De eerste WebWindow van 4Me in BredaTijdens een heerlijk dagje shoppen in Breda stuitte ik gisteren op een leuk nieuw initiatief: een zogenoemde WebWindow. Thuisgekomen maar eens op zoek gegaan naar meer informatie hierover.

Deze WebWindow blijkt uit de koker van het Bredase bedrijf 4Me te komen en lijkt hun antwoord te zijn op de toenemende leegstand van winkelpanden en veranderend consumentengedrag. Met dit ‘Scan, Shop & Go-concept’ scant de consument simpelweg met zijn smartphone de QR-code van het door hem gewenste product (dat in de etalage wordt tentoongesteld), waarna het aankoopproces volledig digitaal wordt afgehandeld. Het product wordt vervolgens thuisbezorgd. De door mij gespotte WebWindow in Breda blijkt de eerste in een reeks geplande WebWindows te zijn; 4Me heeft het plan om nog eens 30 WebWindows te installeren.

Bobshop.nl, Veronica Gids en SBS6

De etalage in Breda was gevuld met producten van opvallende namen; ik spotte in ieder geval Bobshop.nl, Veronica Gids en SBS6. Een bericht op Twinkle vermeldt dat ook ANWB en Princess zich bij het concept hebben aangesloten.

Top of flop?

Ik moet zeggen dat ik twijfel over de kans op succes van dit initiatief. Hoewel ik gecharmeerd ben van de manier waarop er geprobeerd wordt in te spelen op veranderend consumentengedrag, denk ik persoonlijk dat dit niet echt gaat werken. Allereerst zijn er nog steeds heel veel mensen die niet over een smartphone met QR-scanner beschikken of niet weten hoe dit werkt. Daarnaast speelt deze manier van shoppen toch een beetje in op de impuls; de producten die ik in de etalage zag staan, zijn echter volgens mij niet echt geschikt voor een impulsinkoop. Ik ben dus heel benieuwd wat dit gaat doen.

Wat denk jij? Top of flop?

0 Shares:
Dit artikel is 4.952 keer gelezen