Had je het druk? Niet zoveel geklikt? Bang dat je wat het gemist? Don’t worry, wij zetten de artikelen van de afgelopen week op een rijtje.
Wat u niet te zien kreeg – PowLitie
Ken je het programma PowLitie? Ik kende het niet, tot ik onlangs een uitspraak van de rechtbank Amsterdam las. PowNed mocht niet onbegrensd haar gang gaan en deed toen huilie huilie. Om maar in hun eigen taalgebruik te blijven. Wat mocht het stoutste jongetje van de klas dit keer weer niet doen?
PostSecret: old fashioned ansichtkaarten op een blog
Hoe maak je een ansichtkaart hip? Door deze online te zetten. Of in een app. Sinds 2005 plaatst Frank Warren briefkaarten met geheimen van anonieme afzenders opPostSecret.com. Dit ‘community art’ project begon met een spontane ingeving en is inmiddels uitgegroeid tot een blog met 4,1 miljoen unieke bezoekers, ruim 1,1 miljoen fans op Facebook en bijna 500.000 followers op Twitter. Hoe simpel kan het zijn …?
Lees nooit meer een blog
Ik ben informatiegeil. Binnen mijn, continu in ontwikkeling staande, vakgebied moet dat ook bijna wel. Pats!! De tweets, met de woorden: 8 dingen die je niet moet doen tijdens …,infographic zús, strategie zó, 42 dingen die je kunt doen met …, huppeldepup social media campagne en gamification worden mij op het netvlies gebrand. Mijn duim raakt de ene na de andere link aan na het lezen van triggerende teksten. Mijn probleem is wel dat dit enige tijd in beslag neemt.
De goeroe is dood! Leve de student!
Je kent ze vast wel; half-god en half-mens, gekleed in een paarse broek met in de ene hand een microfoon en in de andere een glazen bol. Oftewel: de goeroe! Maar wees gerust: dit wordt GEEN afzeikblog waarin 1 lucky goeroe de pineut is, in deze blog zijn ze allemaal aan de beurt!
19 miljard aan productiviteitsverlies door gebrekkige digitale vaardigheden
Je wilt op je werk even snel iets afmaken, maar het wil maar niet lukken door traag internet of haperende programma’s. Terwijl je ongeduldig zit te wachten tot je computer er klaar voor is, komen er een paar mails binnen. Die maar even tussendoor beantwoorden dan. Voor je het weet ben je met iets heel anders bezig, totdat je je realiseert dat je nog wat af moest maken. Terug naar waar je mee bezig was. Dat ene, wat altijd toch meer tijd in beslag neemt dan je dacht. Waarvan je weet dat het handiger zou moeten kunnen, maar je weet niet precies hoe, dus doe je het maar op de voor jou bekende manier. Het lijkt misschien een kleinigheid, maar als je al dit soort momenten bij elkaar optelt en uitrekent wat het allemaal kost, dan blijkt het bepaald geen peuleschil…
Belangrijke Google rangschikking factoren
Het hoog scoren in Google, dat willen we allemaal met onze website, webshop of blog…. maar welke factoren worden belangrijker? Met acht internationale topsprekers tijdens het jaarlijks LinkLove evenement in London kwamen er een aantal inspirerende conclusies uit. Hoewel dit evenement vooral gaat over linkbuilding behandel ik een aantal conclusies met mijn eigen visie en kennis.
Van #realeren kun je leren – de 10e editie
En we zijn weer terug van weggeweest. Met een nieuwe website, nieuwe regels (nou ja, die hebben we vorige keer al verteld) en een heel nieuw adres.
Voor wie Contentgirls dagelijks bezocht zal het geen verrassing zijn: Contentgirls is dood! Lang leve 42bis! Want dat is de naam (en ook zo’n beetje het adres) van de nieuwe website die realeren produceert. Daar zijn we de afgelopen tijd vreselijk druk mee geweest en daar heeft #realeren een beetje onder te lijden gehad. Maar geen paniek (don’t panic > nog zo’n mooie Douglas Adams reference), we zijn weer terug. En hoewel net iets later dan de bedoeling was en met net iets minder blogs dan we gehoopt hadden, durven we te garanderen dat de volgende realeren weer helemaal als vanouds is!
App op de markt brengen? Een hele onderneming!
Startup met een app, de Rookie lunchlezing van Appril in de UvA werd niet drukbezocht maar was daardoor niet minder interessant. De jongens die voor deze lezing waren uitgekozen door het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) zijn allemaal vroeg begonnen met ondernemen en programmeren.
Leeftijden van 7 tot 15 jaar komen voorbij als ze vertellen over hun achtergrond. Als ik dat later opmerk tegenover de samenstelster: “Heb ik expres zo gekozen, zij spreken nerds beter aan”. Ze had het volgens mij over de studenten informatica, maar ik voelde me toch aangesproken..
Leren van falende marketing: briljanteplannen.nl
Het is goed leren van briljante marketingconcepten, omdat de kunst nu eenmaal goed af te kijken is van de groten der aarde. Het is echter ook goed leren van concepten die falen. We hebben het over Briljante Plannen. Een concept dat in de markt gezet werd door Natural Bankieren.
Wanneer is content waardevol?
Content. Het is nu nauwelijks voor te stellen maar een paar jaar geleden kon je dat woord nauwelijks laten vallen zonder te stuiten op glazige blikken of onvervalst onbegrip. Inmiddels zijn termen als content, contentstrategie encontentmarketing gemeengoed. Content alleen is zelfs al niet meer genoeg: we lezen steeds vaker over ‘waardevolle’ en ‘relevante’ content. Klinkt goed. Maar wat wordt ermee bedoeld?
De mogelijkheden van collectief kopen
De Nederlandse consument heeft het online winkelen al lang en breed ontdekt: in 2011 verliep maar liefst 1 op de 3aankopen via internet. En net zoals bij zoveel eerdere online ontwikkelingen, is er inmiddels ook aan deze online activiteit een sociaal element toegevoegd.
Collectief kopen of group buying wordt al een tijd als opkomende trend benoemd. Maar het is niet alleen weer een leuke trend. Met een omzet van maar liefst 9 miljard in 2011 (een groei van 13% ten opzichte van 2010) zijn ook bedrijven happig om in te stappen. Wat is het en welke mogelijkheden liggen er voor consumenten en organisaties in het verschiet?
En verder…
- Muziq: de nieuwste verslavende iPhone-app
- Vliegtuigkunst
- Infographic] Social Olympische Spelen
- Superheldenjas tegen de regen
- Running app? Running gag?
- [Vacature] Bits of Freedom zoekt een Front-end Developer (vrijwilliger)
- Freaky, scary, share-y
- The State of the Web #oatmeal
- Hoger in Google? Offer een maagd!
- [Infographic] Social media strategie
- Niet zomaar een tas, een Wonderbag
- Dol op Diigo