Als je met een vraag zit over je financiën dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden. In veel gevallen speelt de bank daarbij een belangrijke rol. Ben je wat ouder, dan zal je nog vaak de telefoon pakken om je vraag te stellen. De  jongere lezers zullen het vanzelfsprekender vinden dat ze ook via moderne media contact kunnen leggen met hun bank. Deze weblog probeert een antwoord te geven op de vraag: hoe actief is mijn bankier op internet?

Internet

Om te beginnen zijn de meest bekende banken in Nederland (ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, Triodos) actief op internet. Al deze banken hebben een eigen website en bieden via hun website mogelijkheden om zaken te doen of vragen te stellen. Daarnaast bieden onder andere ABN AMRO, ING en Rabobank specifieke betaalapplicaties voor mobiele telefoons en tablets. Daarmee kun je dan snel je financiële zaken regelen die betrekking hebben op het betalingsverkeer.

Verschillende strategieën

Als het om social media gaat dan valt het op dat de banken er verschillende strategieën op na houden.

Rabobank

De Rabobank is een zogenaamd coöperatieve bank en dat houdt in dat de lokale banken voor een groot deel zelf hun social media-strategie bepalen. Dat leidt ertoe dat de ene Rabobank veel verder is met het participeren in social media dan de ander. De Rabobank IJsseldelta heeft bijvoorbeeld een LinkedIn groep RaboKwartaalBorrel en is actief met #Twiner. Een bank uit dezelfde regio, de Rabobank Genemuiden, maakt weer gebruik van een eigen Twitteraccount @RaboGenemuiden. Natuurlijk heeft de Rabobank ook een algemeen Twitteraccount @Rabobank dat vooral voor webcare doeleinden wordt ingezet. Rabobank gebruikt Facebook vooral om opinies te peilen en bezoekers te attenderen op -landelijke- activiteiten waarbij de Rabobank betrokken is.

Yvette

Een bijzonder fenomeen op Facebook is Yvette , de virtuele moneycoach van de Rabobank. Zij geeft tips hoe jij slimmer met je geld om kan gaan. Veel volgers heeft Yvette trouwens nog niet. Persoonlijk  denk ik dat veel mensen best wel openstaan voor slimme tips over geld. Wellicht is Yvette wel zo onbekend omdat op de websites van de lokale Rabobanken nauwelijks aandacht is voor Yvette. Als grootbank ontbreekt Rabobank natuurlijk niet op LinkedIn. Als je lid wordt van de LinkedIn-groep dan kun je meteen zien wie er uit je netwerk betrokken is bij Rabobank en dat kan natuurlijk best handig zijn als je met een persoonlijke vraag zit.

ABN AMRO

ABN AMRO gebruikt haar Twitteraccount @abnamro voor webcare. Daarbij is het account 24 uur per dag en 7 dagen per week actief. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Rabobank die met name overdag actief  is. ABN AMRO is ook aanwezig  op Facebook waarbij ABN AMRO je vooral uitnodigt om ideeën met hun te delen. De praktijk leert echter dat het vooral ABN AMRO is die aangeeft bij welke activiteiten zij betrokken is. Het delen van ideeën staat nog duidelijk in de kinderschoenen. Wellicht dat klanten dat toch nog te ‘eng’ vinden. Op LinkedIn kun je ABN AMRO eveneens volgen. In welke discussiegroepen ABN AMRO participeert is echter lastig te achterhalen.

Geen plug-in

Wat bij zowel ABN AMRO en Rabobank opvalt is dat er op hun homepage geen enkele social media plug-in te vinden is, daardoor blijven de activiteiten van deze banken met betrekking tot social media zich toch in gescheiden circuits afspelen.

ING

De ING is nadrukkelijker bezig met het integreren van social media-toepassingen in haar operationele activiteiten. Als je naar de homepage van de ING surft wordt je direct uitgenodigd om je eventuele vragen via Twitter te stellen. Daarbij word je dan doorgelinkt naar de website Ondernemerssupport. Met deze website wil ING de interactiviteit met ondernemers vergroten. Wat direct opvalt zijn de plug-ins voor Twitter en LinkedIn waarbij je direct kunt zien wat ondernemers op dit moment bezig houdt.

ING zet Twitter en LinkedIn duidelijk in om de interactiviteit met haar klanten te vergroten. Waarbij ondernemers op LinkedIn bijvoorbeeld worden uitgedaagd om aan te geven of zij in een specifiek geval ook tot financiering zouden zijn overgegaan. Daarnaast is ING de enige bank die gebruik maakt van bloggers die ondernemers met ‘raad en daad’ bijstaan. Door middel van een koppeling met LinkedIn worden ondernemers uitgenodigd om te reageren op de blogs van de diverse scribenten. In tegenstelling tot ABN AMRO en Rabobank heeft ING dan weer veel minder ‘likers’ op Facebook. Voor webcare heeft ING een apart Twitteraccount te weten @INGNL_webcare

Kleine banken

Bij de zogenaamd kleinere banken biedt alleen SNS op de homepage van haar website de mogelijkheid om een verbinding te leggen met Twitter en Facebook maar ook hier geen social media plug-in. Van Lanschot en Triodos maken geen van beide melding van hun activiteiten op social media. Overigens heeft Triodos wel een Twitter-account alleen is die niet actief dit in tegenstelling tot Facebook waar Triodos wel actief een account beheert. Van Lanschot is wel weer actief op Twitter maar weer niet op Facebook.

Conclusie

Nagenoeg alle banken zijn actief op een of meerdere social media. ING is het verst gevorderd met het integreren van social media in haar company-website, met daarbij wel de aantekening dat men daarvoor een aparte website “Ondernemerssupport” heeft ingericht. ABN AMRO biedt via haar Twitteraccount 24/7 webcare aan. Rabobank is het meest actief in diverse LinkedIn-groepen maar van landelijk beleid ten aanzien van de inzet van social media lijkt nog nauwelijks sprake. Van de kleinere banken kan gesteld worden dat zij social media nog niet maximaal inzetten om contact te leggen en te onderhouden met hun klanten. Kortom banken zetten social media wel in maar maken zeker nog geen optimaal gebruik van de mogelijkheden die social media bieden om de band met jou als klant te verstevigen. Wellicht dat een gesprek met je eigen bankier hierin verandering kan brengen.


Geschreven door