Met de nodige bombarie lanceerde uitgever Sanoma een nieuwe site die naar eigen zeggen een gat in de markt vult omdat men opvallend entertainment nieuws uit binnen- en buitenland brengt. Die claim van Sanoma is dus raar. Want het halve Nederlandse internet bestaat uit sites die opvallend entertainment nieuws uit binnen- en buitenland brengen. Dat gat in de markt bestaat dus niet. Of Sanoma moet bedoelen dat er nog geen markt bestaat voor onderbroekenlol en slechte humor. Want daar voorziet wtf.nl in ruime mate in.

Voorpagina

Het begint meteen goed. De voorpagina van de site staat vol met foto’s om op te klikken. Om de clicks zo hoog mogelijk op te stuwen komt men met kopjes die de argeloze bezoeker meteen het schaamrood der vervangende schaamte op het gelaat toveren. Zo wordt de titel “Rechtszaak om Wantan-piemels” leuker gemaakt met de tekst “sambal bij?”. De redactie moet voor zoveel spitsvondigheid de stoelen aan de kant gezet hebben om ruimte te maken voor de polonaise. Leuker wordt het namelijk niet en het bleef nog lang onrustig ten kantore van Sanoma. Zo staat de voorpagina vol met slechte humor. Gecombineerd met slechte onderwerpen die alleen maar over tieten, dubieuze wetenschap, rijke mensen en andere onzin gaat nodigt het niet uit tot verder lezen.

Slechte humor

De post over een fles whiskey die de ruimte in is geschoten is een prima voorbeeld van de slechte humor die op de burelen van Sanoma heerst. Op zich is de tekst best aardig, maar de afsluitende zin slaat alles. “Of de whisky nou op aarde of elders in het heelal is gerijpt, na twee flessen zie je sowieso sterretjes”. Misschien dat de mensen daar in de jaren vijftig van de vorige eeuw nog om konden lachen, vandaag de dag is het een slechte grap. Toch maken ze die bij Sanoma aan de lopende band. Want in een post over de brandweer die een defecte celdeur moest forceren is het al niet veel beter gesteld met de kwaliteit van de grappen. Laat die shit weg en de site is ineens prima leesbaar.

Half jaar

WTF is een site die geen enkel gat in de markt vult. Toch krijgt het binnen niet al te lange tijd prima bezoek. Met een publiekstrekker als Nu.nl heeft Sanoma een prima troef in handen om via links verkeer te genereren. En verkeer betekent inkomsten vanuit reclame. Of dat genoeg is om de redactie aan het werk te houden zal de toekomst uitwijzen. Toch is het aannemelijk dat WTF binnen een half jaar wordt opgeheven als Sanoma genoeg heeft van de gênante vertoning die het dagelijks opvoert. Tot die tijd blijven we ons met plaatsvervangende schaamte verbazen over de slechte humor die heerst bij de eens grote uitgeverij.


Geschreven door