Op mijn to-do-list voor dit jaar staat (net als elk jaar): de website van onze organisatie door ontwikkelen en de content erop optimaliseren. Fijne allesomvattende containerbegrippen die het goed doen in prestatieafspraak documenten. Maar hoe doe je dit eigenlijk, concreet?

De hemel is blauw

Vele wegen die naar Rome leiden maar de eerste stap is altijd dezelfde: de huidige content goed onder de loep nemen. Is wat er op je site staat nog relevant? En kan het misschien niet wat minder? Op je website hoort vooral content die voor de bezoeker belangrijk is. En ja, de hemel is blauw en de Paus is katholiek. Stating the obvious, ik weet. Helaas komt het nog steeds vaak voor dat ingewikkelde organisaties dito websites hebben: met een overkill aan pagina’s die niemand wat boeit. En die het vinden van de werkelijke interessante informatie voor de bezoeker bemoeilijkt. Te veel informatie op nog meer pagina’s zorgt namelijk voor: ingewikkelde navigatie (met uitgebreide subnavigatie) en keuzestress.

Logge website

Ik werk ook bij zo’n ingewikkelde organisatie. We bestrijden armoede door projecten in ontwikkelingslanden te steunen. En we pakken de oorzaken ervan aan door te lobbyen en campagne te voeren. Hier valt al veel over te vertellen en dan roepen we het publiek ook op om ons in onze strijd te steunen en zelf ook in actie te komen. Zie dit alles maar  duidelijk op een website te presenteren zonder dat die niet al te groot wordt in omvang. Best een karwei. Maar we doen ons best. Regelmatig je website aan de volgende vraag onderwerpen (en wij doen het lang niet genoeg!) helpt daarbij: hoeveel pagina’s op je site worden in een bepaalde periode door minder dan een x aantal bezoekers bekeken?

Het antwoord op die vraag, uiteraard gehaald uit de site statistieken, helpt je te bepalen wat je met die content moet doen. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics maar andere statistiekprogramma’s zoals OneStat voldoen uiteraard ook.

De stappen zijn simpel:

1. Geef in Google Analytics in de dashboard bovenaan de periode voor je test aan

2. Kies in het menu links ‘site inhoud’ aan en daarna ‘pagina’s’

3. Pas bij geavanceerd je filter aan op unieke pagina weergaves

4. Vul het cijfer in van de hoeveelheid views die je wilt toetsen

5. Pas de filter toe.

6. En zie. Een lijst met de ‘slechtst’ gelezen pagina’s van je site.

Schrappen of aanpassen?

Het verschilt uiteraard voor elke website wat die x in ‘x aantal bezoekers’ is en hoeveel minder dan die x je acceptabel moet vinden maar je kunt gerust stellen: als ongeveer 60% van de totale pagina’s minder dan 50 keer is bekeken in, laten we zeggen, een periode van een half jaar, moet je je als organisatie afvragen of die pagina’s wel zo relevant zijn. En ook: moeten ze dan geschrapt of moeten ze verbeterd en aangepast worden?

Contentballast

Zomaar content schrappen is kort door de bocht. Het kan natuurlijk aan van alles liggen waarom die pagina’s niet goed bezocht zijn. Hier heb je aanvullend gebruikersonderzoek zoals online enquete’s voor nodig. Door middel van een online enquete kan je gerichte vragen stellen over bezoekdoel en de informatiebehoefte van de bezoeker. Een groot deel van de bezoekers aan de Oxfam Novib site vinden het bijvoorbeeld belangrijk te weten wat voor projecten we in ontwikkelingslanden steunen. Toch hebben de pagina’s waarop we hierover informeren lage bezoekcijfers. En door je statistiek onderzoek uit te breiden met een analyse van de conversiecijfers ontdek je bijvoorbeeld welke pagina’s weinig bezoek hebben maar wel flink converteren. In beide gevallen ga je niet schrappen maar zorgen voor meer verkeer naar deze pagina’s. Door ze een (betere) plaats op de homepage te geven en makkelijker bereikbaar via de navigatie te maken.
Nadere analyse van je content zorgt er ook voor dat je informatie die over teveel pagina’s is verdeeld beter kan beheersen. Je kunt ze samenbundelen. Scheelt weer contentballast.

Wanneer dan wel schrappen?

Als de slecht bezochte pagina heel oude content is zoals nieuwsberichten van meer dan een jaar geleden. Tenzij je bij een nieuwsdienst werkt, heeft het voor de meeste organisaties weinig zin online nieuwsarchieven aan te leggen die jaren terug gaan.

Overigens: sommige van de slecht bezochte pagina’s zullen vaak onder de categorie ‘deze pagina’s zijn wettelijk verplicht of bevatten corporate informatie’ vallen. Het mag duidelijk zijn, die worden niet geschrapt.

0 Shares:
5 comments
  1. Goeie blog; en mooie attenteiwaarde om weer eens naar oude inhoud te gaan kijken… De neiging om alleen maar toe te voegen is groot. Het is toch allemaal digitaal, je merkt helemaal niet hoe dik het 'boek' aan het worden is.

    Dank je! :-)

    1. :-) Graag gedaan, Sander! En zoals ik in het artikel ook aangeef: wij doen het zelf ook lang niet genoeg. Maar door het te hebben geschreven en met jullie te delen is dit nu ook een aansporing voor mij om samen met de collega's de komende periode de content weer kritisch te analyseren. 

Comments are closed.

Dit artikel is 2.727 keer gelezen