De Nederlandse consument heeft het online winkelen al lang en breed ontdekt: in 2011 verliep maar liefst 1 op de 3 aankopen via internet. En net zoals bij zoveel eerdere online ontwikkelingen, is er inmiddels ook aan deze online activiteit een sociaal element toegevoegd.

Collectief kopen of group buying wordt al een tijd als opkomende trend benoemd. Maar het is niet alleen weer een leuke trend. Met een omzet van maar liefst 9 miljard in 2011 (een groei van 13% ten opzichte van 2010) zijn ook bedrijven happig om in te stappen. Wat is het en welke mogelijkheden liggen er voor consumenten en organisaties in het verschiet?

Samen een vriendenprijsje regelen

Je wilt iets leuks doen met je vrienden of een uitje cadeau doen, maar je budget werkt tegen. Sociale activiteiten zijn leuk, maar er hangt over het algemeen wel een prijskaartje aan. Een mogelijke oplossing is ook dit sociaal aan te pakken en je vrienden te mobiliseren om zo een mooiere prijs te regelen. In Nederland kan dit bijvoorbeeld via (de niet onomstreden) aanbieder Groupon. Een tegenhanger zou Citysecret kunnen worden, maar die lijkt nog in opkomst te zijn. In de Verenigde Staten zijn er ook diverse varianten zoals Livingsocial.com, die het ook kort in Nederland probeerde. Maar na een enthousiaste start afgelopen september, dropen ze in januari al weer af.

Samen cadeaus aanschaffen

Collectief kopen biedt ook andere mogelijkheden zoals Giftsproject.com aantoont. Dit e-commerce platform brengt consumenten op een laagdrempelige en sociale manier in aanraking met een ruim aanbod aan producten en diensten van diverse aanbieders. De consument surft, deelt via sociale media en schaft vervolgens samen een cadeau aan. De potentie van dit soort initiatieven word ook gezien door grote bedrijven zoals eBay, die Giftsproject.com in september overnam. In Nederland lijkt het echter nog een onontgonnen markt. Men ziet de mogelijkheden, maar er zijn nog weinig pioniers in beeld.

Plesents.nl is een startup die er graag op inhaakt.  Het initiatief zorgt niet alleen dat je gezamenlijk leuke cadeaus kunt aanschaffen, maar ook dat je onderling niet meer hoeft te zeuren om de bijdrages. Pas als er is betaald doet diegene mee. Via social media kunnen gebruikers vrienden uitnodigen om deel te nemen aan een groepscadeau. Via iDeal kunnen ze vervolgens eenvoudig hun bijdrage in de spaarpot doen. De organisator kan hiermee het cadeau aanschaffen. Op korte termijn hoopt Plesents geschenken van betrouwbare webshops aan te bieden.

In de toekomst willen zij daarnaast ook het probleem van het gebrek aan inspiratie tackelen door gepersonaliseerde cadeautips. Nu werken mensen regelmatig met online verlanglijstjes en die laten aan de veiligheid te wensen over. Deze lijstjes komen namelijk ook terug als je mensen online opzoekt via bijvoorbeeld wieowie.nl.

Collectief kopen als marketingtool

Collectief kopen biedt mogelijkheden voor consumenten. Ook bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen. Het is echter niet slechts een ander verkoopkanaal. De context waarin men ‘iets leuks’ gaat zoeken zorgt ervoor dat de consument in een persoonlijke en sociale setting met een product of dienst in aanraking komt. Dit leidt, in combinatie met een gebruiksvriendelijke afhandeling en goede service, tot een plezierige associatie. Bijkomend voordeel is dat zowel de producten en diensten als de ervaring online gedeeld worden via social media. Daardoor bereikt het direct een grotere groep mensen. Dit maakt het een interessante promotietool, qua bereik en vanuit kostenperspectief. Veel van de promotie verloopt immers via de klanten zelf. Die communicatie via social media is extra waardevol, omdat het wordt gedeeld met persoonlijke relaties. Een positief advies van andere consumenten of van persoonlijke relaties weegt zwaarder dan een vlotte tekst van de marketingafdeling. Hier liggen ook zeker mogelijkheden voor kleinere en lokale partijen.

Randvoorwaarden voor succes

Er is wel een verschil tussen de randvoorwaarden voor succes bij collectief kopen en bij collectieve koopaanbiedingen. Collectief kopen is een sociale ontwikkeling in online aankopen. Collectieve koopaanbiedingen zijn feitelijk een manier om producten en diensten collectief aan de man te brengen. Of dit interessant is hangt uiteraard af van de producten of diensten en de bijbehorende doelgroep(en).

Hiermee ging Groupon qua marketing de mist in. Of dit aan de (onrealistische) verwachtingen van de organisaties of aan de marketing van Groupon lag, dat laat ik in het midden. Als organisatie moet je ervan bewust zijn dat een site met aanbiedingen toch echt koopjesjagers aantrekt. Daar kunnen mensen met een interessant inkomen bijzitten, maar dat zal lang niet voor alle geïnteresseerden opgaan.

Een andere essentiële succesfactor is de afhandeling en de service. Kun je als organisatie de traffic, afhandeling, vragen en service aan? Niet? Dan kun je er de klok op gelijk zetten dat je niet de positieve resultaten boekt die je nastreeft. Mensen komen dan wel af op de prijs, maar komen terug door de positieve ervaring. De klantbeleving is in de huidige markt een van de belangrijkste, misschien wel de belangrijkste factor in het binden van klanten. Tot slot moet je er als organisatie rekening mee houden dat de exclusiviteit van je organisatie afgaat, maar ook dat je concurrenten wellicht met dezelfde aanbiedingen komen en dat heeft geen positief effect op de marktprijs of de verwachtingen van consumenten.

Mobile commerce een opportunity voor organisaties?

Het mag duidelijk zijn dat het internet zich al lang niet meer beperkt tot het internet via de pc. Toch verloopt sales via mobiele apparaten nog niet vlekkeloos. Onderzoek van Blauw Research en GfK Retail & Technology wees uit dat in de tweede helft van vorig jaar maar liefst 1 miljoen Nederlanders een internetaankoop heeft gedaan via een mobiel apparaat.

Ook worden er steeds meer aankopen gedaan via applicaties. Ongeveer 25% van de online shoppers deed dit (ook) via een mobiel apparaat. Alleen bleek dat webshops vaak nog niet goed functioneren via een tablet. Met oog op het toenemende gebruik van tablets en de toenemende online aankopen lijkt hier een markt open te liggen. De techniek is er, maar wellicht zijn de organisaties er nog niet klaar voor.

Kortom

Collectief kopen biedt zowel gemak als korting en daar worden consumenten blij van. Daarnaast ogen de marketing- en mobiele mogelijkheden veelbelovend voor organisaties. Wat vind jij? Heb jij als consument of vanuit jouw functie ervaring met collectief kopen? En wat is jouw visie op deze ontwikkeling?

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 5.218 keer gelezen