Altijd al een supercool boek willen publiceren? Dan heb ik de ultieme tips voor je afgekeken bij het Uitgeven en Social Media SMCADAM-evenement van afgelopen 21 maart. Ellen de Lange-Ros (directeur bij Faxion) en Erwin Blom (blogger, spreker en schrijver) vertelden hier het smc020 publiek hoe je te werk gaat als je een ebook wilt publiceren in het nieuwe media tijdperk. 

 

Uitgeven en social media

Wat een geweldige tijd leven we  toch in. Het is fijn een schrijver te zijn of dit te ambiëren: digitale hoogstandjes en de online generatie bieden veel nieuwe kanalen en mogelijkheden voor de creatieveling om haar/zijn werk te publiceren.  We kunnen boeken schrijven en dit publiceren zonder tussenkomst van een almachtige uitgever. Dit was het eerste dat er door mijn hoofd ging. Zelfs ik of elk willekeurig iemand  kan overmorgen al een boek publiceren!

De kneepjes van het vak: Online Publiceren

Vraag: als eerste ben ik benieuwd hoeveel ebooks jullie, lezers van deze blog, hier al hebben gedownload en hoe fijn jullie het vinden om digitale boeken te lezen?

Vóór het bijwonen van de presentatie van Ellen de Lange-Ros was ik wat onwillig om een ebook te publiceren, simpelweg omdat ik niet wist hoe ik moest beginnen of wat de mogelijkheden waren. Maar de presentatie bracht een paar aantrekkelijke: “WAAR kan ik mijn voordeel mee behalen” -punten naar voren:

  • Auteur 2.0: dit is een slimme manier voor professionals om een boek te publiceren via nieuwe media. Een ebook is relatief snel te schrijven en je hebt veel meer rechten in eigen hand in vergelijking met de traditionele manier via een uitgever. Kennelijk omdat je via die uitgever na het publiceren van je boek, in veel gevallen extra moet betalen om je eigen informatie uit je boek te gebruiken bij presentaties en/of workshops. Wat me verraste is dat de marge op een ebook net zo hoog is als de marge op een uitgebreid papieren boek. En dat terwijl je veel minder tijd kwijt bent met het schrijven van een ebook, waar vaak een document van 30 pagina’s al volstaat.
  • Kindle Single: dit zijn dunne ebooks met een specifiek onderwerp. Omdat ze wat korter van stof zijn, zijn ze ook een paar euro’s goedkoper. Persoonlijk zou ik best een Single kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld wanneer ik snel informatie nodig heb over een onderwerp of zin heb in een kort en bondig verhaal. Voor het geld hoef je het niet te laten. Ik vergelijk het voor het gemak met een Dummie boek: snel, gemakkelijk, maar zeker wel informatief.
  • Marketing: een ebook is een handig marketingmiddel, omdat je zo als professional je eigen visie over een onderwerp gemakkelijk kunt verwerken in een boek en dit kan gebruiken als referentie van je expertise. Beide sprekers gaven ook aan dat je door het publiceren van een ebook relatief eenvoudig een naam opbouwt onder de relevante doelgroepen en geboekt kan worden als spreker naar aanleiding van een verschenen ebook. Persoonlijk vind ik het zeer interessant klinken om je naam terug te zien in de Nederlandse online boekhandels en zo een breed publiek te bereiken.
  • Crowdsourcing: voor zover ik begrijp was het verhaal en het nieuwe boek van Erwin Blom (De Realtime Revolutie; Hoe Twitter (bijna) alles verandert) een pleidooi om als ebook-schrijver meer gebruik te maken van de online functie crowdsourcing. Uit marketingoogpunt spreekt het betrekken van mensen bij het maken van een product me zeer aan. Daar zijn al meer succesvolle Nederlandse crowdsourcing voorbeelden van bekend, zoals de C-Mon & Kypski – More Is Less video uit 2010.

Hoe maak je een ebook hit?

Volgens de Uitgeven en Social Mediasprekers kunnen de volgende acties je boek extra in de spotlight zetten:

  • Crowdsourcing: uit het verhaal van Erwin Blom kwam naar voren dat het verwerken van realtime Twitter verhalen van mensen  in een boek een extra vernieuwend snufje is bij het schrijven van een ebook. En je ziet dat Erwin Blom voor zijn boekpromotie een grote kans ziet om de mensen die via een dialoog bij het maken van het boek betrokken zijn, ook bij de boekpromotie een rol te laten spelen. Heb je een klik met mensen dan gunnen ze  je in dit geval een succesvolle boeklancering. En zo zijn de crowdsourcing-mensen deel van je marketing, omdat ze je verhaal verder online kunnen verspreiden. Wat zeker inzet op return on inspiration, want mensen kunnen elkaar het beste boeien.
  • Gratis ebook: Ellen de Lange-Ros vertelde hoe zij een top 100 positie heeft behaald in iTunes en hoger op de lijst stond dan de grote managementguru Ben Tiggelaar. Alles wat je ervoor nodig hebt is een groep trouwe volgers, de echte ‘fans’ die je merk of naam online volgen. Ellen heeft Tiggelaar op een zeer slimme marketing wijze van zijn troon gestoten. Haar boek was op de dag dat ze een seminar gaf gratis te downloaden. Dat heeft ze heel slim offline bekend gemaakt aan het publiek waarvoor ze de presentatie gaf en online via haar trouwe emailvolgers! En voilà haar boek is die dag onwijs goed gedownload. Wijze les: geef je iets gratis weg, sta dan altijd eerst stil bij je activatiestrategie, timing en locatie. Bepaal deze drie elementen zo dat het in je voordeel werkt.
  • Doelgroep: ken je doelgroep en wees zuinig op ze, want een kleine schrijfster kan in de meeste gevallen niet rekenen op massamedia om haar verhaal te verspreiden. In dit geval zal je schaarse fanclub degene zijn die je daadwerkelijk volgt, omdat ze de waarde van je verhaal inzien en dit verhaal via hun social media delen.

“Ik kan wat Youp, niet kan”! Wat in dit geval inhoudt je fanclub één-op-één aanspreken. Een belangrijk punt hierbij is dat je een goede datacollectie nodig hebt. Hierdoor kun je degenen die via je nieuwsbrief hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in je verhaal, bij je promotie betrekken.  Online relaties tussen een merk/naam en haar volgers kan leiden tot pay-off engagement.

Ik ben er klaar voor – ebook hit binnen 2 jaar!

Mijn inspiratie voor het schrijven van deze post komt voort uit mijnverlangen om ooit zelf een boek te publiceren. Het idee om dat via een ebook te doen lijkt me een leuke 2.0 overweging! ;) Ik hoop dat deze post voor iedereen die er ook over tobt om een boek te publiceren of er al een heeft gepubliceerd, een handig stappenplan  is voor het maken van een EBOOK HIT!

Op naar een schrijfrockster carrière!

**Veel van wat ik heb opgesomd komt uit het verhaal van Ellen de Lange-Ros. Je kunt haar presentatie hier terugvinden en het verhaal van Erwin Blom lees je  hier terug!

0 Shares:
2 comments
  1. Veel plezier bij het maken van je ebook hit Shima. Begin alvast met het bouwen van je lijst zodat je ze over 2 jaar kunt mailen over de lancering van je ebook :)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.031 keer gelezen