“Yes we can” A good story has impact, a bad story never does.

Contentmarketing: je wordt er als marketeer praktisch mee doodgegooid, maar de kracht van woorden en het doorgeven van verhalen van generatie op generatie bestaat al zolang als het bestaan van de mens. Waarom is het dan nu ineens zo’n hot item?

Organisaties hebben denk ik het licht gezien. Het is duidelijk dat de consument het zendgedrag van bedrijven niet meer accepteert. Advertenties worden steeds minder serieus genomen. Bedrijven zijn genoodzaakt om hun autoriteit te verdienen, door de conversatie aan te gaan met haar klanten en waar te maken wat ze beloven. De tijd van loze woorden is voorbij…

“If people buy stuff, they don’t buy stuff, they buy stories”, Seth Godin

Een paar feiten over de moderne consument:

  • 70% van de consumenten geeft de voorkeur om een bedrijf te leren kennen via artikelen in plaats van via advertenties.
  • 60% van de consumenten geeft aan dat zij zich positiever voelen over een bedrijf na het lezen van waardevolle content op hun website.
  • Interessante content staat in de top drie voor consumenten om merken te volgen op social media.
  • 50 miljoen blogs op WordPress.
  • 27 miljoen stukken aan online content worden per dag gedeeld.
  • Goede content is direct van invloed op de SEO-positie.
  • Slechts 14% van de consumenten ziet advertenties nog als betrouwbaar.
  • Blogs zorgen ervoor dat websites maar liefst 434% meer geïndexeerde pagina’s hebben en 97% meer geïndexeerde links. Meer pagina’s plus meer links betekent uiteindelijk een grotere punt van de online taart.

Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe verander je een bedrijfscultuur die altijd gewend is om te zenden? Bijna alle bedrijfspagina’s die ik tegen kom op social media platformen zijn een directe vertaling van het alom bekende zenden en promoten van de eigen organisatie en het product- of dienstportfolio.

Coca Cola heeft haar marketingstrategie recent veranderd van “Creative Excellence” naar “Content Excellence”, met het geloof dat content de sleutel is tot succesvolle marketing in de 21e eeuw.

httpv://youtu.be/LerdMmWjU_E

Take your sales head off

Als je ervoor kiest om waardevolle content aan te bieden, zul je eerst je verkooppet af moeten zetten.  Als Marketeer ben je vaak teveel gefocust op de omzet x afzet doelstellingen; je neemt hierdoor niet de tijd om het grotere plaatje te bekijken. Waar staat jouw organisatie precies voor? Wijzen alle neuzen in de organisatie dezelfde kant op? Anders gezegd: worden de visie en missie van de organisatie ook echt door de medewerkers gedeeld? Naar mijn idee is dit de basis voor succes.

Kun jij voor jouw organisatie zeggen wie je doelgroep is? Wat de behoefte is van je doelgroep? Waar hun interesses liggen? Dus verder kijken dan alleen de demografische feiten (wat vaak ook niet eens volledig in kaart is gebracht), maar ook naar de customer insights. Wie zijn jouw klanten nou echt? Wat brengt ze in beweging? Dat is waar marketing uiteindelijk omdraait toch? Mensen in beweging brengen.

Om succesvol te zijn in contentmarketing, zul je in de hoofden van je doelgroep moeten gaan. Niet direct moeten kijken vanuit een winstoogmerk, maar vanuit de drijfveren van je doelgroep. Wij zijn immers allemaal uitgevers geworden. Je kunt je de vraag stellen: Hoe jij een (online) tijdschrift zou uitgeven? Wat wordt de redactionele boodschap? Kijk ook eens naar:

httpv://youtu.be/OZRcwWCI-ss.

Een paar contentmarketing tips:

  1. Werk altijd met de drie gouden regels van storytelling: inspireer, wees authentiek en houd het simpel.
  2. Creëer aantrekkelijke content die niet genegeerd kan worden en buzz creëert.
  3. Vergeet niet dat traditionele en online kanalen heel goed samengaan. De TV was ook geen vervanging voor het tijdschrift of de radio.
  4. Pas je boodschap per kanaal aan, maar laat de achterliggende belofte en overkoepelend doel overal hetzelfde zijn.
  5. Zorg ervoor dat de content past bij je organisatiedoelstellingen, je merk en relevant is voor je doelgroep.
  6. Stop met alleen zenden: creëer conversaties en handel en reageer hier 24/7 op.
  7. Maak gebruik  van interne en externe ambassadeurs. Wie heeft er een verhaal en wil dit delen?
  8. Durf creatief te zijn en durf te vertellen.
  9. Zorg dat je online content SEO gevoelig is.

“Great content is packed with utility, seeded with inspiration and is honestly empathetic!”, Len Stein, visibility Public Relations

Welke kanalen zet je in voor je content?

De kanalen die je in moet zetten, zijn vanzelfsprekend per organisatie verschillend. Toch kwam ik een interessant onderzoek tegen over contentmarketing (bron: iMedia Connection, article: the future of content marketing). Voor het onderzoek zijn 56 top marketeers geïnterviewd van o.a. Coca-Cola, IBM, Ford, Adobe en Nestlé. Het onderzoek ging over het evenwicht vinden tussen push and pull initiatieven. In het onderzoek kwam ook naar voren welke kanalen zij nu gebruiken voor hun contentmarketing strategie en welke zij in de toekomst denken te gaan gebruiken.

Het is duidelijk dat online video en smartphones de meeste potentie hebben als het gaat om het inzetten van contentmarketing kanalen in de toekomst. Er zal minder aandacht geschonken worden aan op tekst gebaseerde kanalen, zoals blogs.  Op zich opvallend, omdat dit enerzijds een goedkopere oplossing is en anderzijds het resultaat makkelijker meetbaar is.

Visuele content is in opmars. Marketeers zijn niet alleen geïnteresseerd in video, maar kijken ook naar afbeeldingen en infographics om hun verhaal te vertellen. Consumenten zelf ook, de explosieve groei van Pinterest is hier een goed voorbeeld van. Bekijk welke kanalen het beste voor jouw organisatie werken. Mijn advies is om niet teveel mee te gaan met de trends, maar daarnaast ook vast te houden aan reeds bewezen kanalen. Het ene kanaal hoeft het andere kanaal niet uit te sluiten.

Tip: content is king, de rest is slechts invulling!

0 Shares:
4 comments
  1. Het is toch altijd vermakelijk om te zien hoe marketing twintig jaar na dato dingen ontdekt en dan doet alsof ze de nieuwe relativiteitstheorie hebben ontdekt. 

  2. Huh? Content is King was toch al jaren een groot credo online? Zo heb ik althans jaren geleden al gewerkt… bij elke vergadering ging die kreet wel een keer over tafel. We hebben zelfs onze Bullshitbingokaarten er voor aangepast!

    1. Klopt, de kreet is ook zeker niet nieuw. Het is net zoiets als: de klant is koning. Iedereen roept het, maar er zijn maar weinig organisaties die er echt naar handelen. Over bullshitbingo mag je trouwens best wat meer uitleg geven, klinkt leuk ;). 

      Groetjes Kirsten

Comments are closed.

Dit artikel is 6.859 keer gelezen