Startup met een app, de Rookie lunchlezing van Appril in de UvA werd niet drukbezocht maar was daardoor niet minder interessant. De jongens die voor deze lezing waren uitgekozen door het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) zijn allemaal vroeg begonnen met ondernemen en programmeren.
Leeftijden van 7 tot 15 jaar komen voorbij als ze vertellen over hun achtergrond. Als ik dat later opmerk tegenover de samenstelster: “Heb ik expres zo gekozen, zij spreken nerds beter aan”. Ze had het volgens mij over de studenten informatica, maar ik voelde me toch aangesproken..
De jonge ondernemers hebben hun app allemaal op verschillende manieren op de markt gebracht en zij hebben dus ook verschillende ervaringen. Bij deze de tips en ervaringen die deze lezing voortbracht.
Snel ontwikkelen, verbeteren na feedback
CloseAlert laat bedrijven luisteren naar hun klant op alle contactmomenten. De app is snel gemaakt, op de markt ‘gegooid’ en verbeterd aan de hand van feedback. Op de vraag of de klanten akkoord gingen met een ‘onaf’ product antwoordde Joost de Vries dat dit inderdaad het geval was. “Je moet je niet arrogant opstellen en er worden tegenwoordig bijna geen producten aangeboden die geen fouten bevatten en die worden ook nog gekocht.”
Eerst ontwikkelen en dan volop sales
Mark Bothof van de app SR//Expenses vertelde dat zij hun declaratie app eerst helemaal hebben ontwikkeld, om het daarna aan de man te brengen. Zij zijn dus hoofdzakelijk bezig met het binnenhalen van klanten, anders dan CloseAlert die na de lancering verbeteren als prioriteit had. SR//Expenses koos voor deze aanpak omdat hun app aan wettelijke regels voor declareren moet voldoen en samen moet kunnen werken met veel gebruikte administratiesystemen.
Een game is een heel ander verhaal
De ontwikkeling van een game app is weer een heel ander verhaal. De gebroeders Verschoor van BloomSix hebben een langer traject achter de rug. Bij de ontwikkeling zat vooral de financiering in de weg. Maar in 2005 waren ook de mobieltjes nog niet klaar voor de games die BloomSix bedacht. Wat veranderde met de introductie van de smartphones. Ook nu moeten zij rekening houden met beperkingen van de telefoons zodat de game wel soepel en snel gespeeld kan worden. De andere twee ondernemers zijn ook terughoudend met technologie die nog te zwaar is voor de smartphone. Zij zouden heel goed gebruik kunnen maken van tekstherkenning, meerdere vragen hierover komen uit het publiek. Maar deze functie neemt nog teveel geheugen in beslag en het succespercentage is nog erg laag. Ze houden de ontwikkelingen natuurlijk wel in de gaten.
Persbericht niet meer van deze tijd
BloomSix leerde van hun lanceringen vooral dat dit niet zonder enige marketing kan. Wat mij een vrij logische conclusie lijkt.. Ze hebben het niet over een persbericht, want dat is “niet meer van deze tijd”. Voor promotie van je game of andere app moet je vooral bij bloggers zijn, early adapters. Dan maar hopen dat zij enthousiast zijn.
En dan nog een gegeven dat vaak terugkomt: Timing is everything. Wacht niet te lang, maar te vroeg kan ook killing zijn. Een beetje een gespreksdoder, maar het is helaas niets dan de waarheid.
Zelf investeren of investeerder zoeken
Op financieel gebied is het vooral verstandig eerst te proberen zelf de kosten te dekken. Dat uit zich bijvoorbeeld in zolderkamer bedrijfjes (CloseAlert). Vervolgens stap je met een al lopend bedrijf naar de bank. Zo heb je een betere onderhandelpositie, aldus Joost de Vries.
Bij het ontwikkelen van games hebben de gebroeders van BloomSix ondervonden dat het verstandiger is eerst een investeerder te zoeken. Investeerders kunnen namelijk door een simpel en goedkoop prototype juist afhaken. Deze verandering van aanpak hebben ze in 2009 ingevoerd en is succesvol, nieuwe (Japanse) investeerders melden zich zelfs.
Goedkope kantoorruimte
Handig voor de ondernemer die ook graag van zijn/haar zolderkamer naar een echt kantoor verhuist. Bovenstaande bedrijven huren allemaal een kantoor in de Incubator van ACE op het Sciencepark te Amsterdam. Je moet daar wel voor in aanmerking komen. Je gaat eerst een soort sollicitatietraject door voor je daar intrek mag nemen. De strengste eis is het hebben van een heel goed idee.
De sprekers en hun app
Joost de Vries – CloseAlert
CloseAlert is gemaakt om ervaringen van klanten te organiseren. Niet met lange vragenlijsten maar een simpele groene en rode knop, te vinden op alle on- en offline uitingen (ja, zelfs op boterbakjes). De klant krijgt direct de optie om zijn keus toe te lichten. Dan nog hopen dat ze daar iets zinnigs in zetten.
Mark Bothof – SR//Expenses
In 2011 won hij Student Ondernemer van het Jaar met zijn bedrijf SecuReceipt. Hun app SR//Expenses moet de declaraties overzichtelijk en digitaal maken. Geen bonnetjes meer, fotootje maken en in de prullenbak ermee. Een online systeem waar managers en de administratie snel toegang hebben en de declaraties snel kunnen verwerken. Als startend ondernemer ben ik ook nog steeds op zoek naar handige apps voor mijn administratie, maar zoveel bonnetjes heb ik nog niet dus misschien iets voor de toekomst.
Joris en Bart Verschoor – BloomSix
Ze wisten al lang dat ze van games hun werk wilde maken, met BloomSix hebben ze dat voor elkaar gekregen. Ze brachten in 2010 de game Damian Filigree uit. Ze experimenteren ook met advertentiemodellen, daarvoor zijn ze nu bezig met een kleine mobile game zoals WordFeud en DrawSomething. Zo kunnen ze een spel ook gratis aanbieden zoals nu veel wordt gedaan, om vervolgens aan te sturen op een advertentievrije en betaalde variant. Ik doe altijd heel hard mijn best om de advertenties te negeren, want na een tijdje ben je zo’n spelletje toch weer zat.
2 comments
Leuk om te lezen die verschillende ervaringen en aanpakken. Leuk om er ook eens over te lezen en wat te leren ervan!
Goed om te horen dat je wat aan mijn artikel hebt!
Comments are closed.