Een schitterend mooie dag in Bussum, de rode loper is uitgerold en er staan – zoals het een chic theater betaamt – 2 heren in tuxido je op te wachten bij de ingang van het SPANT om je welkom te heten bij het evenement “social media in 1 day 2012“!

Bij het betreden van het pand word je verzocht om jouw naamkaartje op te halen en je daarna te mengen tussen de grote groep geïnteresseerden, die deze dag heeft aangetrokken. Het was een grote groep van professionele die geïnteresseerd waren in het leren van nieuwe tricks en do’s van social-mediaexperts. Een dame, die ik vroeg op de dag ontmoette, legde uit dat ze hier naartoe was gekomen om te zien of ze social media op een nieuwe manier tactischer kon inzetten om haar doelgroep te activeren. Uiteindelijk is zij tevereden naar huis gegaan met een ton aan informatie en inzichten over hoe een consument zich mobiel en online een lifestlyle heeft aangemaakt en hoe je daar als brand op in kan en hoort te spelen.

De dagindeling

De dag begint met een kort verhaal van de social-media-in-1-day-gastheer die de eerste keyword spreker; Clo Willaets uitnodigt op het podium. Deze vrouw is een mediaexpert en weet als geen ander hoe online en offline media, online communities, virale marketing en social media in elkaar stekenIn mei 2010 richtte zij businessunit conversity.be op, die bedrijven helpt om het maximum te halen uit social media. Haar presentatie was mijn persoonlijk hoogtepunt van de dag, vooral omdat het een leuke spreker is om naar te luisteren, ze heeft een zeer nonchalant en grappig wijze van presenteren en het publiek erbij te betrekken.

Verder was de dag in meerdere tracks onderverdeeld en kon je als bezoeker zelf uitkiezen welk tracks en dus ook welke sprekers (en hun ongeveer 1 uur durende verhaal) wilde horen. Voor mij was de dag een mix uit sprekers in het veld van B2B/B2C en mobile-experts.

Tussendoor vond er een paneldiscussie plaats en verder kon je na elke track ongeveer een half uur borrelen met de likeminded-gasten en natuurlijk je visitekaartje uitwisselen. De expositieruimte was dan ook open voor bezoek. De sponsoren van het evenement hadden hier hun stand staan en wilde graag een gesprek met je aanknopen.

De dag eindigt met een indrukwekkende presentatie van niemand minder dan; Magnus Lindkvist die een carriere gemaakt heeft van het samenbrengen van meetbaarheid en tastbaarheid van de bedrijfswereld met de fantasierijke verhaalvertellingen van Hollywood. Het was zeker een presentatie met een Hollywoodtouch. Een verhaal met een innovatief en out of the box denkend randje om social media 1 day evenement vanuit een ander uitgangspunt dan de zakelijke insteek uit te leggen.

Zijn we de mensen in social media vergeten?

Mijn totaal beeld bij het horen van de vier verschillend tracks was dat we ons heel erg bewust zijn van social media in 2012, dit evenement heb ik ervaren als een evenement waarin werd uitgelegd waarom je social media in je bedrijfscommunicatiestrategie moet opnemen via een strategische businessaanpaak. En een bijpassende marketing benadering over hoe je social media eigen moet maken. Het nam voor mij persoonlijk, als social media gek, een beetje het plezier uit social media. En dit kan heel goed komen doordat in het algemeen genomen de slag mensen die ik aantrof bij dit evenement  doorgewinterde marketingmanagers waren en voor hun gaat het bij zo’n evenement voonamelijk om wat ze uit de verhalen kunnen filteren, meenemen en toepassen in hun eigen social-mediastrategie. Terwijl ik persoonlijk een veel meer inspirerende sessie had verwacht over cases en trends die we zien gebeuren en hoe we ons daar sociaal in kunnen verdiepen als social- of contentmanagers. Wat ik overigens wel goed terugvond in het verhaal van Clo Willaerts. Zij deelde haar eigen ervaringen en ook vanuit dat standpunt cases en gebeurtenissen die ze online opgemerkt had, op een engaging en grappige manier vertolkte naar het publiek toe. Door bijvoorbeeld uit te leggen wat voor contentvideos erg goed werken in een platform als YouTube en hoe een merk als Ferrero Rocher moeders verrast op hun verjaardag.

Mijn jonge social-media-mening is dat, social media en het engagen met mensen online wat ook door de experts is toegelicht, erom draait om op een relevante en uitnodigende manier met mensen (mogelijke consumenten) in gesprek te komen. Voor mij hoort dit te gebeuren vanuit een bedrijfssympathie, vanuit de wens om in de eenentwintigste eeuw openheid en transpiratie voorop te stellen als bedrijf om zo de klant en het bedrijf samen te brengen om van elkaar te leren.

Het was een fijn evenement!

Het was een fijn evenement, met heel veel goed onderlegde presentaties en serieuze vakmensen die precies wisten waar ze het over hadden, niks dan respect voor de expertise die er was. Wel moet ik toegeven dat ik vrij snel verveeld was en een engaging en sprankelend gesprek over de sympathie van het internet en de redenen waarom volgers (fans) merken nou daadwerkelijk volgen en een kans geven, miste. De consument verwacht veel tegenwoordig, dus had ik ook graag hun als center van het verhaal bij een social-media-conference gezien in plaats van een strategisch sales en marketingverhaal. Ik denk dat ik met veel omweg probeer te zeggen; social media behoort toe aan de mensen, het zijn de platforens waar mensen hun verhaal doen en zich openstellen, dus de marketingmanger moet dat als kracht zien en zich meer openstellen om te leren van de gebruikers die daadwerkelijk social media maken en breken. Want content waar iedereen op door hamert moet door de social media gebruikers gewaardeerd worden en daarvoor hoort een social-media- of contentmanager zich als doelstelling te zetten om innovatie en klant vooruitzicht voor op te stellen. En monitoren wat door verschillende sprekers als een hoofdelementen van een goed social-media-strategie is besproken zou naar mijn mening gelinkt moeten worden met een meer innovatiever, artistieker en opener manier om te reageren op de leads die je ziet bij het monitoren.

Ik moet er ook eerlijk bij zeggen, dat het thema van de dag mij een beetje onduidelijk bleef, want er waren zoveel verschillende sprekers en verhalen dat het voor mij veel verder ging dan alleen social media. Persoonlijk ben ik meer van kleinere groepen die samenkomen onder het mom van een duidelijke thema, zo is de doelstelling en de relevantie van wat je kan verwachten duidelijker (voor mij tenminste).

* Lees ook de andere drie blogs geschreven door mij en mijn contentgirls-collega die dieper ingaan op de inhoud van het evenement:
social media heeft er een klein broertje bij in B2B Enterprice socal networks
#somday12 – Living in a Green Pig World
#somday12 – Winst maken met social media

Ter afsluiting

Ter afsluiting een kort  interview  met Paolo Martorino, mede-oprichter en managing partner bij 3sixtyfive die zo aardig was om voor de contentgirls camera toe te lichten hoe hij social media 1 day evenement heeft ervaren. Ik bedankt hem hartelijk voor zijn tijd.

httpv://www.youtube.com/watch?v=7yfR4b-8_A8

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.511 keer gelezen