Herinner jij ze ook nog, de oh zo legendarische reclamecommercials van vroegûh: Rollo, Calvé, Even Apeldoorn bellen…? Of de vintage affiches van Blueband en Van Nelle? Echte reclameklassiekers die iedereen kent, of je nou destijds nog in de wieg lag of wellicht nog niet eens geboren was.
Inmiddels heeft de reclame heel wat ontwikkelingen doorgemaakt. Waar we vroeger te maken hadden met de puur offline gerichte campagne, wordt de moderne campagne van nu steeds meer uitgebreid met allerlei nieuwe digitale technieken. Een offline reclamecampagne verrijken met online middelen alleen is echter niet voldoende. Offline en online moeten elkaar versterken, samen één worden. Weten we deze oversteek van offline naar online in een crossmedia campagne echter wel op de juiste manier te maken? Het is een goede cross-over die je reclamecampagne tot een succes maakt!
Topmerken van toen én nu
Laten we starten met een tour door de reclamegeschiedenis van twee topmerken. Of beter gezegd, we nemen even een snelle vogelvlucht en kijken naar de eerste stap in de reclame en de huidige campagne van Coca Cola en de Bijenkorf.
Coca Cola: In 1886 publiceerde Coca Cola haar eerste advertentie in The Atlanta Journal.
De Bijenkorf: Dit is een van de affiches van de Bijenkorf, gedateerd uit 1937. In 1915 werd al de “Witte week-actie” gepresenteerd. Later is deze actie doorontwikkeld tot acties als de “Drie Dwaze Dagen” en de “Maffe Marathon”.
Aan deze reclame-uitingen, hoe oud ze ook zijn, zien we direct dat we hier te maken hebben met twee totaal verschillende merken. Wellicht denk je: “Dit kun je toch niet met elkaar vergelijken?”. Je hebt het mis! Er is wel degelijk een belangrijk punt wat de merken met elkaar gemeen hebben. Beiden zijn ze namelijk innovatief (spelen in op nieuwe ontwikkelingen en kansen) en gaan ze voor de perfecte mediamix waarmee ze hun doel bereiken. Kijk maar eens naar de volgende hedendaagse, hypermoderne campagnes van Coca Cola en de Bijenkorf.
Coca Cola: Zoals we eerder hebben kunnen lezen in de blogpost “Move to Coca Cola“, heeft Coca Cola in de aanloop naar de Olympische Spelen van 2012 een wereldwijde campagne gelanceerd. De campagne is gebaseerd op geluiden en beleving. Ook dit keer zal Coca Cola weer op unieke wijze de campagne uitspreiden over alle mediavormen die je je maar kunt bedenken. Zo zullen de campagne-elementen ingezet worden op meerdere platforms, zoals mobiel, digitaal en in-store. Via apps, internet en sms kun je straks bijvoorbeeld je eigen themabeat van de Olympische Spelen creëren, uitwisselen en delen. De flessen krijgen een limited-edition verpakking. Wil je ook de smaak van Coca Cola proeven en meebewegen op de beat? Kijk hier, België is inmiddels opgewarmd!
De Bijenkorf: Tijdens de drie dwaze dagen eind 2011 plaatste de Bijenkorf een digitale portier voor de deur van de webwinkel. Omdat bijna alle artikelen die tijdens de grootschalige uitverkoop in de warenhuizen te koop waren, ook online besteld konden worden, was er veel extra verkeer op de website. Op het moment van extreme drukte verzocht de portier de bezoeker geduldig te zijn en een e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Eenmaal aan de beurt, ontving de bezoeker een code waarmee ze toegang kregen tot de webwinkel en naar hartenlust online hun koopjes konden bestellen. Naast de portier, bracht de Bijenkorf ook de minisite “De Dwaze Rij” online. De virtuele wachtrij met sociale koppelingen, lokte met het ludieke spelelement maar liefst vijftienduizend bezoekers naar de website.
Crossmedia campagnes, dé manier van reclame maken voor 2012
Om een goede, effectieve reclamecampagne te voeren, dienen zowel offline als online uitingen perfect op elkaar aan te sluiten, elkaar aan te vullen en elkaar te versterken. Hier gaan nog veel bedrijven de fout in. Ze zijn zich wel bewust van de noodzaak van het inzetten van offline én online reclame, alleen worden de kanalen vaak nog als opzichzelfstaande disciplines gezien en dus ook los van elkaar ingezet waardoor samenhang en interactie tussen de kanalen ontbreekt. Een gemiste kans!
Cross-overs die ook jouw reclamecampagne tot een succes kunnen maken
QR-Code
De QR-code is een mooie technologie die vandaag de dag veelvuldig ingezet wordt door marketeers. Het is de bekendste en meest gebruikte cross-over tussen offline en online media. Ook binnen de samenleving is de QR-code inmiddels volledig opgenomen en geaccepteerd. Steeds meer mensen hebben een QR-code reader op hun smartphone waarmee ze regelmatig de link maken tussen de offline (het straatbeeld) en online wereld (het world wide web).
Google Goggles en Snaptags
Hoewel iedereen inmiddels gewend is aan de QR-code en de scanbare barcode steeds meer en meer op papieren uitingen terug te vinden is, blijft het visueel gezien niet de meest fraaie methode om offline en online reclame met elkaar te verbinden. Om het geheel een stuk aantrekkelijker te maken en de cross-over naar het volgende (digitale) medium uit te breiden, is er gewerkt aan een aantal alternatieven zoals Google Goggles en SnapTags.
Met Google Goggles kun je via een foto zoeken. De software zal de foto scannen en vervolgens relevante informatie opzoeken in zijn database. Niet alleen foto’s, maar ook barcodes en logo’s worden door de applicatie herkend.
SnapTags zijn interactieve logo’s voorzien van een cirkel waarin een code zit opgesloten. Door kleine onderbrekingen in deze cirkel zijn ontelbare patronen mogelijk, waardoor verschillende acties kunnen worden opgesloten in de code. Naast het feit dat SnapTags er een stuk aantrekkelijker uitzien dan de QR-code, werken ze ook zonder reader. Iedereen kan de code dus simelpweg scannen met zijn smartphone. SnapTags heeft naast de algemene tags ook een sociale variant in het leven geroepen. Door de tags te scannen worden consumenten direct doorgelinkt naar een speciale like, tweet, mail of download pagina.
Social Media
Naast de QR-Code zien we vaak ook het twitter- en facebookicoon terug op bijvoorbeeld posters, abri’s en zelfs visitekaartjes. De twitter- en facebookpagina’s hebben als doel interactie op te wekken en daarmee snel bekendheid te kweken middels het online kanaal. Daarnaast biedt het bedrijfsleven ook steeds vaker webcare aan. Waar je voorheen hoorde: “Heeft u vragen over het bestelde product of ondervindt u andere problemen, bel dan met 0900-XXXX”, kun je nu simpelweg met een korte tweet je vraag stellen of het probleem voorleggen, waarop vervolgens direct gereageerd kan worden door het bedrijf of de organisatie.
Augmented Reality App
Misschien wel een van de meest vernieuwende en spectaculairste mogelijkheden om offline en online met elkaar te verbinden is Augmented Reality. Augmented Reality maakt het verschil tussen de reële en virtuele wereld steeds kleiner. Door een app te downloaden kun je met je smartphone of tablet een abri, poster of beeldboard ‘scannen’ en middels deze offline uitingen bijvoorbeeld een game spelen of een aan de advertentie gerelateerde video bekijken. Augmented Reality toegepast in crossmedia campagnes is vernieuwend en een unieke manier om reële en virtuele beleving samen te brengen. Kun je je er niets bij voorstellen? Bekijk dan maar snel de volgende twee toepassingen van Augmented Reality door Volkswagen: “The Volkswagen Beetle, Juiced up!” en “Volkswagen: Print Ad Test Drive”.
Voor veel bedrijven is er nog een grote sprong te maken om de perfecte mediamix goed op elkaar af te stemmen. Ondanks dat het slechts een greep is uit de mogelijkheden, denk ik dat bovengenoemde ontwikkelingen daaraan een goede bijdrage kunnen leveren. Weet jij nog andere effectieve manieren om online en offline marketing samen te brengen in een succesvolle crossmedia campagne? Schroom dan niet om aanvulling te geven op deze blogpost!