Op zich is het geen nieuws dat vrouwen actiever zijn op social media dan mannen. Het snel opkomende Pinterest heeft zelfs een gebruikersbase die vrijwel alleen uit vrouwen bestaat en ook op andere netwerken delen, liken, posten en interacteren vrouwen veel.
Wat wel nieuws is, is het feit dat Nederlandse vrouwen vele malen actiever zijn in het gebruik van social media dan vrouwen in de rest van Europa.

Mannen komen van Foursquare, vrouwen van Facebook

Porter Novelli deed onderzoek onder 10.000 Europeanen naar hun gebruik van social media. Hieruit blijkt dat 89% van de Europese vrouwen social media zoals Facebook gebruikt om bestaande vriendschappen nieuw leven in te blazen. Daarnaast communiceren ze ook graag online met vrienden en familie.
Tegenover 75% van de Europese mannen. Die zijn meer bezig met hun locatie openbaar te maken; 48% van hen checkt geregeld online in op een locatie, terwijl slechts 41% van de vrouwen dit doet.

Op de kleintjes letten via social media

Vrouwen blijken daarnaast vaker merken te volgen via social media dan mannen. 58% van de vrouwen doet dit om zo te kunnen profiteren van kortingen en aanbiedingen, terwijl 46% van de mannen om deze reden merken volgt. Om goed bij te blijven moet je natuurlijk regelmatig je social media profielen checken en 50% van de dames doet dat dan ook ten minste één keer per dag, tegenover 40% van de mannen.

Nederlandse vrouw volgt nieuwsfeiten over merken

Opvallend is dat Nederlandse vrouwen met kop en schouders boven de rest van Europa uitsteken als het gaat om het volgen van nieuwsfeiten over merken op social media: 70% van de Nederlandse vrouwen doet dit, terwijl het Europese gemiddelde bij vrouwen op 52% ligt. Onder Nederlandse mannen is het iets minder, maar nog steeds hoger dan in de rest van Europa: 60% tegenover 55% van Europese mannen.

Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat Nederlanders in Europa wel volgen, maar weinig informatie over merken delen via social media. We lezen blijkbaar graag nieuwtjes over merken maar houden deze liever voor onszelf.

Nederlandse man blogt meer en twittert vaker

Op het gebied van bloggen is de Nederlandse man net iets actiever dan de Nederlandse vrouw. Nederlandse mannen reageren vaker op bloggers die zij niet persoonlijk kennen. Nederlandse vrouwen daarentegen reageren weer vaker op bloggers die ze wél persoonlijk kennen. Vergeleken met Frankrijk, Duitsland en België zijn mannen over het algemeen actiever op blogs dan vrouwen.

Een ander opvallende uitkomst uit het EuroPNstyles onderzoek is het gebruik van Twitter. In Nederland wordt veel meer getwitterd dan in onze buurlanden. 30% van de Nederlanders twitteren tegenover 24% van de Duitsers, 22% van de Fransen en 14% van de Belgen. Waarbij over deze vier landen gezien mannen iets actiever zijn op Twitter dan vrouwen.

0 Shares:
Dit artikel is 4.026 keer gelezen