Het is goed leren van briljante marketingconcepten, omdat de kunst nu eenmaal goed af te kijken is van de groten der aarde. Het is echter ook goed leren van concepten die falen. We hebben het over Briljante Plannen. Een concept dat in de markt gezet werd door Natural Bankieren.

Verantwoordelijk man voor de marketing is daar Nick Meijer. Hij verwoorde het concept als volgt: ‘Een van de aspecten van Natural Bankieren is, dat de ondernemer en zijn plannen het startpunt van de relatie zijn. Vanaf vandaag positioneren we iedere dag een Briljant Plan. Ter inspiratie en vermaak’. Het doel is duidelijk. Vanuit een aardig initiatief laten zien dat de klant belangrijk is, om zo een relatie met die klant op te bouwen. Uit de analyse blijkt dat ze bij Natural Bankieren alles belangrijk vinden, behalve die relatie met de klant.

Platform

Voor een marketing-concept live gaat is het van belang dat alle te benutten kanalen geregeld zijn. Moet er een reclamespot op televisie komen, dan is het handig om zendtijd in te kopen. Moeten er posters bij de bushalte hangen, dan is contact daarover met een bedrijf dat zoiets regelt een must. Een campagne moet altijd een platform hebben waarop het zich presenteert. Briljante plannen opende dan ook een site. Twee jaar nadat het plan werd geïntroduceerd blijkt de site nog steeds leeg. Men regelde de zendtijd, maar verzuimde het spotje maken. Als platform koos men SlideShare, een site bedoeld om presentaties weer te geven, zeer ongeschikt om een product te promoten. De links bleken niet clickable, de slides slecht te lezen en onder de slides van de bank kwamen advertenties van concurrerende banken.

Social Media

Om publiek te bereiken werden accounts op Twitter en Facebook aangemaakt. Niks mis mee. Ware het niet dat het account op Facebook een gesloten groep was, terwijl toegankelijkheid een voorwaarde is om een product te slijten. Niemand is bereid om langs een ballotagecommissie te gaan als hij zich op de hoogte wil stellen van een niche. Coherentie tussen de verschillende accounts is belangrijk. Wat de een zegt, bevestigt de ander. Toen men ontdekte dat de eerder gedane belofte van een plan per dag niet gehaald werd besloot men de bio op Twitter te veranderen in drie maal per week. Kan gebeuren, en wie maalt er om een gebroken belofte van een bank? Op Facebook en SlideShare hield men echter vol dat het om elke dag een plan ging.

Onderwerpen

De plannen die gepresenteerd werden bleken weinig kansen voor ondernemers te bieden. Zo werd er aan importeurs een bierdop voorgesteld die allang op de Nederlandse markt was, een autoverhuurbedrijf aangeprezen dat allang in Nederland werd vertegenwoordigd en een stoel aangeprezen die reeds op een prima Nederlandse verkoop mocht rekenen omdat een importeur het alleenrecht al jaren had bedongen. Dodelijk. Als klanten merken dat een bedrijf haar eigen product niet serieus neemt, vinden klanten dat bedrijf niks. Bovendien zorgt slordig werk niet voor het betrouwbare imago dat banken in deze tijden zo goed kunnen gebruiken.

Niet briljant

Het concept Briljante Plannen is op zich briljant. De waarde van een plan zit hem echter ook in de executie. Dat faalt hier jammerlijk. Het lijkt in de markt gezet door iemand die nauwelijks snapt hoe marketing geschreven wordt, laat staan hoe het bedreven wordt. Nick Meijer schendt hier alle basisvoorwaarden voor prima marketing.

Conclusie

Bedenk voordat een marketing-plan in de markt gezet wordt alle stappen. Regel de podia, bedenk de acties, weet wat je belooft en kom alle beloften na. Zorg voor een coherent geheel. Niet alleen de site als hoofdplatform, maar alle andere uitingen in die richting moeten hetzelfde beloven, hetzelfde doen en hetzelfde beschrijven. Kun je dat niet bedenken, laat het plan dan achterwege. Daarmee loop je in elk geval geen schade op.

Nick Meijer is om commentaar gevraagd op dit schrijven. Hij antwoordde dat hij de schrijver aansprakelijk zou stellen voor alle geleden schade die uit dit stuk zou ontstaan. Waarvan akte. Iets met persvrijheid.


Geschreven door