Robert Engel raakt in zijn artikel Linkbuilding is de nieuwe waanzin een gevoelige snaar. Hij legt uit dat de klant de dupe is van linkbuilders; de klant betaalt de rekening van een methode die uiteindelijk niet de juiste blijkt te zijn. En iedere webgoeroe weet dat hij gelijk heeft. Linkbuilding is niet iets wat je kunt afkopen. Het kost tijd, je moet het zelf doen en het moet automatisch gaan.
Natuurlijk heeft Robert het in zijn artikel niet over iedereen. Daar waar het om internet gaat, zijn er altijd producten die er goed uitzien, maar het in werkelijkheid niet zijn. Het is voor de consument ongelooflijk moeilijk om hier goed onderscheid in te maken. Vaak telt de aloude methode: als het veel geld kost, moet het wel goed zijn. Niets is minder waar.
Waarom linkbuilding?
Links zijn belangrijk voor je score in zoekmachines. Het gaat hierbij om de gratis resultaten; niet te verwarren met SEA. Het belangrijkste punt dat Robert noemt is dat je goede content moet bieden. Van hieruit werk je verder.
Uiteindelijk gaat het om kwalitatieve goede en relevante links van en naar je site. Die kunnen linkbuilders niet geven. Dat kost te veel tijd. Goede ranking in de zoekmachine krijgen (het doel van linkbuilding) en houden is een continu proces. Een goede linkbuilder geeft advies, helpt zijn relatie op weg en is niet uit op een snelle bom duiten.
Kletskoek
Lars Verwijst schrijft in zijn commentaar op het artikel van Robert dat Google het gespam wel waardeert en dat linkbuilders ook gewoon brood willen verdienen. Helaas, het gespam wordt maar kort door Google gewaardeerd als het product niets inhoudt. De algoritmes worden steeds verfijnder, waardoor zoekmachines steeds beter de waardevolle links kunnen onderscheiden. Voor je het weet is je score weer verdwenen. En welk bedrijf wil geld uitgeven aan een linkbuilder die geen degelijk product levert?
Laten we eerlijk zijn: iedereen ergert zich kapot aan links die leiden naar iets dat je niet zocht.
De juiste werkwijze
Hoe je het ook went of keert, heb je een site dan wil je ook op het internet gevonden worden. Hoe beter je wordt gewaardeerd, hoe hoger je site in de zoekresultaten verschijnt, en blijft. Dit begint bij een technisch goede site. Na de bouw van de site moet je het overgrote deel gewoon zelf doen. Je zult zien dat er dan automatisch linkbuilding uit volgt, en dat op een natuurlijke manier.
Do’s
- zorg voor goede content: een uniek product, goede reviews, goede teksten met de juiste kopjes
- gebruik RSS
- zorg ervoor dat je de mogelijkheden van je site technisch goed gebruikt (gebruik bijvoorbeeld het alt- en title-attribuut, breng broodkruimels aan, gebruik een sitemap, breng interne links aan naar andere artikelen op je site, gebruik het nofollow-attribuut wanneer nodig, etc.); win hiervoor advies in als je niet weet hoe dit allemaal moet
- plaats regelmatig nieuwe berichten over je diensten op je site
- deel je kennis, bijvoorbeeld via blogs of publicaties/nieuwsberichten
- wees actief op internet, gebruik sociale media als Twitter, YouTube, etc.
- discussieer inhoudelijk mee op relevante websites
- zorg voor sponsorvermeldingen op site’s die in jouw vakgebied belangrijk zijn
- vraag anderen een review over jouw diensten te schrijven op hun blog
- zorg voor kwalitatieve links en backlinks* die links die traffic genereren naar je site (een paar goede kunnen al voldoende zijn)
- overweeg SEA
* Een kwalitatieve backlink naar je site, is een link die komt van een site van meer dan gemiddelde autoriteit
Dont’s
- backlinks kopen
- reageren bij gerelateerde producten en overal links naar je eigen site achterlaten
- massa’s links leggen en terugvragen van sites die niet ter zake doen
- sleutelwoorden gebruiken voor producten die je niet hebt
Als je advies moet vragen bij een expert, vraag vooral advies en doe de rest zelf.
Interessante links
- Wikipedia, linkbuilding
- Google, over rel=”nofollow”
- e-tail experts over linkbuilding
- e-tail: beter vindbaar worden
- Jomm, linkbuilding-tips
- Daphne Dijkerman, do’s and don’ts
- rapport linkbuilding secrets (Engels)
Dit artikel is geschreven met het oog op het MKB.
1 comment
"massa’s links leggen en terugvragen van sites die niet ter zake doen"
Kreeg van de week een linkbuild verzoek in de mail. Van een hangmattenspecialist. Voor de site van de ontwikkelingssamenwerkingorganisatie waar ik werk. Ik snapte het verband volledig maar toch niet geplaatst. Gek he?
Comments are closed.