Wouter Schortinghuis is Managing Director van de iCentre Group, de “Apple Premium Reseller” (APR) met 26 winkels in Nederland. Vorig jaar won iCentre de prijs voor beste APR van Europa, met als gevolg dat ze van Apple mogen uitbreiden naar het buitenland, België eerst. Nu wist ik dat Apple behoorlijk streng was, maar wat deze man vertelde op het congres ‘What’s going on in Retail’ verraste me toch wel.

Tien zaken die ik van de presentatie van Schortinghuis heb geleerd:

  1. Resellers hebben een jaarcontract met Apple: gedraag je je niet (m.a.w. volg je de regels niet op de letter), dan ben je je contract kwijt.
  2. Apple bepaalt elke vierkante centimeter van de winkel: meubilair, productpositionering, indeling, vormgeving en hoogte en breedte van reclameuitingen.
  3. Nieuwe winkellocaties zijn gebaseerd op het aantal inwoners van de regio, hun koopkracht en de bewegingsstromen van winkelaars in de beoogde stad. Combinatie van deze data leidt tot de optimale winkellocatie.
  4. Het feit dat Apple een Apple Store opende in Amsterdam, betekent dat de fabrikant Nederland eindelijk serieus neemt als markt.
  5. Het openen van een Apple Store betekent eveneens een forse daling in omzet voor lokale APR’s, maar doet ook het marktaandeel van Apple groeien. Dit moet de reseller uiteindelijk ten goede komen.
  6. Het marktaandeel van Apple-computers is in Nederland 7% (weet je nog dat daar altijd zo geheimzinnig over werd gedaan?); het tabletpercentage is echter ruim 40%. Van de mensen die geen Apple-tablet hebben, zegt 68% dat hun volgende een iPad wordt.
  7. Omdat Mediamarkt, Dixons en BCC te weinig Apple-producten verkochten, bedacht Apple het instore-concept. Alle medewerkers van dit Mac-hoekje staan op de loonlijst van Apple.
  8. De Apple Store in Amsterdam heeft 350 medewerkers, die ieder maandenlange training in het buitenland hebben gevolgd op het gebied van Apple-producten en verkooptechnieken.
  9.  Medewerkers van iCentre krijgen een rood vlakje te zien wanneer zij een Mac, iPhone of iPad afrekenen. Met één accessoire wordt dat vakje oranje en met twee accessoires is het groen. “Dat systeem zorgt voor een scherpe maar gezonde competitie,” aldus Schortinghuis. Wil je dus een blij momentje geven aan een iCentre-medewerker, gun hem dan een groen vakje.
  10. De opening van een iCentre-winkel is ooit uitgesteld omdat het iCentre-bordje 3 centimeter te laag hing op de gevel. Pas wanneer een lokale ambachtsman het bordje verhangen had, kon de zaak officieel open. (“Momentje, burgemeester, nog even het laatste schroefje vastzetten”.)
0 Shares:
1 comment
  1. Interessant inside kijkje. Die mannen van Apple zijn wel control freaks! 

Comments are closed.

Dit artikel is 4.892 keer gelezen