afbeelding vertrouwen vs kennen: pruik op je kopYou know me? Dat LinkedIn ideaal is om professionele contacten te leggen, weten we al langer. Wat mij de laatste weken is opgevallen, is met name het grote vertrouwen op dit zakelijk netwerk. Na een aantal maanden zoeken naar relevante contacten via websites, LinkedIn, twitter en nieuwsbrieven, ligt mijn voorkeur toch bij LinkedIn. Ik heb weinig introductie nodig en ben binnen een dag geconnect. Kennen ze mij soms al?

Een eerste e-mail aan een manager of corporate recruiter zonder een bekend bedrijf achter mij, betekent regelmatig dat manager of recruiter op mijn verzoek terugkomt. Ze kennen me niet. En dit veel te vaak ná een geautomatiseerd bevestigingsmailtje, waarin het bedrijf mij dankt voor mijn e-mail. Ik word zo snel mogelijk (binnen 3 werkdagen) in behandeling genomen. Ze willen mij niet gelijk kennen. Rustig aan, ben ik te vertrouwen?
Een LinkedIn benadering daarentegen, via een connection request met een persoonlijk bericht eraan vast, wordt altijd en vrijwel binnen een werkdag beantwoord met een connectie rijker (vergezeld met nóg een netwerk). Plus een kort en bondig positief welkom terug. Ze vertrouwen mij. Ze denken mij te kennen. Interessant.

LinkedIn is vertrouwen is kennen, maak je daarom zichtbaar

  • Onder mijn LinkedIn profiel hangt bijvoorbeeld een compleet CV, mijn werkgevers, mijn bedrijven, mijn merken, mijn connecties, mijn groepen, mijn websites, mijn studies, mijn skills, mijn twitter en mijn updates. Dit hang je overigens niet zomaar even aan je e-mailhandtekening.
  • Update ook regelmatig je profiel. Zo blijf je zichtbaar.
  • Een vraag/discussie in een relevante groep levert kennisdelen op, nieuwe connecties en samenwerking. Tik een zoekwoord in, zap daarmee tussen de mogelijkheden people, companies, groups, updates, jobs, etc en je komt direct in een relevant netwerk. Zorg daarom dat je jouw relevante trefwoorden ook laat terugkomen in je profiel, in je updates en krijg relevante contactverzoeken in je inbox. Ook leuk om te ontdekken wie er waarmee bezig is rondom een nieuw project van je. Het schept een band. We kennen elkaar. Toch?

Brandende vraag, heb jij de oplossing?

Op welke manier ben ik in een e-mailtje dan net zo te vertrouwen als in een LinkedIn connectieverzoek?

Ik neem de proef op de som en zend vanaf nu standaard mijn persoonlijke website mee in mijn bedrijfshandtekening. Ik heb hem niet voor niets gemaakt. Brand yourself! Yes you can. And you know me. Right?

Ps: voor de zekerheid heb ik mijn LinkeIn profiel ook nog even op mijn homepage gezet.

0 Shares:
Dit artikel is 2.701 keer gelezen