Het was een geweldige ervaring om toonaangevende experts binnen het social media landschap live hun verhaal te horen doen! Het leren en op de hoogte gebracht worden van nieuwe producten was voor mij een hoogtepunt van het social media 1 day evenement.

Twee sprekers hebben in het bijzonder mijn aandacht vast kunnen houden en wel omdat hun verhaal gericht om social media draaide. Dit zijn Patric Kint, sinds begin 2010 mede oprichter en managing partner van Your Social, en Fred van Dijk, een digital media pionier en CEO van HowardsHome.

B2B het kleine social media broertje van B2C

Ik denk dat dit een accurate beschrijving is van de balans tussen B2B en B2C social networks, ze hebben beiden een markt, maar B2B komt maar net in de social media speeltuin spelen en kan dus veel leren en overnemen van B2C.  En dit gebeurt dan ook al.

B2C is mijn grote liefde, vooral omdat het open source is en je uigaat van wat mensen graag willen zien. Het is altijd weer een uitdagende  opgave om precies de content te leveren die je social customers zal triggeren en hun in het hart zal raken, waardoor ze je content maar al te graag willen “Liken” en verspreiden. Zoals Patric Kint aangaf: in een Facebook ecosysteem kan je veel connecties hebben, maar als deze connecties alleen maar bestaan uit vrienden, kennissen of vage bekenden uit het verleden, hebben ze misschien niet de gewenste return on interest. Ze hebben dan geen overeenkomende interesses, en zullen dus ook geen return on interest opleveren voor je bedrijf. Dit fenomeen kan je terug vinden in de social graph vs interest graph: alle  relaties die je hebt vs de relaties waarmee je daadwerkelijk dezelfde interesses deelt.

In zijn presentatie legt Patric Kint uit dat de nieuwe consumenten, de zogeheten generatie Y een connected consument is die op een andere manier consumeert dan de generatie die hem voorging. Generatie Y is een connected consumer omdat hij opgegroeid is met social software, zoals de mobiele apparaten die hij/zij 24 uur per dag in handen heeft. Generatie Y consumeert online, of hij nou informatie of daadwerkelijke producten koopt. Generatie Y heeft vanaf dag 1 aangeleerd hoe hij zijn leven online kan managen en doet dit dan ook graag. Zodoende is er ook weinig resistentie om online zijn informatie te delen. Wat weer superhandig is voor alle gretige marketingmensen op zoek naar social data!

Hierbij is de rol van de social media manager duidelijk, hij of zij moet alert zijn op de wensen en behoeften van  Generatie Y en de andere generaties consumenten die online consumeren. Conversatie is hier queen. Het gedrag van de consument is makkelijk online te vinden en te tracken, doordat consumenten online met vrienden via SM, forums of blogs  meningen delen over producten,  aankopen en wat ze  missen in real time. Een bedrijf heeft een doelbewuste luisteren/monitoring strategie nodig om de gibber gabber online te kunnen filteren, om zo de consumenten content en ervaringen aan te bieden waarnaar ze op zoek zijn (een goed product).

Zappos is een legende voor social bedrijven

Zappos bijvoorbeeld heeft de aansluting met haar klanten heel mooi gemaakt, door goed te luisteren, maar zeker ook door geinteresseerd en engaged met ze in contact te treden. Zappos als bedrijf maakt een consument blij, omdat het verder kijkt dan alleen social media engagement, het kijkt naar BELEVINGEN die ze als een social bedrijf kunnen realiseren. Dit beschouw ik dan ook als de kracht van Zappos. Zoals je in mijn andere post “Social Media in 1 day – het social media evenement voor marketeers ” kunt lezen, doel ik op het feit dat je als marketeer en contentmaker in de BELEVINGEN die je als een social bedrijf kunt creëren en aanbieden hoort te investeren.

Het plaatje hiernaast komt uit de presentatie van Patric Kint en laat een lijstje zien dat gebruikt kan worden als je content gaat creëren om de consument te betoveren.

Voor mij is de kern van Patric’s verhaal: Ken je klant, creëer engaging content en ken de context waar je  potentiële klanten op zitten te wachten.

En zoals met alles online: vergeet niet om  social data te collecteren die je later zeker weer kunt gebruiken om je klant bij je product te betrekken!

Bekijk de volledige presentatie van Patric Kint op slideshare.

B2C heeft er een klein broertje bij!

In het verhaal van Fred van Dijk komen de mogelijkheden van enterprise social networks goed boven water. Hij begint bij de leads die online te vinden zijn door als bedrijf een goede monitoring programma strategie te hanteren en intern een strategie paraat  te hebben om  de leads te kunnen categoriseren en zo effectief en efficiënt op te pakken. Maar ik laat hem graag zelf zijn verhaal doen via een interview dat hij gaf aan Contentgirls.

Social media in 1 day – Fred van Dijk

Wat ik zeker kon waarderen aan het verhaal van Fred van Dijk is dat bij het monitoren en rangschikken van leads al goed is nagedacht over de verschillende manieren waarop je een mogelijke lead kan benaderen. Waarbij het erom gaat een social gezicht te laten zien online, maar niet altijd hard op het salesverhaal te gaan zitten. Wat je voornamelijk nu veel ziet gebeuren.

Socal media 1 day event besteedde veel aandacht aan B2B social media kanalen die als doel hebben om nieuwe business aan te trekken, en mensen die hoog in de bedrijfstak zitten te betrekken bij social media in een beveiligde social media omgeving.

Je snapt natuurlijk dat deze enterprise social networks allemaal onderdeel zijn van “The Big Shift”,  waarbij bedrijven ook massaal gaan inzetten op social media. Zeker met het veranderende verkoopproces, waardoor je  als bedrijf op nieuwe kanalen en manieren op zoek moet gaan naar nieuwe business. Na het verhaal  van Fred van Dijk begrijp ik nu ook de effectiviteit om binnen je bedrijf sales en marketing teams nauwer met elkaar te laten samenwerken om zo via programma’s als Magpipe de sales omhoog te stuwen.

De reden waarom ik deze networks het kleine broertje noem van  social networks als Facebook is omdat de social enterprise networks heel erg lijken op het Facebook platform betreffende informatie delen, en manier en doelstelling van gebruik. Verder hebben platforms als Yammer en TDC Lighthouse  exact dezelfde interface als Facebook, maar dan met andere kleuren. De appels in de familie vallen niet ver van de boom.

Hoe blij is Facebook met zijn kleine broertje?

Ter afsluiting moet ik me dan toch afvragen hoe blij Facebook is met zijn kleine broertje. Zou het ooit een risico kunnen vormen voor B2C platforms dat businessmensen kiezen voor enterprise social networks, in plaats van voor Facebook zelf? Natuurlijk blijven networks als Facebook belangrijk voor bedrijven om hun merk een menselijk gezicht te geven en de binding met klanten te voeden, maar toch vraag ik me af hoe open source en connected het is om samen op een gesloten platform te gaan zitten (bestemd voor B2B conversaties).

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.171 keer gelezen