De mens is lui. Het internet helpt de mens zijn luiheid te cultiveren. Gebruikers lezen niet.
Zo, met deze stellingen kun je het doen. En geen ‘ja maar’ of ‘is niet waar’, want elke dag word je met deze stellingen geconfronteerd, is het niet op de werkvloer dan toch wel in je vriendenkring. En sterker nog, je bent zelf precies zo.

De mens is lui

HangmatDeze stelling wordt vaak onderbouwd door de grap: “De mens is niet gemaakt om te werken. Bewijs? Hij wordt moe.” Dat is misschien iets te makkelijk, maar er zijn ook wat meer wetenschappelijke en ervaringsdeskundige bewijzen.

Wetenschappelijk: Al heel lang wordt geroepen dat de mens maar 10% van zijn hersenen gebruikt. Dat fabeltje is inmiddels wel ontkracht, maar het is wel duidelijk dat we bij lange na niet de  hele capaciteit van onze hersenen gebruiken. Ja, natuurlijk moet dat ook niet want dan kun je niets meer bijleren, maar we zouden echt wel meer van onze hersencapaciteit kunnen gebruiken. Overduidelijk een luiheidsverhaal. Dat komt omdat we als mens bezig zijn met overleven en dan probeer je de inspanningen bij het verkrijgen van informatie over niet-primaire levensbehoeften zo laag mogelijk te houden. Slim!

Ervaringsdeskundige: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Het internet helpt de mens zijn luiheid te cultiveren Je hoeft steeds minder moeite te doen om aan informatie te komen. Je hoeft je luie stoel niet meer uit om te shoppen, hooguit om de deur open te doen voor de afleverjongens. We kunnen dus gerust stellen dat we met het internet een goede vriend erbij hebben gekregen die ons lekker lui laat doen. Fijn!

Gebruikers lezen niet

Als webredacteur schrijf ik naast nieuwsberichten, blogs en tweets ook helpteksten op websites. In de praktijk betekent dit dat de receptioniste iemand met een vraag over de applicatie waarvoor de tekst geschreven is, direct met mij zal doorverbinden. Ik heb in mijn werkzame leven al veel van dit soort telefoongesprekken gevoerd en elke keer blijkt dat de teksten niet of slecht gelezen worden. Ik weet het, dat is geen reden om geen goede helpteksten te schrijven, want misschien is er toch één gebruiker die ze leest en die er wat aan heeft. Het erge is alleen dat ik mezelf ook betrap op het slecht lezen van teksten…. Oeps!

Inmiddels vraag je je waarschijnlijk af waar dit hele verhaal naar toe gaat. Nou waar het mij om te doen is dat ik graag de luiheid van de mens help cultiveren (hoezo, eigenbelang?) en daarom dol ben op lijstjes, factsheets en checklists op internet.

Lijstjes

De blogs die het meest aanspreken hebben titels als ’10 tips om vandaag nog te scoren met Google’. Daarom hier een lijstje van artikelen met lijstjes van de laatste tijd die de moeite van het lezen waard zijn.

Checklists of factsheets

Misschien nog beter voor de luie mens zijn de checklists of factsheets, want checklists en factsheets hebben veel minder tekst dan een blog en geven meestal in bullet points precies aan wat je moet doen. Ideaal voor ons luie mens.

Lekker makkelijk dus allemaal, maar let op, je moet het werk nog wel zelf doen en je website en social media profielen onderhouden, anders heb je niets aan al die mooie lijstjes en checklists.

0 Shares:
5 comments
  1. Ik ken de lijstjeshype, en ik vind 'm verschrikkelijk. Steeds dezelfde oppervlakkige tips passerend e revue, echt de diepte gaat een artikel nooit in. Zelden kom ik echt goeie "lijstjes-artikelen" tegen.

    1.  Zelf denk ik dat je met lijstjes moeilijk de diepte in kúnt.
      Je blijft steken met korte zinnen, makkelijk leesbaar en goed voor de afwisseling in je website maar het is niet meer dan dat.
      Je gaat pas de diepte in als je een echt blog schrijft en niet met lijstjes werkt.

      1. Toch lezen mensen blijkbaar graag de lijstjes omdat ze graag snel door teksten scannen en zo snel mogelijk informatie tot zich willen nemen. Bullets ogen makkelijker dan een heel stuk tekst zegt ons luie oog.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.907 keer gelezen