Gisteravond in een gesprek met een paar vrienden werd weer eens bevestigd dat mijn opwindendste momenten, momenten zijn waarop ik een nieuwe muzikant ontdek. Het geluid waarvan je al had gedroomd, maar nog niet had gehoord, de tekst die je hart raakt en waarvan je heimelijk hoopte dat je het zelf had geschreven. Het is een pure vorm van verliefd worden op ware kunst.
Vandaag vroeg ik me af, hoe levend en vernieuwend is de muziekindustrie eigenlijk zo aan het begin van 2012? Daarom deze post om de status van de muziekindustrie te bekijken.
Mijn persoonlijke lessen uit MIDEM 2012
Een jaarlijks toonaangevend muziekseminar. Waarbij in het evenement “Visionary Monday” topartiesten, muziekindustrieleiders, consumenten en marketing experts hun inzichten en ontdekkingen delen op het gebied van innovatieve engagement en het monetariseren van publiek.
MIDEM is een uitstekende inspiratiebron en kompas om te zien wat ons in 2012 aan muziekmarketing en brandmarketing te wachten staat. De muziekindustrie heeft eindelijk de digitale mogelijkheden en platformen om direct in contact te staan met mogelijke fans, markt en merken om nieuwe inkomsten te genereren omarmd.
Wat voor mij eruit sprong tijdens de verschillende MIDEM “Visionary Monday” gesprekken was de toewijding van de industrie en de muzikanten om zich meer te gaan toe leggen op het genereren van inkomsten uit interactie. De online platformen vormen de nieuwe media, waarbinnen op een directe manier met consumenten wordt gecommuniceerd en waar aan interactiestrategieën en branding gewerkt wordt. Hiervoor wordt er gebruik gemaakt van nieuwe kanalen van inkomsten. Waaronder een iTunes of een Angry Bird-applicatie, die eraan zit te denken om muziekdownloads te gaan aanbieden binnen het ecosysteem van hun applicatie.
Hoe brand ik een muzikant
In de online wereld heeft de muzikant een persona die veel dichter bij de consument/fan staat. Hierdoor hoort het image van een muzikant altijd “top notch” te zijn. Volgens Grammy-Award winnaar Paul van Dyk gaat het hierbij om het managen van je vertegenwoordiging via het net en dit is geen eenvoudige opgave. Muzikanten moeten leren hoe ze een platform als Twitter en Facebook moeten gebruiken; het draait allemaal om directe communicatie in het online tijdperk. Volgens Paul van Dyk (en ook uit mijn eigen ervaring) zijn veel muzikanten niet echt geinteresseerd om een platform als Twitter te gebruiken, omdat persoonlijk de meeste muzikanten de toegevoegde waarde van Twitter niet zien. Ze begrijpen echter wel dat het in de huidige communicatie strategie past om je muziek in contact te brengen met jouw fans.
Hoe geweldig is de muziekindustrie en wat is de staat van de industrie?
De technologische ontwikkeling zijn vandaag de dag ongelooflijk spannend en baanbrekend, we zien voor het eerst in de geschiedenis de samenvloeiing van computer en connectiviteit. Alles wordt met elkaar in verbinding gezet – smarthphones, consoles, auto’s, TV’s, pad’s.
Maar de echte uitdaging, dat wat het allemaal zo spannend maakt, is een marketinguitdaging om meer menselijk en geweldig te zijn, volgens CEO of Tecdirt, Mike Masnick
De presentatie van Masnick is een globale verklaring over de staat van de industrie. Masnick benadrukt dat mensen graag betalen voor entertainment, maar het is de grote vraag waar dat geld in word gestoken. De trend ligt bij content. In de laatste jaren is de hoeveelheid online content geëxplodeerd. Consumers genieten een ware overvloed aan ervaring proposities. Er is een ware boom aan recorded muziek, distributie van muziek en promotie van muziek online te vinden. Maar voor muzikanten is het nog een grote marketinguitdaging om de consumenten te sturen, omdat er ongelooflijk veel aanbieding en content online te vinden is heb je ook meteen een groter competitieveld. Waardoor muzikanten met een marketinguitdaging te maken krijgen. De uitdaging is om de aandacht van de consument vast te pakken door zelf geweldige content aan te bieden. In mijn perceptie, die overeenkomt met de perceptie van Masnick, gaat het erom dat je meer open, menselijk en geweldig naar je fans toe bent! Dit is het gevolg van het feit dat we van massa communicatie naar individuele communicatie zijn overgestapt. De fans persoonlijke ervaringen op te laten doen, versterkt de waarde van een muzikant en zijn muziek.
Volgens Masnick verkeert de muziek industrie in een geweldige staat: “The Sky is rising and not falling”. Hieronder kan je het volledig filmpje bekijken van Masnick over de staat van de industrie.
Mike Masnick: A Totally Positive Look at the State of the Industry – midem Visionary Monday 2012
Muziekpromotie in de online generatie draait om GEWELDIG zijn!
Heerlijk, ik moet toegeven het is een waar plezier om de lessen die ik hierboven heb opgesomd vanuit mijn visie te bespreken. Al jaren heb ik gezeurd dat ik niet begreep waarom de muziekindustrie de online generatie niet meer waardeerde, wanneer ze zouden inzien dat entertainment een product is geworden die het best via de cloud en technologische apparaten geconsumeerd zal, is en gaat worden! We zijn er, de “Visionary Monday” gesprekken waren vernieuwend, ze waren innovatief, omarmden de digitale mogelijkheden en ze waren GEWELDIG!
De managers en muzikanten zijn zich ervan bewust dat fan-participatie de toekomst is. De digitale mogelijkheden zullen 2012 beïnvloeden het is een trend die een “social listnening, open innovation and connected consumption” te weeg brengt, zoals, CEO van Agile Music, Mark Mulligan voorspelt. Ik kan het niet beter verwoorden dan wat Mulligan aangeeft, we hebben nieuwe muziekplatformen nodig die op maat gemaakt zijn voor het digitale tijdperk, we kunnen niet doorgaan met de analoge methodes in de digitale mogelijkheden te persen. Je bent niet geweldig bezig als je dit doet! En geweldig in mijn perceptie, is dat we vernieuwing, sociale connecties, menselijke interactie, spraakmakende content en dynamische openheid eigen maken in alles wat we aan consumenten leveren.
Mijn voorbeeld van een geweldige muziekcommunity voor 2012 is: Sofarsounds! Een muziek evenement die een movement heeft gecreëerd waarbij muziekliefhebbers over de hele wereld in geheime woonkamers samenkomen om de nieuwste, cutting edge muzikanten te ontdekken. Het is een intieme en betoverende sfeer, waarin je als gastvrouw/-heer de nieuwste muzikanten bij jou over de vloer mag verwelkomen en samen met je vrienden en genodigden muziek kan ontdekken en ervaren. De Sofarsounds community groeit iedere dag en offline en online integratie zijn subliem sinds je alle huiskamer evenementen ook live op facebook en via hun Livestream kan bijwonen. De context is gecureerd het spreekt muziekfans aan en geeft ze een gebruikerservaring die ze waarderen, zowel online als offline. In verschillende Amerikaanse steden, London en Berlijn is het al een ware hype en ik ben super enthousiast om dit platform ook in Nederland te introduceren. Om de simpele reden dat muziek geweldig is en het samen ervaren van muziek is nog geweldiger.
Als jij ook geïnteresseerd bent om je huiskamer open te stellen voor gelijkgestemde muziekliefhebbers of je kent een muzikant/band waarvan je voelt dat het super zou zijn om hem voor te stellen aan Sofarsounds, kan je mij via ShimaMIACOTH een Tweet sturen en ik vertel je graag meer over hoe je deel kan uitmaken van de SofarSounds ervaring.
Ik ben super benieuwd naar hoe jullie muziek ervaren en de manieren waarop jullie muziek luisteren? Zijn jullie blij met de realisatie dat muzikanten en de muziekindustrie zich steeds bewuster worden van online platforms, de consumenten en de sociale interactie die de online consumenten verwachten?