Zoek je op Google op “boetes SPAM” dan vind je maar liefst 265.000 resultaten in slechts 0,22 seconden. Natuurlijk wil jij niet dat jouw nieuwsbrief in de SPAM-box van de ontvanger belandt: hoog tijd dus voor een cursus e-mailmarketing voor dummies!

De concurrentie

Zoals je in het diagram kunt zien is de concurrentie in de gemiddelde mailbox bijna moordend te noemen! Maar liefst vijftig procent van de e-mails die we dagelijks ontvangen behoren tot de categorie nieuwsbrieven en deals (aanbiedingen etc.). Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief er tussenuit springt? Allereerst moeten we de gevreesde SPAM-box zien te vermijden!

De gevreesde SPAM-box

Zelfs de best geschreven en meest interessante nieuwsbrief kan vanuit deze positie niets en niemand meer bereiken. Zonde van de tijd! Hoe voorkom je nu dat jouw nieuwsbrief onmiddelijk verbannen wordt naar de SPAM-box? Hieronder vind je vijf simpele en effectieve tips!

–          Vermijd SPAM-gevoelige woorden
–          Voorkom fouten in de HTML-broncode
–          Verwijder foutieve e-mailadressen
–          Zorg voor een duidelijke uitschrijflink
–          Controleer de afzender-instellingen

Vermijd SPAM-gevoelige woorden
Probeer woorden als gratis, gratis download, free download en supergoedkoop te vermijden om te voorkomen dat je nieuwsbrief (ten onrechte) wordt aangemerkt als SPAM. Hetzelfde geldt voor een overdosis uitroeptekens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Voorkom fouten in de HTML-broncode
Fouten in de HTML-broncode zijn vaak de boosdoener wanneer nieuwsbrieven onterecht naar de SPAM-box worden verbannen.

Verwijder foutieve e-mailadressen
Foutieve e-mailadressen zorgen voor een verhoging van je bounce-rate, zorg er dus voor dat je deze verwijdert!

Zorg voor een duidelijke uitschrijflink
Helaas, niet iedereen zit te wachten op jouw geweldige nieuwsbrief…. Natuurlijk wil je liever niet dat mensen zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief, toch kun je ze deze gelegenheid maar beter op een presenteerblaadje aanbieden! Plaats bovenaan of onderaan je nieuwsbrief een duidelijke uitschrijflink om te voorkomen dat ontvangers zich genoodzaakt zien jouw nieuwsbrieven als SPAM te markeren. Hoe vaker jouw nieuwsbrief wordt gemarkeerd als SPAM, des te slechter zal de reputatie van je nieuwsbrief worden!

Controleer de afzender-instellingen
De bekende no-reply@-mailadressen zijn tegenwoordig niet meer toegestaan; zorg voor de verzending van je nieuwsbrieven dus voor een correct e-mailadres!

Fair play

Verdiep je in de actuele wet- en regelgeving voordat je enthousiast begint met het verzenden van je nieuwsbrief! Voor de actuele wet- en regelgeving op het gebied van e-mailmarketing kun je terecht op de website van de DDMA, waar je de code e-mailmarketing kunt downloaden.

Opt-in

We kennen drie verschillende vormen van opt-in, hieronder vind je een korte omschrijving van elke vorm.

Dubbele opt-in:
De toekomstige ontvanger van je nieuwsbrief geeft middels een vinkje op de website aan je nieuwsbrief te willen ontvangen. Vervolgens wordt er een e-mail ter bevestiging verzonden met hierin een link: de toekomstige ontvanger van je nieuwsbrief zal nogmaals moeten bevestigen je nieuwsbrief te willen ontvangen door op deze link te klikken.
TIP: vermeld duidelijk dat er een bevestigingsmail zal worden verstuurd met een link waarop men dient te klikken om definitief de nieuwsbrief te kunnen ontvangen!

Confirmed opt-in:
De toekomstige ontvanger van je nieuwsbrief geeft bij confirmed opt-in middels een vinkje op de website aan je nieuwsbrief te willen ontvangen en ontvangt naar aanleiding hiervan ook een bevestigingsmail. Het grote verschil met de dubbele opt-in is dat het bij confirmed opt-in niet nodig is om nogmaals te bevestigen door op een link te klikken. De bevestiging is uitsluitend ter info.

Opt-in:
De meest eenvoudige manier om toekomstige ontvangers voor je nieuwsbrief te verzamelen: een simpel vinkje op de website en je adressenbestand is weer een lezer rijker!

De inhoud

Ok, nu gaan we beginnen met het échte werk: de nieuwsbrief maken!
Hieronder een paar belangrijke aandachtspunten voor de opzet van je nieuwsbrief.

Het onderwerp
De onderwerp-regel bepaalt of de ontvanger jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk zal openen.
Je hebt slechts 45 tekens om de aandacht van de lezer te trekken, gebruik ze goed!
TIP: de onderwerp-regel schept verwachtingen over de inhoud van de nieuwsbrief; zorg dat je aan deze verwachtingen voldoet! Vermeld je in je onderwerp een leuke cursus? Zorg dat deze in de nieuwsbrief boven de vouw te vinden is.

Vormgeving & huisstijl
Zorg ervoor dat de vormgeving van je  nieuwsbrief aansluit bij je huisstijl; dit zorgt voor herkenbaarheid en geeft je nieuwsbrief een professionele uitstraling.
Houd echter wel rekening met de eventuele beperkingen van accounts zoals Gmail en Hotmail, welke de afbeeldingen vaak in eerste instantie niet weergeven.
TIP: Zorg  voor een online versie van je nieuwsbrief en plaats deze link duidelijk zichtbaar bovenaan in je nieuwsbrief!

Inhoudsopgave: ja/nee?
Wanneer je een lange nieuwsbrief opstelt kan het handig zijn om gebruik te maken van een inhoudsopgave, zodat de lezer in één oogopslag kan beoordelen of de inhoud interessant genoeg is om verder te lezen. De online cultuur is namelijk niet gericht op complete boekwerken doorscrollen, houd hier rekening mee bij het opstellen van je nieuwsbrief!
TIP: zorg dat de onderwerpen in je nieuwsbrief tekstlinks zijn zodat de lezer snel en eenvoudig bij het voor hem/haar interessante onderwerp belandt!

Foto, video en tekst
Ok, een afbeelding spreekt meer dan duizend woorden…… Maar een overkill aan afbeeldingen komt schreeuwerig over!
Gebruik afbeeldingen alleen ter illustratie van de tekst.

Call-to-action
Waarom stuur je een nieuwsbrief aan je trouwe lezers? Wat wil je bereiken door het verzenden van de nieuwsbrief? “What’s in it for me?” is de vraag die elke ontvanger zichzelf onbewust zal stellen om te beoordelen of jouw nieuwsbrief de moeite waard is om te blijven ontvangen en lezen. De lezer zal je nieuwsbrief scannen en in paar seconden en muisklikken beslissen over het lot van je nieuwsbrief: klik-link of klik-prullenbak.  Bij Wehkamp zien we een goed voorbeeld van een duidelijke call-to-action, waarbij ook nog eens op een slimme manier gebruik wordt gemaakt van social media.
TIP: stel een plan op voor je nieuwsbrief en koppel hieraan specifieke doelen, zoals bijvoorbeeld conversie of informeren. Stem de inhoud van je nieuwsbrief af op deze doelen en formuleer positieve, activerende call-to-actions.

Afmeldlink
Plaats de afmeldlink bovenaan of onderaan je nieuwsbrief; dit is de plek waar men deze zal verwachten.

Social Media
Attendeer ontvangers van je nieuwsbrief op je aanwezigheid op social media.
TIP: stimuleer lezers om interessante en relevante content te delen!

Hyperlinks: klik hier!
Vaak kom je in een tekst het fenomeen ‘klik hier’ tegen. Vermijd dit zoveel mogelijk en vervang het door een creatievere tekst. Dat maakt de tekst aantrekkelijker. Bovendien weet vandaag de dag (bijna) iedereen wel dat hyperlinks klikbaar zijn.

Schrijftips

Hier dan een paar schrijftips:

  • Maak gebruik van (tussen)koppen
  • Schrijf in positieve en activerende bewoordingen; vermijd passieve woorden
  • Spreek de lezer persoonlijk aan
  • Maak gebruik van bullets voor opsommingen
  • Schrijf voor je doelgroep; denk hierbij aan de tone-of-voice, gebruik van jargon etc.
  • Less is more! Liever kort en krachtig!

Het resultaat

Congrats! Je hebt met succes je eerste nieuwsbrief verzonden! Wat nu?! Klaar? Nope, het begint nu pas! Hieronder een aantal belangrijke statistieken om in de gaten te houden!

Bounce Ratio
De bounce ratio geeft aan hoeveel nieuwsbrieven (%) niet zijn afgeleverd, waarbij we onderscheid maken tussen een hard bounce en een soft bounce.
Bij een hard bounce heb je te maken met een niet (meer) bestaand e-mailadres; verwijderen dus! Wanneer we spreken van een soft bounce is het e-mailadres tijdelijk niet bereikbaar; bijvoorbeeld doordat de mailbox al vol zit met nieuwsbrieven. ;-)

Open Ratio
De open ratio (%) geeft aan hoeveel nieuwsbrieven er daadwerkelijk zijn geopend.

CTR (Click Through Rate)
De CTR geeft je inzicht in het aantal ontvangers dat vanuit je nieuwsbrief heeft doorgeklikt naar bijvoorbeeld je website of online aanbieding.
TIP: met Google Analytics kom je meer te weten over het klikgedrag van je lezers. Gebruik deze informatie om de content van je nieuwsbrief nóg beter af te stemmen op de ontvangers!

Welke versie?

Ben je er toch niet zeker van dat de omschrijving in de onderwerp-regel een mooie open rate gaat opleveren? Geen probleem! Probeer gewoon twee versies uit op een deel van je ontvangers, zodat je het merendeel kunt verrassen met een catchy onderwerp! Hoe werkt het?

  1. Maak twee versies van je nieuwsbrief, waarbij in elke versie één element anders is (bijvoorbeeld de onderwerp-regel)
  2. Verzend versie 1 aan 10% van je adressenbestand
  3. Verzend versie 2 aan 10% van je adressenbestand
  4. Analyseer de statistieken van versie 1 en versie 2 en vergelijk deze met elkaar
  5. Verzend de beste versie aan de resterende 80% van je adressenbestand

Wil je deze cursus e-mailmarketing voor dummies liever als PDF? Dat kan!
Veel succes!

0 Shares:
7 comments
  1. Ik heb onlangs meer Likes gekocht via&nbsp ;http://meer-likes.nl ik had binnen een dag de Likes ontvangen. De prijs viel ook nog eens mee. Misschien een tip?
    Ik merk dat meer mensen mijn pagina leuk vinden.

  2. Met recht een cursus "van Dummy voor Dummies". Wat leuke tips, maar geeft direct net zoveel mis-informatie dat de gemiddelde Dummy er niet veel mee gebaat is. Jammer want een erg leuk initiatief zo'n dummies artikel.

    Ter illustratie: Ik moet de eerste spamfilter nog tegenkomen die je bericht op basis van het woord "
    supergoedkoop" of zelfs "gratis" je berichten als spam aanmerkt. Ook het gebruiken van een no-reply adres draagt hier niets aan bij.

    Zonder lullig te doen, maar laat het even weten als je door een andere dummy (ik dus) even snel bijgespijkerd wilt worden. Dan maken we er van Dummy voor Dummy voor Dummies van. :)

    1. Hallo Jordie,

      Aldus zo is het mij geleerd :-)
      Maar; we moeten allemaal blijven leren en ik ben meer van de creativiteit dan van de techniek.
      Ik zou zeggen; stuur een mailtje naar info@marketing-mania.nl dan zal ik me hier nog even in verdiepen en eventueel een aantal aanpassingen doorvoeren, deal?

Comments are closed.

Dit artikel is 4.862 keer gelezen