van werken. Wellicht is het gewoon een kwestie van tijd vóór ondernemers, ZZP’ers en MKB’ers op grote(re) schaal gebruik gaan maken van social media. Het is tenslotte een medium waar tegenwoordig bijna niemand meer omheen kan. Voor de ondernemer is het gewoon zaak te ontdekken hoe hij/zij social media het snelst, eenvoudigst en doeltreffendst kan inzetten in zijn/haar marketingmix. Gelukkig kunnen andere ondernemers daarbij helpen.

Schoenmaker, blijf bij uw leest

Een ondernemer moet eigenlijk gewoon blijven doen waar hij of zij goed in is. Dat is de kracht van de onderneming en dat levert werk – en geld op. Maar bij ondernemen komt nogal wat kijken. Vooral ZZP’ers zijn gewend alles zelf te doen. Maar net zoals het steeds gewoner wordt de administratie en juridische zaken uit te besteden, zou de ondernemer ook zijn social media management uit handen moeten geven. Dan zal blijken dat social media ondernemend genoeg zijn.

0 Shares:
Dit artikel is 2.963 keer gelezen