Elke opdracht aan een webbureau of webprofessional zou moeten beginnen met een briefing. Wie die eerste belangrijke stap overslaat, loopt grote kans op een teleurstellende afloop van wat ooit begon als zo’n mooie webklus.

BriefingBoek

Een briefing is een beschrijving van de opdracht aan een uitvoerder. Dit kan een webbureau zijn of een webprofessional, maar ook een intern webteam. Een briefing geeft aan wat het doel is, wat de verwachte resultaten zijn en binnen welke termijn het moet zijn gerealiseerd. Er zijn genoeg lijstjes op internet te vinden met een inhoudsopgave van een briefing.

In de praktijk wordt een briefing helaas vaak overgeslagen. Of deugt de briefing gewoonweg niet; hij is te-kort-door-de-bocht of te wollig. Een slechte briefing of een ontbrekende briefing maken de kans op een teleurstelling groot. De opdrachtgever is ontevreden en de opdrachtnemer snapt de ontevredenheid niet. Achteraf discussiëren en bijsturen is kostbaar en frustrerend.

Praktische voorbeelden van briefings

Tot voor kort was het nog niet zo eenvoudig om goede voorbeelden van briefings te vinden. Tot voor kort, zeg ik. Want met het ‘BriefingBoek‘ zijn er 30 goede voorbeelden van briefings te vinden in allerlei communicatiedisciplines: van crisiscommunicatie tot social media.

Deze 30 briefings zijn aangeleverd door evenveel communicatieprofessionals. Het zijn realistische briefings die een bewezen positief resultaat hebben opgeleverd. Verwacht geen vuistdik handboek met wollige verhalen. De meeste briefings zijn niet langer dan vier pagina’s en bestaan uit duidelijk geschreven en van subkopjes voorziene alinea’s. De eindredactie – bestaande uit Petra Klören en Ingeborg van Egmond – heeft zich sterk gemaakt voor deze leesbaarheid van hun boek en dat is goed gelukt.

Leuk aan het BriefingBoek zijn ook de voorbedrukte aantekeningen en het kwistige gebruik van de groene markeerstift, die we als auteurs tijdens de presentatie van het boek kregen uitgereikt. Deze speelse opzet nodigt uit om zelf ook aantekeningen in het boek te maken. Het is een echt werkboekje dat dankzij de metalen ringband wel tegen een stootje kan.

Maak eens een de-briefing

Eigenlijk zou een briefing moeten worden opgevolgd door een de-briefing. Heeft de opdrachtnemer de opdracht wel goed begrepen? Dat lijkt mij belangrijk om samen vast te stellen. Juist in het over- en weer vaststellen van de werkelijke opdracht kom je tot de beste ideeën.

Mijn tip is om voor een of twee van de briefings in BriefingBoek een de-briefing te schrijven en dit te bespreken met je collega’s. Dit kan tot veel inzicht en positieve discussies leiden.

BriefingBoek (126 pag.) is in eigen beheer uitgeven. Het kost € 24,50, waar nog € 3,50 verzendkosten bij komen. Het boek is te bestellen via www.allesoverbriefings.nl.

BriefingBoek
ISBN 978-90-818443-0-7
NUR 600, Professioneel algemeen
(c) Petra Klören, Ingeborg van Egmond

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 5.442 keer gelezen